Oncore Ma 1.0

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Så då har jag provat bollarna för första gången, denna gång var det helt på känsla, så ingen FlightScope med (den hoppas jag ta med imorgon).

Jag värmde upp med mina vanliga bollar (vilket är en blandning på ProV1 och NXT Tour Practice) och efter lite wedgar och ett tiotal vanliga svingar lag jag upp min första Oncore MA1.0. Järn 8 i handen, en full sving och känslan vid bollträffen kan jag inte riktigt beskriva. Men jag gillar den extremt mycket. Bollen kändes nästan tung vid träffögonblicket vilket jag tror bara sitter i huvudet på mig, men jag gillade just den känslan.
Såväl järn 8 som järn 6 och järn 4 kändes alla riktigt bra. Bollen betedde sig väldigt lika V1an i starthöjd på de få meter jag kan se bollen flyga.

Sen gick jag på wedgarna, personligen är jag ju av åsikten att du ska välja boll inifrån och ut, dvs en boll som känns bra att putta och ohippa med är betydligt bättre för dig än en boll som bara känns bra med drivern. Så wedgarna var såklart viktiga, här fick jag dock ett problem. Bollen kändes återigen väldigt bra, nästan förlåtande (om en boll kan vara det) men bollen startade högt, RIKTIGT högt.

Chipparna skiljde sig ungefär en halvmeter i starthöjd när de tog i nät (slagen var 10-15 meter) mellan V1 och Oncore. Gick jag upp och slog vad jag kallar distanswedgar så var skillnaden upp mot en meter. NXT Tour var lite närmare Oncore i starthöjd men Oncore var alltid högst. Jag spenderade nog 40 minuter trilskandes fram och tillbaks med det här för att vara säker, men jag kunde aldrig manipulera Oncore att bete sig som en V1 i närspelet.

I morgon hoppas jag som sagt få lite mer data på det och under nästa veckan blir det förhoppningsvis en recension efter mer testande. Men en väldigt positiv överraskning var det från start. Det ska bli intressant att se vad datan säger imorgon.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Ungefär 8 timmars testande senare så gjorde jag min recension häromdan.

https://www.youtube.com/watch?v=rqoMcA4c5no
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Vart sugen på denna bollen då jag startade tråden å nu när jag sett din recension så vart an ju ännu mera sugen. Ser nu dock att de släpper en mjukare boll som kommer i april. Funderar om den kanske skulle passa mig. Får helt enkelt kanske beställa ett dussin å se.

Annars har jag en annan boll som jag ska testa nu om någon vecka som jag funderar på oxå. Den verkar passa mig så ska bli kul å se om den gör det i verkligheten oxå.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
sterrinho
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 apr 2016, 18:36

Nån som testat bollen ute på banan? Är sugen på att köpa ett dussin men tänkte kolla vad folk tycker först..
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Angående vikten så ligger vikten på en Pro V1 1.6105oz (45.656907g) & Pro V1x på 1.6120oz (45.6994313g).

Bollen får väga max 1.620oz (45.93g) så OnCore borde inte väga så mycket mer än V1orna. Dock kan ju fördelningen av vikten göra att den känns tyngre.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Har nu provat OnCores senaste boll Avant i ett par omgångar för att samla data för en recension som ska spelas in under de närmaste dagarna. Utan att ha kollat igenom datan kan jag säga att Avant-bollen inte riktigt ger samma aha-upplevelse som MA1.0. Troligen för att jag upplever den väldigt mjuk (väldigt lik NXT Tour S i träffen) och för mig personligen snarare känns lite väl mjuk. Jag kom därför att jämföra med NXT Tour S under hela testandet och har ni spelat den bollen så vet ni ungefär vad ni kan förvänta er av Avant-bollen. Den enda påtagliga skillnad jag märkte var att även Avant hade en högre utgångsvinkel (precis som MA1.0) vilket jag återigen inte är ett riktigt fan av men som hjälper många spelare.
Nu ska jag gräva ner mig lite i datan inför recensionen men spotntant kallar jag Avant-bollen för en billigare version av NXT Tour S.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

https://youtu.be/uHCnELhnJI0

För den som vill se hela min recension av OnCores Avant. Lirar du bollar runt 400krs sträcket kan jag verkligen rekommendera dessa!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar