Nya wedgar

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
alexlander

Är lite kluven om wedge köp, har sett att många kör 52/56/60. Har även hört att 52/58 är bra för nybörjare.

Då jag tog grönt kort för 3-4 veckor sedan och spelat i princip varje dag sedan dess och ligger nu på 25hcp.

Så min fråga är vilken wedge setup jag bör köra på? Om det spelar någon roll så spelar jag med taylormade aeroburner järnset 5-PW.
Tee

Tm brukar vara ganska strongloftade. Antar att din pw är ca 44-45 grader så jag skulle köra 50, 55, 60 på wedgarna. En gapwedge på 52 kan ge lite för långa gap mellan pw och gapwedge.
Wolfsheim

Kör 52 å 56 jag. Funkar för mig å ger bra glapp.
Ej haft behov av en 60graders på den nivån att jag bara måste ha en. Men alla e olika så testa dig fram vore mitt tips
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Erikxson

Wow, 43gr är ju en klubba mer.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Mikael316

alexlander skrev:Är lite kluven om wedge köp, har sett att många kör 52/56/60. Har även hört att 52/58 är bra för nybörjare.

Då jag tog grönt kort för 3-4 veckor sedan och spelat i princip varje dag sedan dess och ligger nu på 25hcp.

Så min fråga är vilken wedge setup jag bör köra på? Om det spelar någon roll så spelar jag med taylormade aeroburner järnset 5-PW.
Som redan nämnt hänger wedgarna på vilken loft din PW har, eller kortaste järnklubba. Så finns egentligen inga rätt eller fel men man brukar tänka att klubborna ska fylla Gapen mellan sandwedge och pitchwedge, därav gapwedge. Om vi säger att du skulle vilja ha en på 56 grader har du alltså ett gap mellan 43 och 52. Alltså som att spela med en järn 7 sen en järn 9 och nite ha en 8. Det kan som sagt leda till rejäla avståndsglapp men går absolut att spela med. Har en kompis med liknande set från Wilson där PW är 43 grader. men han har en GW från setet på 47 grader sen en 52 gradig wedge.

Det handlar egentligen om att förstå förstå vitsen med wedgarna och sen fylla sitt behov utifrån det. Något du själv bara kan göra! Har själv provat olika men landat i vad jag kände var bekvämt för mig. Ett tips är typ nordica golf där du kan få billiga wedgar, hade själv typ 5 i olika loft därifrån. Sen när du hittar din grej kan du börja leta bra wedgar, för det skiljer faktiskt en hel del! :)

Lycka till
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
donballe

Stirra dig inte blind på loftet som är stämplat på klubban. Kolla upp hur långt du slår din pw och testslå sedan några olika loft och välj det som har lämpligt längdglapp till din pw.
MaxP
Kontakt:

donballe skrev:Stirra dig inte blind på loftet som är stämplat på klubban. Kolla upp hur långt du slår din pw och testslå sedan några olika loft och välj det som har lämpligt längdglapp till din pw.
Kommer alltid vara den bäst vägen att gå!
Användarens profilbild
Sandstream

Vill bara skjuta in att min J9 är 43 grader och PW 47 så TM strongloftar inte alla serier ;)
alexlander

Tack för all input! :)
Det låter ju väldigt vettigt att provslå lite olika klubbor och se längder, kan man åka till dormy för att göra detta eller hur ska jag gå tillväga?

Mikael316, har du något vettigt förslag på några billiga wedgar jag skulle kunna prova mig fram med? om dom nu ens är något att prova sig fram med? väldigt okunnig inom detta då jag spelar golf i 1 månad haha :)
Mikael316

alexlander skrev:Tack för all input! :)
Det låter ju väldigt vettigt att provslå lite olika klubbor och se längder, kan man åka till dormy för att göra detta eller hur ska jag gå tillväga?

Mikael316, har du något vettigt förslag på några billiga wedgar jag skulle kunna prova mig fram med? om dom nu ens är något att prova sig fram med? väldigt okunnig inom detta då jag spelar golf i 1 månad haha :)
Nordicagolf.se har en del, du får leta runt lite. Annars gå till närmsta dormyvaruhus och säg att du vill slå i trackman. Så tar du med dig din pw! Så du har referens för var du ska börja
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar