Golf-avslappning ”typ blogg”

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
BoF
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 jul 2018, 08:23

kikar ut från kontorsfönstret nää…. sugen på slå på den där vita hårda bollen… åker o slår några bollar, tiden går på banan/rangen frugan ringer! Var är du!!!, jobbar kommer snart (liten vit lögn), inser att man har varit lite väl länge på golfbanan 😊.

Aug-2018 blev det en kurs sen fadderrunder under hösten som resulterar i HCP 54 (grönt kort).
Tränar en gång i veckan på rangen nu under vintern som kommer att försätta även under sommarn och höst/vinter 2019–2020 med PRO.
Sen tränas det givetvis utan PRO under veckan. Går en runda på niohålsbana så ofta jag kan och vädret tillåter.

Blev förvånad vilken avslappning golfen var!
Mitt mål under 2019 är att minst komma ned till 36 HCP hösten 2019.

Nybörjarsetet skall naturligtvis bytas ut nu under 2019 till mer anpassade klubbor allt eftersom, funderar på hur skall man tänka i denna djungel av utbudet?

Ett packet kom med posten, med SG, GS samt en katalog från ett känt/stor återförsäljare vad kastade man sig på först tro?

Katalogen så klart och drömde sig bort en stund 😊

Hur har ni tänkt/gjort när ni förnyat era klubbor i bagaget, olika fabrikat är absolut inga problem att ha i golfbagen för min del så länge klubban levererar mina förväntningar.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Om du tränar med en Pro så be denne om tips på klubbor. De kanske kan göra en utprovning på rangen.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Välkommen!

Jag bytte ut allt i bagen förra året inklusive bagen. Började med att jag bara skulle in och kolla på klubbor i den lokala golfbutiken i stan. Hade inga planer på att köpa nytt just då den dagen.
Men helt plötsligt så stod jag där och gjorde en custom fitting för nya järn. Butiksansvarige tog fram två olika modeller av Taylormade. PSi och M2. PSi var klart skönare i både ljud och känsla.
Pga att jag har långa armar kapades klubborna med 0.5 tum. Klubborna var redan 0.75 tum kortare än mina dåvarande Wilson Ci9 järn som var 0,5 tum längre än andra järn som standard.
Nya klubborna innan kapning kändes redan kortare och lättare att slå med pga det.

Wedgare köpte jag nya förra året med. Samma butik hade rea på RTX 3.0 och man fick 3 st wedgar för 2795 kr. Även drivern bytte jag ut förra året. En Callaway Rogue. Var ett dyrt felköp. Så bytte driver i år igen till Cobra F9.
Hybrid köpte jag också ny i år, en Taylormade M3 hybrid 5:a på 24 grader. Även puttern uppgraderades i år.

Så under förra året och nu under vintern har jag bytt ut allt i bagen.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
BoF
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 jul 2018, 08:23

Fråga var lite generell hur ni tänkte/gjorde.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

BoF skrev: 15 mar 2019, 13:32 kikar ut från kontorsfönstret nää…. sugen på slå på den där vita hårda bollen… åker o slår några bollar, tiden går på banan/rangen frugan ringer! Var är du!!!, jobbar kommer snart (liten vit lögn), inser att man har varit lite väl länge på golfbanan 😊.

Aug-2018 blev det en kurs sen fadderrunder under hösten som resulterar i HCP 54 (grönt kort).
Tränar en gång i veckan på rangen nu under vintern som kommer att försätta även under sommarn och höst/vinter 2019–2020 med PRO.
Sen tränas det givetvis utan PRO under veckan. Går en runda på niohålsbana så ofta jag kan och vädret tillåter.

Blev förvånad vilken avslappning golfen var!
Mitt mål under 2019 är att minst komma ned till 36 HCP hösten 2019.

Nybörjarsetet skall naturligtvis bytas ut nu under 2019 till mer anpassade klubbor allt eftersom, funderar på hur skall man tänka i denna djungel av utbudet?

Ett packet kom med posten, med SG, GS samt en katalog från ett känt/stor återförsäljare vad kastade man sig på först tro?

Katalogen så klart och drömde sig bort en stund 😊

Hur har ni tänkt/gjort när ni förnyat era klubbor i bagaget, olika fabrikat är absolut inga problem att ha i golfbagen för min del så länge klubban levererar mina förväntningar.
Välkommen hit!

Jag tror att många gör som du beskriver, tittar i diverse kataloger, surfar på diverse hemsidor och kanske även ser en massa olika recensioner på internet. Vilket alltid är en bra start för att få upp suget.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

BoF skrev: 15 mar 2019, 14:03 Fråga var lite generell hur ni tänkte/gjorde.
Jo, läste det. Innan hade jag tittat mycket på Youtube recensioner av lite bättre spelarjärn och det var där jag fastnade lite för Taylormade PSi efter Rick Shiels recension.
Så var egentligen den anledningen jag gick till butiken den dagen för att bara titta och känna på klubborna. Men så hade butiksansvarige tid att göra en fitting. Sagt och gjort gick jag därifrån med just PSi modellen.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
BoF
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 jul 2018, 08:23

Tack Max!
Följer dina klipp, inser svårigheten att ge konkreta råd eftersom förutsättningarna är så olika.

@ Tack, svingit var inte ämnat åt dig utan jag drömde väl mig bort en stund så du han i mellan med ditt svar.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Välkommen till forumet!



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
BoF
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 jul 2018, 08:23

Då har väl säsongen 2019 i princip nåt sitt slut, förutom några rangspass kvar!
Målet på HCP 36 uppnåddes och lite till, just nu så är det HCP 32,1.

Jobbat mycket med swingen, har problem med att jag hamnar bakom bollen vid tillslaget, så fokus har varit att genomföra rätt swing rörelse. Störst problem har varit transportslagen, inspel från 130 meter funkar bra likt chip, puttning etc.

Utslagen med driven har varit ett problem med avsaknad från konsekventa swingar.

Status just nu:
Utslag med drivern har förbättrats gått från slice till fade så 80-90% av slagen hamnar numera på fairway resten går rakt ut till vänster!

Just nu jobbar jag på att inte få för hög bollbana (har statiskt loft på 9,5 grader) ser allteftersom swingen blir bättre att bollbanan blir allt lägre så snart är det nog dags att ändra statiska loften så den dynamiska blir ok.

Transportslagen blir allt bättre allteftersom swingen blir bättre, mindre uppåtgående träffar på bollen med framförallt hybridklubborna och långa järnklubborna.

Nytt mål för 2020 är att nå ett HCP på 26.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

26 ska du nog nå med lite extra rangepass och genomgång av MXPGolfs spelstrategier..


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar