Fråga instruktören!

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Undrar lite om vad som orsakar att jag kommer ner med tån först vid imapct?
Hur många grader "toe down" är ok vid impact?

Tänkte om det kan bero på att jag står högre än bollen i mina Adidas Tour 360 XT (röd/vita med spikes).
För skon är verkligen högre än andra skor jag använt, som känns mer närmare marken.

Bild
Bild
Bild
Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev: 03 feb 2020, 13:52 Undrar lite om vad som orsakar att jag kommer ner med tån först vid imapct?
Hur många grader "toe down" är ok vid impact?

Tänkte om det kan bero på att jag står högre än bollen i mina Adidas Tour 360 XT (röd/vita med spikes).
För skon är verkligen högre än andra skor jag använt, som känns mer närmare marken.
Toe down kan ske av flera olika orsaker såklart, vi har bland annat något i klubban som kallas drooping (eller snarare i skaftet) som skapar just detta när du svingar. Något annat vanligt rent tekniskt är vad vi kallar höga händer, antingen som ett resultat av en early extension eller en kropp som slutar rotera. Jag har ingen siffra i huvudet på vad som är bra eller ej men när det är runt 9 grader kan jag se det som ett problem.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev: 04 feb 2020, 07:19
svingit skrev: 03 feb 2020, 13:52 Undrar lite om vad som orsakar att jag kommer ner med tån först vid imapct?
Hur många grader "toe down" är ok vid impact?

Tänkte om det kan bero på att jag står högre än bollen i mina Adidas Tour 360 XT (röd/vita med spikes).
För skon är verkligen högre än andra skor jag använt, som känns mer närmare marken.
Toe down kan ske av flera olika orsaker såklart, vi har bland annat något i klubban som kallas drooping (eller snarare i skaftet) som skapar just detta när du svingar. Något annat vanligt rent tekniskt är vad vi kallar höga händer, antingen som ett resultat av en early extension eller en kropp som slutar rotera. Jag har ingen siffra i huvudet på vad som är bra eller ej men när det är runt 9 grader kan jag se det som ett problem.
Mina händer är högre vid impact än vid addressering. Det har jag sätt när jag filmat min sving. Vilket jag alltid haft.
Några tipps på hur man minskar på höga händer?
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev: 04 feb 2020, 09:40
Mina händer är högre vid impact än vid addressering. Det har jag sätt när jag filmat min sving. Vilket jag alltid haft.
Några tipps på hur man minskar på höga händer?
Det är ganska standard att höja upp dem lite grann, men för mycket kan bli ett problem.
Vanligen beror det på brist på rotation i höfter/överkropp och/eller sidoböjning över bollen, för dig som högerspelare sidoböj till höger.
TJGreene
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 nov 2019, 13:49

Så här ser det tydligen ut när jag slår en järnåtta 130 meter till pin, frågor på det :?:
jorkar
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 jul 2018, 06:23

Hej,

Igår tappade jag bollträffen helt. Nåt hände med mitt vänster knä (högerspelare). Fick hjärnsläpp och undrar nu om vänster knä skall vara rakt vid impact eller lätt böjt? Jag tror jag börjat glida igen istället för att rotera. Tog ingen film vilket ju var dumt.

/Jörgen


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
jorkar
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 jul 2018, 06:23

jorkar skrev:Hej,

Igår tappade jag bollträffen helt. Nåt hände med mitt vänster knä (högerspelare). Fick hjärnsläpp och undrar nu om vänster knä skall vara rakt vid impact eller lätt böjt? Jag tror jag börjat glida igen istället för att rotera. Tog ingen film vilket ju var dumt.
Hittade en film som svarade på frågan bra, förlåt för mitt nörderi men det är hemskt när man börjar tänka på en liten detalj och inte vet svaret, allt bara rasade! Tolkar videon som att vänster knä vid impact i princip skall vara i vart fall mer rakt än böjt.

https://youtu.be/pZD-m5264Ys

Så nu skall jag senare idag ställa mig på rangen igen och se om jag hittar bollträff igen.




Sent from my iPad using Svensktgolfforum
gustav.kågesson
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 aug 2019, 11:58

Jag har alltid haft problem att slå min J4 och har undvikit att slå den på banan men till och från försökt jobba på den när jag är på rangen. Mitt problem är att jag inte kommer ner till bollen och toppar den lite vilket dels gör ont i händerna och dels gör att bollen knappt kommer över marken. Eftersom jag är vänsterspelare får jag inte så ofta chansen att prova någon annans klubbor men fick den möjligheten i helgen. Jag slog då både med en J3 och en J4 vilka båda gick mycket bättre att slå än med mina egna. Klubborna jag provade var Cobras forge tec standard utförande (förra modellen) medans jag själv spelar Cobra F9 vilket borde vara ett enklare set.

När jag beställde min J4 fick dem fram att mitt set var kortat 0,25" och -1 grad lie, men när jag tidigare i våras gjorde en custom fitting för driver så passade jag på att slå några järn slag och fick då reda på att min J7 var standard längd (vi kollade aldrig lie). Så nu går jag här och funderar om det kan vara så att min J4 inte är samma specs som mitt övriga set och att jag därför aldrig får till den? Eller är jag bara kass och fick några lyckosamma slag med forge tec klubborna.. Svårt att svara på såklart men undrar mer om det kan vara en lösning på problemet.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

gustav.kågesson skrev:Jag har alltid haft problem att slå min J4 och har undvikit att slå den på banan men till och från försökt jobba på den när jag är på rangen. Mitt problem är att jag inte kommer ner till bollen och toppar den lite vilket dels gör ont i händerna och dels gör att bollen knappt kommer över marken. Eftersom jag är vänsterspelare får jag inte så ofta chansen att prova någon annans klubbor men fick den möjligheten i helgen. Jag slog då både med en J3 och en J4 vilka båda gick mycket bättre att slå än med mina egna. Klubborna jag provade var Cobras forge tec standard utförande (förra modellen) medans jag själv spelar Cobra F9 vilket borde vara ett enklare set.

När jag beställde min J4 fick dem fram att mitt set var kortat 0,25" och -1 grad lie, men när jag tidigare i våras gjorde en custom fitting för driver så passade jag på att slå några järn slag och fick då reda på att min J7 var standard längd (vi kollade aldrig lie). Så nu går jag här och funderar om det kan vara så att min J4 inte är samma specs som mitt övriga set och att jag därför aldrig får till den? Eller är jag bara kass och fick några lyckosamma slag med forge tec klubborna.. Svårt att svara på såklart men undrar mer om det kan vara en lösning på problemet.
Några enstaka slag säger väldigt lite. Mitt tips baserat på det du skriver är att stoppa undan j4 och lägg fokus på annat i spelet Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

jorkar skrev:Hej,

Igår tappade jag bollträffen helt. Nåt hände med mitt vänster knä (högerspelare). Fick hjärnsläpp och undrar nu om vänster knä skall vara rakt vid impact eller lätt böjt? Jag tror jag börjat glida igen istället för att rotera. Tog ingen film vilket ju var dumt.

/Jörgen


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
I 3D-datan är det lite olika. Samtliga spelare rätar ut knäet men om det är extenderat eller bara nära är personligt vad jag vet.




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar