Från draw till slice, häl, s*cket samt längdproblem.

Här snackar vi träning och övningar...
DanneS
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 jun 2019, 08:32

Tjenare alla golffantaster!

Lite bakgrundsfakta: Detta är starten av min tredje säsong och ligger på 19 hcp. I mitten av förra säsongen blev jag av med slicen och golf blev riktigt roligt.

Försäsongen började bra där träklubborna gick längre än någonsin med en fin draw och järn-7an nådde 150 meter till skillnad från förra säsongen 140 meter.

Jag startade säsongen på 17 och höll mig där i ca 3 veckor. Nu har jag alltså höjt mig 20 gånger... Vad har då hänt?

Jag trodde att s*cket-sjukan var en myt men ack så fel jag hade. På rangen blir säkerligen var femte slag en s*cket. Främst förekommande med korta järn. Drivern har gått från draw till hälad slice (likaså fairway-woods). Jag kan till och med stundtals adressera bollen utanför tån på klubbhuvudet och stå väldigt långt från bollen men ändå träffa hälen. Jag kortade då min driver från 45.75" till 44.75" vilket har resulterat till slicar som träffar köttet istället för hälen. Min hybrid (22 grader ca 170-180 meter), järn-5, järn-6 och järn 7 går nu lika långt (kort!), dvs ca 150 meter. Det sjuka är att tex järn-5 som jag slog ca 170 meter nu alltså går 150 meter samtidigt som bollträffen ändå känns bra eller åtminstone helt okej.

Så det som började med en braktstart på säsongen har nu blivit en mardröm. Först kom slicen, sen kom socket och till slut kom samma längd på samtliga låga järn. Mina spelkamrater försäkrar mig om att detta bara är en svacka som jag snart kommer ur. Problemet är att detta har nu förföljt mig snart hela juni månad och jag har tränat/vevat i frustration på rangen säkert 4-5 ggr i veckan minst 120 bollar per session utan resultat. Jag har även kollat mängder med Youtube-videos vilket på sin höjd lett till färre s*ckets.

Det som kan tänkas ha ändrats är att jag har börjat med en brantare sving då min tidigare sving var så rund med alla klubbor att mina händer aldrig var över bakre axeln. Dvs klubbskaftet låg inte i linje med axeln utan snarare en bit under i baksvingen. Jag har även tränat hårt på att förflytta min vikt till främre foten då jag tidigare på tok för ofta hamnat på bakfoten genom svingen. Att slå ner på bollen resulterade i att jag fick ca 10 meter extra på varje klubba på försäsongen.

Även om jag går tillbaka till min gamla runda/flacka sving så kvarstår samtliga problem. Så innan jag lägger 700 kr på en lektion tänkte jag kolla med alla golfkunniga här om ni har några tips eller idéer. Kan förresten även tillägga att jag har gått från regular till stiff på mina järn denna säsong. Men eftersom de nya järnen gick som en klocka i början av säsongen antar jag att problemet ligger nån annanstans...

Vänligen,
Desperat amatör som vill slå 80 innan säsongen är slut 8-)
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Hur går pitcharna? Är det också sockets? Kan vara för aktiva handleder isf.

Hur rör sig kroppen? Roterar höften? Låter som det kan vara en enbart armar sving också.

Jag tillägger att jag inte kan något och rekommderar att gå på en 15 min svingcheck hos en PGA tränare. Eller en grupplektion. Kan räcka med ett tips för att komma ur ett mönster.
Hcp: ~12
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

DanneS skrev: 18 jun 2019, 09:22Jag trodde att s*cket-sjukan var en myt men ack så fel jag hade. På rangen blir säkerligen var femte slag en s*cket. Främst förekommande med korta järn..... stå väldigt långt från bollen men ändå träffa hälen
En sak som jag fick som test vid samma fenomen, ställ dig istället NÄRMARE bollen. Detta bör man göra på rangen...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
DanneS
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 jun 2019, 08:32

Ja alltså mina wedgar är också väldigt s*cket-benägna. Desto kortare skaft på klubban desto större risk för s*cket.

Jag tog en lektion förra säsongen och då sa tränaren att jag hade bra höftrörelser. Men i och med att jag slår så kort just nu så kanske de blir att jag instinktivt börjar veva extra mycket med armar och mindre höfter.

Tack jag ska pröva stå närmare bollen samt tänka mer på höfterna!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Att läsa och ge svar kommer nog knappast fungera. Du kommer kunna få så många olika bud.

Problematiken kan ju grunda sig i att tempot är för snabbt, svingen för lång och du tar i mer för att du tror du behöver, dåligt grepp, dålig bladkontroll osv. En sak kan resultera i flera olika problem.
Hur bra koll hade du på svingspår när det gick bra och hur bra koll har du nu?
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Förstår att det är jobbigt att slå sockets och slajsa eftersom det förstör golfen.
Men vad är 700:- i det fallet? Ingenting! Boka en lektion bums!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

DanneS skrev:Tjenare alla golffantaster!

Lite bakgrundsfakta: Detta är starten av min tredje säsong och ligger på 19 hcp. I mitten av förra säsongen blev jag av med slicen och golf blev riktigt roligt.

Försäsongen började bra där träklubborna gick längre än någonsin med en fin draw och järn-7an nådde 150 meter till skillnad från förra säsongen 140 meter.

Jag startade säsongen på 17 och höll mig där i ca 3 veckor. Nu har jag alltså höjt mig 20 gånger... Vad har då hänt?

Jag trodde att s*cket-sjukan var en myt men ack så fel jag hade. På rangen blir säkerligen var femte slag en s*cket. Främst förekommande med korta järn. Drivern har gått från draw till hälad slice (likaså fairway-woods). Jag kan till och med stundtals adressera bollen utanför tån på klubbhuvudet och stå väldigt långt från bollen men ändå träffa hälen. Jag kortade då min driver från 45.75" till 44.75" vilket har resulterat till slicar som träffar köttet istället för hälen. Min hybrid (22 grader ca 170-180 meter), järn-5, järn-6 och järn 7 går nu lika långt (kort!), dvs ca 150 meter. Det sjuka är att tex järn-5 som jag slog ca 170 meter nu alltså går 150 meter samtidigt som bollträffen ändå känns bra eller åtminstone helt okej.

Så det som började med en braktstart på säsongen har nu blivit en mardröm. Först kom slicen, sen kom socket och till slut kom samma längd på samtliga låga järn. Mina spelkamrater försäkrar mig om att detta bara är en svacka som jag snart kommer ur. Problemet är att detta har nu förföljt mig snart hela juni månad och jag har tränat/vevat i frustration på rangen säkert 4-5 ggr i veckan minst 120 bollar per session utan resultat. Jag har även kollat mängder med Youtube-videos vilket på sin höjd lett till färre s*ckets.

Det som kan tänkas ha ändrats är att jag har börjat med en brantare sving då min tidigare sving var så rund med alla klubbor att mina händer aldrig var över bakre axeln. Dvs klubbskaftet låg inte i linje med axeln utan snarare en bit under i baksvingen. Jag har även tränat hårt på att förflytta min vikt till främre foten då jag tidigare på tok för ofta hamnat på bakfoten genom svingen. Att slå ner på bollen resulterade i att jag fick ca 10 meter extra på varje klubba på försäsongen.

Även om jag går tillbaka till min gamla runda/flacka sving så kvarstår samtliga problem. Så innan jag lägger 700 kr på en lektion tänkte jag kolla med alla golfkunniga här om ni har några tips eller idéer. Kan förresten även tillägga att jag har gått från regular till stiff på mina järn denna säsong. Men eftersom de nya järnen gick som en klocka i början av säsongen antar jag att problemet ligger nån annanstans...

Vänligen,
Desperat amatör som vill slå 80 innan säsongen är slut 8-)
För mycket armar, ingen kropp.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
DanneS
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 jun 2019, 08:32

stevvee skrev: 18 jun 2019, 12:48
Hur bra koll hade du på svingspår när det gick bra och hur bra koll har du nu?
Jag är medveten och försöker få svingen inifrån och ut. Sen om jag har börjat komma över toppen nu på sista tiden utan att jag märker det är en annan femma. Jag tror dock att träklubborna har fått en tendens till utifrån och in. Kan detta påverka hälträffar?

Jag jobbar ibland med den här klassiska övningen att lägga två bollar vid den bollen jag ska slå på rangen så att jag träffar dom bollarna om jag kommer utifrån och in. Det händer ju att alla bollar flyger. Men det händer oftare att jag faktiskt bara tar den bollen i mitten men att det blir ett otroligt tapp vänster (är vänsterspelare) ändå. Så har faktiskt gett upp den övningen nu. Jag kan liksom inte slå rakt eller med draw när jag kör den övningen även jag tar endast mittersta bollen.

Har ni tips på hur man kan överdriva eller på ett "enkelt" sätt komma inifrån och ut bortsett från övningen jag precis beskrev?
DanneS
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 jun 2019, 08:32

Sandstream skrev: 18 jun 2019, 12:52 Förstår att det är jobbigt att slå sockets och slajsa eftersom det förstör golfen.
Men vad är 700:- i det fallet? Ingenting! Boka en lektion bums!
Haha ja 700 kr är ju faktiskt inga pengar om det skulle lösa problemet. Ska sjösätta de tips jag fått hittills och löser det sig inte får jag ta en lektion, tack!
DanneS
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 jun 2019, 08:32

MaxP skrev: 18 jun 2019, 15:41
DanneS skrev:Tjenare alla golffantaster!


För mycket armar, ingen kropp.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Tack Max ska försöka tänka på det. Ska jag framförallt tänka på att vrida upp höfterna i baksvingen? Eller är det snarare att försöka starta nedsvingen med höfterna istället för armarna? Och hur får man den processen att starta? Är det viktförflyttningen som startar nedsvingen?
Skriv svar