Ping pratar skaft med Mark Crossfield

Här snackar vi allmänt om golf...
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

Tänkte länka en video som mark crossfield precis la upp där han är hos Ping, Gudarna inom customfitting i princip :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=EH0hm9dRLow

Är det någon annan som är lika material nörd på denna nivå som jag? :D
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Tänkte kolla på den ikväll, ska bli spännande att se. Nu är jag ingen skaftnörd men jag tror på att skaft kan göra skillnad. Dock inte till den grad att du slår längre, rakare eller slutar med slice. :)
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Jag är personligen av den åsikten att vikt och längd på skaftet är viktigare än flex.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag såg den och min spontana tanke var något i stil med – det är ju typ ett under att bollen går något sånär åt rätt håll.
Alla vinklar som skaften tar när de böjs är ju löjligt! Det går ju typ inte att hålla reda på.

Men sak som var intressant var ju att Ping-gubbarna hade en förklaring till varför det inte spelat någon roll vilket skaft Mark spelat. Han har inte haft tillräckligt med kraft i sin transport av skaftet. Vilken har resulterat i att skaftet inte vrider sig lika mycket som hos någon med mycket kraft.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev:Jag såg den och min spontana tanke var något i stil med – det är ju typ ett under att bollen går något sånär åt rätt håll.
Alla vinklar som skaften tar när de böjs är ju löjligt! Det går ju typ inte att hålla reda på.

Men sak som var intressant var ju att Ping-gubbarna hade en förklaring till varför det inte spelat någon roll vilket skaft Mark spelat. Han har inte haft tillräckligt med kraft i sin transport av skaftet. Vilken har resulterat i att skaftet inte vrider sig lika mycket som hos någon med mycket kraft.
Men Mark har ju haft med kompisar med betydligt högre svinghastighet i sina "skaftvideos" som fått ungefär samma resultat, dvs att skaftet knappt spelar någon roll?! :shock:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
JohanAdministratör skrev:Jag såg den och min spontana tanke var något i stil med – det är ju typ ett under att bollen går något sånär åt rätt håll.
Alla vinklar som skaften tar när de böjs är ju löjligt! Det går ju typ inte att hålla reda på.

Men sak som var intressant var ju att Ping-gubbarna hade en förklaring till varför det inte spelat någon roll vilket skaft Mark spelat. Han har inte haft tillräckligt med kraft i sin transport av skaftet. Vilken har resulterat i att skaftet inte vrider sig lika mycket som hos någon med mycket kraft.
Men Mark har ju haft med kompisar med betydligt högre svinghastighet i sina "skaftvideos" som fått ungefär samma resultat, dvs att skaftet knappt spelar någon roll?! :shock:
Jag har inte sett denna video än, men det som jag tänker på är att kraft och hastighet inte är samma sak. Nu vet jag inte vilka ord de använder i videon men det är en av sakerna jag reagerar på.


Sent from my iPhone using Tapatalk
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

Personligen har jag haft grymt svårt med att hitta skaft jag gillar till driver och fairway woods, håller med ena talaren att vikt och längd spelar stor roll. Men sen finns det även vridstyvhet (torque) som jag tror påverkar vår känsla för just det skaftet. Vad det gäller mig själv har jag svårt för skaft som klassas som "mjuka under händer" dvs butt torque, upplever att klubban hamnar bakom mig extremt mycket när jag testar slå med dessa. Om de faktiskt siffermässigt blir så har jag ingen aning men något vidare bra resultat har jag inte haft. Tyvärr är motsatsen till dessa skaft ofta väldigt döda i känslan istället....

Om man vill använda touren som något exempel att gå ifrån så från det jag kan se i WITB, tex på GolfWRX är det bland spelare som har ett snabbare tempo tenderar ha vridstyvare skaft men inte nödvändigtvis tyngre. Stenson är ganska bra exempel på detta.

Jag själv har väl inte världens snabbaste tempo i helhet men är ganska kass på vara medveten om vart klubbhuvudet är i svingen, för att försöka lösa detta har jag provat tyngre skaft och högre svingvikt i mina järn (spelas D4) för tillfället.
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

MaxP skrev:
Sandstream skrev:
JohanAdministratör skrev:Jag såg den och min spontana tanke var något i stil med – det är ju typ ett under att bollen går något sånär åt rätt håll.
Alla vinklar som skaften tar när de böjs är ju löjligt! Det går ju typ inte att hålla reda på.

Men sak som var intressant var ju att Ping-gubbarna hade en förklaring till varför det inte spelat någon roll vilket skaft Mark spelat. Han har inte haft tillräckligt med kraft i sin transport av skaftet. Vilken har resulterat i att skaftet inte vrider sig lika mycket som hos någon med mycket kraft.
Men Mark har ju haft med kompisar med betydligt högre svinghastighet i sina "skaftvideos" som fått ungefär samma resultat, dvs att skaftet knappt spelar någon roll?! :shock:
Jag har inte sett denna video än, men det som jag tänker på är att kraft och hastighet inte är samma sak. Nu vet jag inte vilka ord de använder i videon men det är en av sakerna jag reagerar på.


Sent from my iPhone using Tapatalk
De nämner det jag tror du syftar på i ett segment av denna video i samband med att Crossfield säger att han kan spela vilken flex som helst med väldigt lite varierande resultat. Jämför honom med Lee Westwood som du säger drar skaftet neråt väldigt hårt i sin sving medan crossfield behåller ganska så stor vidd i sin sving.
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

biles_3 skrev:
De nämner det jag tror du syftar på i ett segment av denna video i samband med att Crossfield säger att han kan spela vilken flex som helst med väldigt lite varierande resultat. Jämför honom med Lee Westwood som du säger drar skaftet neråt väldigt hårt i sin sving medan crossfield behåller ganska så stor vidd i sin sving.
Helt rätt, jag såg klippet häromdan och där diskuteras just kraftens riktning snarare än swinghastighet.
Skriv svar