Blytejp, Hur? Varför? När?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag har främst hört om blytejp i samband med putters och då för att kunna använda samma stroke på snabba och långsamma greener.

På drivern blir det en "fattigmans"-version av de justerbara modellerna.

Har för mig att om man tappar blytejpen under en rond så får man inte montera ny tejp.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Jag har främst hört om blytejp i samband med putters och då för att kunna använda samma stroke på snabba och långsamma greener.

På drivern blir det en "fattigmans"-version av de justerbara modellerna.

Har för mig att om man tappar blytejpen under en rond så får man inte montera ny tejp.
Du har helt rätt i det sista - det anses vara en del av klubban vid start.

Jag har själv aldrig använt blytejp särskilt ingående, helt enkelt för att jag aldrig behövt det själv vad jag vet eller behövt använda det för någon elevs. Så erfarenheten är begränsad, men jag säger precis som med ställbara drivers, pilla först när du verkligen vill optimera och du känner att grunden fungerar!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Getinthehole skrev:På putters har jag sett en del, men nästan oftare på drivers och järn. Många proffs som använder det. Jonas Blixt verkar älska blytejpen.

Fattigmans-version håller jag inte med om. Möjligheterna med blytejp är fler än dom justerbara modellerna som finns ute. Kombinationerna är klart fler och vikten går att välja precis själv än att tillverkaren gjort det.


Man tappar inte blytejpen, trycker man dit den så sitter den.
Fattigmans var nog lite att ta i men du förstod nog vad jag menade :)

Tror otroligt få spelare behöver fler inställningsmöjligheter än de som ges på dagens drivers med justeringsmöjlighet.

Har läst om spelare på touren som tappat blytejpen på sin putters och risken är nog ännu större på järn och drivers.
Skriv svar