En customfitters vardag och tankar om utrustning

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Jag tänkte börja skriva av mig lite om vad som händer i min vardag som customfitter.
Hoppas ni tycker det är lika intressant som jag gör för detta kan bli nördigt ibland:)

Har precis kommit hem från en utbildning med Titleist och även Trackman.
Tänk vad trackman har utvecklat golfen. golfsändningar,tränare och fitters,alla använder idag den tekniken för att göra vår golf så mycket bättre.

Fick stå och jämföra bollar,hur det olika beter sig. (velocity går HÖGT) perfekt för er som slår lite lägre, den är mjukare än man tror.
AVX tvärtom mot Velocity, för er som har problem med mycket spinn och och slår högt.Testa denna jäveln!
Testade även grinds/bounce och även där gör det mer skillnad än man tror på de olika varianterna. K är magisk i bunker och mjuka fairways. sänkte en pitch från tjockruff,måste varit grinden:)
Nya TS står sig fruktansvärt bra mot sina konkurrenter när det gäller fart. vi alla fick jämföra med våra befintliga och vid varje tillfälle stod sig TS med både längd och ballspeed (farten bollen får när den lämnar klubban)

Något ni undrar om Titleist TS,grinds,bounce eller bollar?
många är nyfikna på trackman så är det något du tänker på var inte rädd att fråga:)
Ericson
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 maj 2017, 09:31

Alltid kul att läsa vad folk som jobbar i golfbranschen har för tankar och upplevelser! :)

Fråga gällande nya TS2 och TS3.
Förstått att det är ts2 som är lite mer förlåtande?
Hur står den sig i relation till g400 max, tänker mest på förlåtande egenskaper :)
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Kul att du tycker det är intressant:)
Ping g400max har fortfarande teoretiskt högre moi men om du slår TS2 bättre än g400 så blir den ju mer förlåtande för dig och det märker du vid fittingen eller om du testar dem hemma på rangen. Därför jag inte gillar när man skriver om klubbor i tidningar för det är ju bara journalistens upplevelse eller 4-5 testpilitoter.
TS ger ett väldigt vänligt uttryck och mycket mer kraft i träffen än tidigare modeller.
Titleist har en fördel emot ping att de har mycket mer skaft att testa vid utprovning. gäller att hitta bra kombination huvud+skaft och inte bara en av variablarna.
finns att testa nu i shopparna eller varuhusen
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Igår tog jag mig tiden att nöta i bunkern med min nya SM7 60 graders wedge med D-grind.

Jag har upplevt det som om att jag inte kan öppna upp bladet i bunkern för att den feta sulan studsar upp och inte gräver ned sig under bollen. Är det något du upplevt?

Lösningen för mig är att hålla huvudet square, öppna stansen, mer vikt på främre foten och ha en mycket brantare Angle of Attack. Då tyckte jag att jag fick till bollträffen bra till slut.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Ja D är ju egentligen drömmen då den ofta hjälper mot det du nämner men kan absolut känna igen mig speciellt nu på hösten är det ibland blir väldigt packat eller lite sand i bunkrarna och då gör jag precis som du och skickar fram leadingedge och brantare för då kan du använda leadingedge för att gräva men bouncen för att inte gå ner för djupt.

Lika väl som man kan ha hybrid/utility varvat i bagen så är Det inte dumt att ha två grinds tex ytterligheter som K vid mjuka underlag och L vid hårda :) Hade varit sjukt tourigt att ha 2 60 i bagen samtidigt.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev: 15 sep 2018, 09:56 Igår tog jag mig tiden att nöta i bunkern med min nya SM7 60 graders wedge med D-grind.

Jag har upplevt det som om att jag inte kan öppna upp bladet i bunkern för att den feta sulan studsar upp och inte gräver ned sig under bollen. Är det något du upplevt?
Har precis skaffat en SM7 60D12 och tycker den funkar hur fint som helst i bunkern :)

Vad har du för bounce på din Johan?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sandstream skrev:
JohanAdministratör skrev: 15 sep 2018, 09:56 Igår tog jag mig tiden att nöta i bunkern med min nya SM7 60 graders wedge med D-grind.

Jag har upplevt det som om att jag inte kan öppna upp bladet i bunkern för att den feta sulan studsar upp och inte gräver ned sig under bollen. Är det något du upplevt?
Har precis skaffat en SM7 60D12 och tycker den funkar hur fint som helst i bunkern :)

Vad har du för bounce på din Johan?

Samma bounce. Det kanske är fel på tekniken... eller bunkern :D


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

JohanAdministratör skrev: 15 sep 2018, 09:56 Igår tog jag mig tiden att nöta i bunkern med min nya SM7 60 graders wedge med D-grind.
Varför tränar du på något du inte ska behöva? Jag menar i en bunker ska du väl ändå inte ligga? :o :D
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

"sikta alltid på bunkern,du hamnar aldrig du siktar ändå"
funkar ju nästan jämt men ibland kan man ju ha otur och slå ett bra slag för en gångs skull:)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

En intressant kommentar jag ofta får från golfare när det gäller custom fittings (och framförallt launch monitors) är att personen som gör custom fittingen "fixar med siffrorna" - alltså ljuger för att få spelaren att köpa en klubba. Jag förklarar alltid hur vi möjligen i teorin skulle kunna påverka något litet värde men att det de tror en fitter kan göra inte är sant.

Vad är din kommentar om det?
Skriv svar