Skaftbyte

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Nu har jag gått och blivit sugen på att testa mitt Graffaloy blue (Stiff) skaft på mitt 915D3 huvud. Och inte bara flytta över direkt utan jag vill även prova att spela det 44" eller 44.5" just för att minska spridningen på bladet.

Men för att inte sabba svingvikten är det någon som vet hur mycket man ska vikta på/av på huvudet, eller går det lösa med counterbalance grepp?
Dagens skaft är ett Diamana D+70 White och spelas 45.5".
Gillar svingvikten, men skulle inte vara katastrof om den skulle kännas lättare heller, då min gamla JPX EZ var rätt lätt i huvudet.

Vad jag förstått så är 915D3, SW D3 och huvudet väger ca 196g. med originalvikt (9g). Eller är detta helt galet?
Vore det smart/dumt att gå upp till X-stiff när man ändå håller på, jag har aldrig riktigt tyckt att Stiff är för mjukt i och för sig? Svinghastighet ca 110-112mph.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Getinthehole skrev:En tum kortare är 6 svingvikter. En svingvikt är 2 gram. Så du måste addera rejält med vikt.

Blytejp är bästa och enklaste lösningen.

Tycker du inte stiff är för mjukt och du inte slår riktigt högt så kör stiff.
Så enklast är att byta ut vikten i klubban (14g, alltså +5g) och sen addera resterande med t.ex blytejp.
Vad finns det för andra alternativ än blytejp?
Eller räcker det med ett counterbalancegrepp?
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Men blytejp ser ju ut som ****.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Jag skulle gå på det styvare skaftet. Skaft-flexet kommer att bli mjukare om du väljer att kapa det i butt-änden och sedan vikta upp huvudet.

Det finns tipvikter att köpa om du inte vill ha tejp på huvudet. Det i kombination med att byta ut vikten kan få dig till den svingvikt du hade från början. Tänk på att när du byter sure-fit vikten till en tyngre så kommer huvudet spinna mer pga viktens placering. Men svingvikten är bara en känsla, det är inte säkert att du upplever klubban som sämre och okontrollerbar bara för att du fått en lättare svingvikt.

Men om du är ute efter att spela den i samma svingvikt som nu så är det bäst att väga de olika skaften, adapter samt grepp och ha den informationen som utgångspunkt. Jag har för mig att grafalloyen är 6gr lättare i rålängd.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

donballe skrev:Jag skulle gå på det styvare skaftet. Skaft-flexet kommer att bli mjukare om du väljer att kapa det i butt-änden och sedan vikta upp huvudet.

Det finns tipvikter att köpa om du inte vill ha tejp på huvudet. Det i kombination med att byta ut vikten kan få dig till den svingvikt du hade från början. Tänk på att när du byter sure-fit vikten till en tyngre så kommer huvudet spinna mer pga viktens placering. Men svingvikten är bara en känsla, det är inte säkert att du upplever klubban som sämre och okontrollerbar bara för att du fått en lättare svingvikt.

Men om du är ute efter att spela den i samma svingvikt som nu så är det bäst att väga de olika skaften, adapter samt grepp och ha den informationen som utgångspunkt. Jag har för mig att grafalloyen är 6gr lättare i rålängd.
Jag hade tänkt att kapa tipen, för 1" i butten gör väl 1flex mjukare?

Blir nog att prova att bara kapa, fungerar inte det försöker jag med 14g vikten i huvudet. Fungerar inte det så får jag testa mig fram med blyvikt och sedan skaffa mig en tipvikt.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Så efter att skaftet gått av och jag fått ett nytt så lämna jag i det på Citybutiken i Uppsala för att få det färdigt med sleeve och grepp. Fick det i fredags och har hunnit med två rundor med det nu i blåsten.
Kändes väldigt kort i adress, mer än jag trodde det skulle göra. Men riktigt skönt, och det ger än förtroende att klappa till den (även om man gjorde det förr också )
Längdmässigt så har man kanske förlorat 5-10m på dom träffar som inte sitter i centrum. Men annars har man samma längd tycker jag.
Riktningsmässigt så har jag inte sätt någon större förändring förutom att misstagen inte blir lika stora.

Allt som allt så tycker jag att det är värt att spela 44" får se hur det känns efter någon vecka, ska prova att byta tillbaka till 45" skaftet också och se hur den övergången blir.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Erikxson skrev:Så efter att skaftet gått av och jag fått ett nytt så lämna jag i det på Citybutiken i Uppsala för att få det färdigt med sleeve och grepp. Fick det i fredags och har hunnit med två rundor med det nu i blåsten.
Kändes väldigt kort i adress, mer än jag trodde det skulle göra. Men riktigt skönt, och det ger än förtroende att klappa till den (även om man gjorde det förr också Bild)
Längdmässigt så har man kanske förlorat 5-10m på dom träffar som inte sitter i centrum. Men annars har man samma längd tycker jag.
Riktningsmässigt så har jag inte sätt någon större förändring förutom att misstagen inte blir lika stora.

Allt som allt så tycker jag att det är värt att spela 44" får se hur det känns efter någon vecka, ska prova att byta tillbaka till 45" skaftet också och se hur den övergången blir.
Jag gicl från 46 till 45. Skulle kanske kunna köra 44.5 men tror det räcker såhär. Känner ingen skillnad i mängd förutom att missarna nästan träffar bra de också, och går längre därmed.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar