Svingit Golf - säsongen 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag gick jag en runda på min hemmabana. Efter gårdagens tävling så var jag lite trött i kroppen, men svingen kändes bra.

Första nio gick inte så bra. Hade mycket otur med att slagen hamnade i skiten samt att puttningen inte alls fungerade. 21 puttar lämnar mycket att önska. Bland annat en treputt för bogey. Sköt 50 slag och 13 poäng. Behövde alltså 20 poäng sista nio för att klara buffertzonen. Sista nio gick desto bättre. Gick på ett nytt PB med ett slag. 37 slag och 23 poäng. Hade 11 puttar sista nio hålen.

Första nio hålen på Söderby GK är väldigt svåra. Sista nio är lättare.

BildBild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev: Ett exempel på greenträff är hål 7, ett par 5 hål. Svag medvind. Har en bra drive på 243 meter ut i semiruffen, bollen ligger riktigt bra. Har 200 meter kvar till framkant på green. Väljer att spela fram mig med en järn 8:a. Slår den vanligt fall 145-150 meter. Nu fick jag en ren träff och den går 186 meter.
Det är inte en bra träff som lägger på 30-40 meter, det kallas flyer och är väl snarare tvärtom. Bild



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

En intressant observation jag har gjort i dina scorer är att det ofta startar med några relativt dåliga hål och ju längre du kommer desto bättre går det. Självklart finns det mycket nerver i att starta en tävling osv som vi alla känner igen. Men du har inte funderat på uppvärmningens inverkan? 2,5 timmar kanske känns bra för kroppen, men hur påverkar det ditt mentala spel? Alltså är det 2,5 timmar med spänning? Jag är alltid för en ordentlig uppvärmning men det är ju en upvär,mning som ger oss absolut bästa resultat.
Användarens profilbild
manget
Inlägg: 253
Blev medlem: 12 aug 2015, 14:49

Kollade du loften när du ändrade lie? Verkar som att det skiljer upp till 30m mellan din j8 och j7?! Utan att vara expert på gap-fitting känns det som för mkt. Om du tränar mkt från matta kan ju även loftet ändra sig över tid
WITB
Driver: TSi3
Spoon: Cobra F6
Järn 3: Titleist U500
Järn 4-7: Titleist 620 CB
Järn 8-P: Titleist 620 MB
Wedgar: Vokey SM8 (50/54/60)
Putter: SIK
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev: 02 jul 2019, 07:49 En intressant observation jag har gjort i dina scorer är att det ofta startar med några relativt dåliga hål och ju längre du kommer desto bättre går det. Självklart finns det mycket nerver i att starta en tävling osv som vi alla känner igen. Men du har inte funderat på uppvärmningens inverkan? 2,5 timmar kanske känns bra för kroppen, men hur påverkar det ditt mentala spel? Alltså är det 2,5 timmar med spänning? Jag är alltid för en ordentlig uppvärmning men det är ju en upvär,mning som ger oss absolut bästa resultat.
Kan hålla med om att 2,5 tim uppvärmning kan va för mycket. Som inför tävlingen i lördags så värmde jag upp med 8 hinkar (30 bollar/hink) på rangen under 2 tim. Kanske lite mycket. Dock började tävlingen bra med 6 raka bogeys och ett par. En bra start med tanke på att jag inte träffade en enda green på första sex hålen pga blandade missar och sneda utslag som gjorde jag hamnade i dåliga lägen.

Samma sak hände under söndagens sällskapsrond på hemmabanan. Spelade skit första nio pga många dåliga slag som hamnade i dåliga lägen. Sista nio gick jag runt på 37 slag. Ett över par. Låg på par inför 17 hålet där jag tyvärr siktar lite för mycket vänster med hybriden från utslaget och hamnar i ett sämre läge. Varför jag ens siktar vänster när jag vet att hybriden inte kommer nå vattnet som går ändes höger sida om fairway fattar jag inte själv. Kan varit att tee-kulorna stod lite mer åt vänster och jag bara ställde upp mig som jag tyvärr brukar göra utan att tänka på hur jag siktar ibland. Men iaf det resulterar i en bogey.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

manget skrev: 02 jul 2019, 08:25 Kollade du loften när du ändrade lie? Verkar som att det skiljer upp till 30m mellan din j8 och j7?! Utan att vara expert på gap-fitting känns det som för mkt. Om du tränar mkt från matta kan ju även loftet ändra sig över tid
Nej, kollade inte loften. Klubborna gick lika långt innan som efter. Skillnaden blev att dom går rakare och det känns som jag träffar bollen än bättre i bladet.

Loften på mina klubbor (Taylormade PSi):

j6: 27,5
j7: 31,5
j8: 35,5
j9: 40,5
Pw: 45,5
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev: 02 jul 2019, 09:45
MaxP skrev: 02 jul 2019, 07:49 En intressant observation jag har gjort i dina scorer är att det ofta startar med några relativt dåliga hål och ju längre du kommer desto bättre går det. Självklart finns det mycket nerver i att starta en tävling osv som vi alla känner igen. Men du har inte funderat på uppvärmningens inverkan? 2,5 timmar kanske känns bra för kroppen, men hur påverkar det ditt mentala spel? Alltså är det 2,5 timmar med spänning? Jag är alltid för en ordentlig uppvärmning men det är ju en upvär,mning som ger oss absolut bästa resultat.
Kan hålla med om att 2,5 tim uppvärmning kan va för mycket. Som inför tävlingen i lördags så värmde jag upp med 8 hinkar (30 bollar/hink) på rangen under 2 tim. Kanske lite mycket. Dock började tävlingen bra med 6 raka bogeys och ett par. En bra start med tanke på att jag inte träffade en enda green på första sex hålen pga blandade missar och sneda utslag som gjorde jag hamnade i dåliga lägen.

Samma sak hände under söndagens sällskapsrond på hemmabanan. Spelade skit första nio pga många dåliga slag som hamnade i dåliga lägen. Sista nio gick jag runt på 37 slag. Ett över par. Låg på par inför 17 hålet där jag tyvärr siktar lite för mycket vänster med hybriden från utslaget och hamnar i ett sämre läge. Varför jag ens siktar vänster när jag vet att hybriden inte kommer nå vattnet som går ändes höger sida om fairway fattar jag inte själv. Kan varit att tee-kulorna stod lite mer åt vänster och jag bara ställde upp mig som jag tyvärr brukar göra utan att tänka på hur jag siktar ibland. Men iaf det resulterar i en bogey.
Du slår alltså över 200 bollar på rangen som uppvärmning? Vad är det som gör att du slår så många bollar?
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev: 02 jul 2019, 11:54
svingit skrev: 02 jul 2019, 09:45
MaxP skrev: 02 jul 2019, 07:49 En intressant observation jag har gjort i dina scorer är att det ofta startar med några relativt dåliga hål och ju längre du kommer desto bättre går det. Självklart finns det mycket nerver i att starta en tävling osv som vi alla känner igen. Men du har inte funderat på uppvärmningens inverkan? 2,5 timmar kanske känns bra för kroppen, men hur påverkar det ditt mentala spel? Alltså är det 2,5 timmar med spänning? Jag är alltid för en ordentlig uppvärmning men det är ju en upvär,mning som ger oss absolut bästa resultat.
Kan hålla med om att 2,5 tim uppvärmning kan va för mycket. Som inför tävlingen i lördags så värmde jag upp med 8 hinkar (30 bollar/hink) på rangen under 2 tim. Kanske lite mycket. Dock började tävlingen bra med 6 raka bogeys och ett par. En bra start med tanke på att jag inte träffade en enda green på första sex hålen pga blandade missar och sneda utslag som gjorde jag hamnade i dåliga lägen.

Samma sak hände under söndagens sällskapsrond på hemmabanan. Spelade skit första nio pga många dåliga slag som hamnade i dåliga lägen. Sista nio gick jag runt på 37 slag. Ett över par. Låg på par inför 17 hålet där jag tyvärr siktar lite för mycket vänster med hybriden från utslaget och hamnar i ett sämre läge. Varför jag ens siktar vänster när jag vet att hybriden inte kommer nå vattnet som går ändes höger sida om fairway fattar jag inte själv. Kan varit att tee-kulorna stod lite mer åt vänster och jag bara ställde upp mig som jag tyvärr brukar göra utan att tänka på hur jag siktar ibland. Men iaf det resulterar i en bogey.
Du slår alltså över 200 bollar på rangen som uppvärmning? Vad är det som gör att du slår så många bollar?
Jag gör det för att komma in i ett flow och hitta känslan samt få kroppen att bli så mjuk som möjligt. Bygga en skön mental bild av svingen.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
manget
Inlägg: 253
Blev medlem: 12 aug 2015, 14:49

svingit skrev: 02 jul 2019, 10:04
manget skrev: 02 jul 2019, 08:25 Kollade du loften när du ändrade lie? Verkar som att det skiljer upp till 30m mellan din j8 och j7?! Utan att vara expert på gap-fitting känns det som för mkt. Om du tränar mkt från matta kan ju även loftet ändra sig över tid
Nej, kollade inte loften. Klubborna gick lika långt innan som efter. Skillnaden blev att dom går rakare och det känns som jag träffar bollen än bättre i bladet.

Loften på mina klubbor (Taylormade PSi):

j6: 27,5
j7: 31,5
j8: 35,5
j9: 40,5
Pw: 45,5
Kanske var lite otydlig, det jag menade är att loften (från tillverkaren?) som du nämner ovan kan ändra sig över tid om du slår mkt från tex hårda mattor på rangen. Värmer du upp inför en tävling med över 200 bollar så gissar jag på att du slår en hel på rangen. Det skulle kunna vara en förklaring till att du har upp till 30m skillnad i längd mellan din j8 och j7. Fast är du fine med den längdskillnaden är det bara att tuta och köra
WITB
Driver: TSi3
Spoon: Cobra F6
Järn 3: Titleist U500
Järn 4-7: Titleist 620 CB
Järn 8-P: Titleist 620 MB
Wedgar: Vokey SM8 (50/54/60)
Putter: SIK
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Hur är ditt närspel? Lägger du 2h av 2.5h på rangen innan rundan blir det inte mkt tid till varken puttar/Chippar/bunkerslag.

Jag brukar lägga upp min uppvärmning med att börja slå Chippar. Sen slå flopslag med lugn sving för att verkligen mjuka upp kroppen ordentligt. Sedan lite bunkerslag för svinga lite snabbare. Efter det brukar man vara tillräckligt mjuk för att kunna gå ut och spela men man kan med fördel gå till rangen och slå 30 bollar max. Försöker slå slagen som kommer dom 2-3 första hålen för att få en bra känsla.

Att slå 200 bollar innan en tävlingsrond tror jag tyvärr inte är någon bra uppladdning.
Skriv svar