Din drömscore 2020

Här snackar vi allmänt om golf...
SDahlgren
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 maj 2017, 10:35

Målet för säsongen är att lira nån runda på +7 eller bättre. samt försöka ligga lite stabilare runt +10på Ågesta mot slutet av säsongen. så en drömscore blir nog runt par i så fall.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: TM M1 10,5gr
Fw3:TM M1 15gr
Fw5: TM M1 19gr
Järn:4-P Titleist ap2 714
Wedgar: vokey SM7 50gr, 54gr, 58gr
Putter: Scotty Cameron California montery
Hcp:10,6
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

jorkar skrev: 12 maj 2020, 11:21 Att spela stabilt under 90-slag är mitt mål för året. Dvs en dålig runda kanske är 90 slag, en bra kanske 85. Att få in en runda under 80 är drömmen. Personligt rekord är 83 nu.

Vägen dit är färre treputtar. Färre katastrofer (fippelboogies mm). Bättre bollträff så att missarna blir bättre resultat. Få igång hybriden. Öka längd på driver genom ökad swinghastighet (våga smäll till). Just nu början av maj snittar jag på strax över 90 (89 är exakt på hcp på hemmabanan) men det händer att jag har 99 också...


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Egentligen exakt samma som dig. Dock är det enbart närspelet som ställer till det för mig. Träffar ofta >50% GIR, men på de hålen tre-puttar jag ofta.
Hcp: ~12
jorkar
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 jul 2018, 06:23

Niklas skrev: Egentligen exakt samma som dig. Dock är det enbart närspelet som ställer till det för mig. Träffar ofta >50% GIR, men på de hålen tre-puttar jag ofta.
Det är inte så konstigt att du har fler puttar om du träffar fler greener. Förstaputten tenderar ju att bli längre. En treputt från 20-30 meter kan ju vara ok, men en treputt från 2-3 meter är ju katastrof.


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

jorkar skrev: 12 maj 2020, 14:04
Niklas skrev: Egentligen exakt samma som dig. Dock är det enbart närspelet som ställer till det för mig. Träffar ofta >50% GIR, men på de hålen tre-puttar jag ofta.
Det är inte så konstigt att du har fler puttar om du träffar fler greener. Förstaputten tenderar ju att bli längre. En treputt från 20-30 meter kan ju vara ok, men en treputt från 2-3 meter är ju katastrof.


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Jag håller med till hälften. 3-putt från 2-3 meter är katastrof. Däremot är 3-putt ALDRIG ok om man vill gå under 80. Läst tillräckligt många artiklar om att gå under 80 där två saker har etsat sig fast i minnet. 1. Aldrig plikt från tee. 2. Aldrig 3-putt. Så stora greener att jag har 20-30 meter har jag ändå inte iofs, det skulle motsvara missad green, och då är ju iofs en bogey ok. Nej, för mig är det svårt att veta hastigheten på de där 3-10 meters-puttarna som är problemet.

Att öva ger mig inte så mycket. Slår sällan ett dåligt slag på rangen och 3-puttar aldrig på övningsgreenen. Mitt problem är nog mest mellan öronen egentligen när jag tänker efter lite. Och kanske slag från lutning.
Hcp: ~12
jorkar
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 jul 2018, 06:23

Niklas skrev:
jorkar skrev: 12 maj 2020, 14:04
Jag håller med till hälften. 3-putt från 2-3 meter är katastrof. Däremot är 3-putt ALDRIG ok om man vill gå under 80. Läst tillräckligt många artiklar om att gå under 80 där två saker har etsat sig fast i minnet. 1. Aldrig plikt från tee. 2. Aldrig 3-putt. Så stora greener att jag har 20-30 meter har jag ändå inte iofs, det skulle motsvara missad green, och då är ju iofs en bogey ok. Nej, för mig är det svårt att veta hastigheten på de där 3-10 meters-puttarna som är problemet.

Att öva ger mig inte så mycket. Slår sällan ett dåligt slag på rangen och 3-puttar aldrig på övningsgreenen. Mitt problem är nog mest mellan öronen egentligen när jag tänker efter lite. Och kanske slag från lutning.
Vi är nog nästan helt överens. Statistik från PGA visar (hela) 23% treputtar från 60 fot, vilket kan vara värt att veta.


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

jorkar skrev: 12 maj 2020, 19:00
Niklas skrev:
jorkar skrev: 12 maj 2020, 14:04
Jag håller med till hälften. 3-putt från 2-3 meter är katastrof. Däremot är 3-putt ALDRIG ok om man vill gå under 80. Läst tillräckligt många artiklar om att gå under 80 där två saker har etsat sig fast i minnet. 1. Aldrig plikt från tee. 2. Aldrig 3-putt. Så stora greener att jag har 20-30 meter har jag ändå inte iofs, det skulle motsvara missad green, och då är ju iofs en bogey ok. Nej, för mig är det svårt att veta hastigheten på de där 3-10 meters-puttarna som är problemet.

Att öva ger mig inte så mycket. Slår sällan ett dåligt slag på rangen och 3-puttar aldrig på övningsgreenen. Mitt problem är nog mest mellan öronen egentligen när jag tänker efter lite. Och kanske slag från lutning.
Vi är nog nästan helt överens. Statistik från PGA visar (hela) 23% treputtar från 60 fot, vilket kan vara värt att veta.


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Läste förra veckan att Fredic Jacobson hade >500 spelade hål på PGA-touren utan en 3-putt. Det är helt otroligt med den statistiken.
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev:
jorkar skrev: 12 maj 2020, 14:04
Niklas skrev: Egentligen exakt samma som dig. Dock är det enbart närspelet som ställer till det för mig. Träffar ofta >50% GIR, men på de hålen tre-puttar jag ofta.
Det är inte så konstigt att du har fler puttar om du träffar fler greener. Förstaputten tenderar ju att bli längre. En treputt från 20-30 meter kan ju vara ok, men en treputt från 2-3 meter är ju katastrof.


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Jag håller med till hälften. 3-putt från 2-3 meter är katastrof. Däremot är 3-putt ALDRIG ok om man vill gå under 80. Läst tillräckligt många artiklar om att gå under 80 där två saker har etsat sig fast i minnet. 1. Aldrig plikt från tee. 2. Aldrig 3-putt. Så stora greener att jag har 20-30 meter har jag ändå inte iofs, det skulle motsvara missad green, och då är ju iofs en bogey ok. Nej, för mig är det svårt att veta hastigheten på de där 3-10 meters-puttarna som är problemet.

Att öva ger mig inte så mycket. Slår sällan ett dåligt slag på rangen och 3-puttar aldrig på övningsgreenen. Mitt problem är nog mest mellan öronen egentligen när jag tänker efter lite. Och kanske slag från lutning.
#1 Slår du aldrig ett dåligt slag på rangen borde du varit under 80 för länge sen Bild
#2 Vår förståelse för golf har utvecklats en hel del när det gäller scoren. Tex ansågs puttning länge vara kung för att kunna vinna på PGA, idag är det inte så. Samma sak skulle jag säga gäller för hobbygolfare. Har du 30-34 puttar på en runda så har du puttningen för att ta dig under 80. Har du det men lyckas ändå inte så är det inte puttningen som är problemet. Bild



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

MaxP skrev: 13 maj 2020, 09:24
Niklas skrev:
jorkar skrev: 12 maj 2020, 14:04

Det är inte så konstigt att du har fler puttar om du träffar fler greener. Förstaputten tenderar ju att bli längre. En treputt från 20-30 meter kan ju vara ok, men en treputt från 2-3 meter är ju katastrof.


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Jag håller med till hälften. 3-putt från 2-3 meter är katastrof. Däremot är 3-putt ALDRIG ok om man vill gå under 80. Läst tillräckligt många artiklar om att gå under 80 där två saker har etsat sig fast i minnet. 1. Aldrig plikt från tee. 2. Aldrig 3-putt. Så stora greener att jag har 20-30 meter har jag ändå inte iofs, det skulle motsvara missad green, och då är ju iofs en bogey ok. Nej, för mig är det svårt att veta hastigheten på de där 3-10 meters-puttarna som är problemet.

Att öva ger mig inte så mycket. Slår sällan ett dåligt slag på rangen och 3-puttar aldrig på övningsgreenen. Mitt problem är nog mest mellan öronen egentligen när jag tänker efter lite. Och kanske slag från lutning.
#1 Slår du aldrig ett dåligt slag på rangen borde du varit under 80 för länge sen Bild
#2 Vår förståelse för golf har utvecklats en hel del när det gäller scoren. Tex ansågs puttning länge vara kung för att kunna vinna på PGA, idag är det inte så. Samma sak skulle jag säga gäller för hobbygolfare. Har du 30-34 puttar på en runda så har du puttningen för att ta dig under 80. Har du det men lyckas ändå inte så är det inte puttningen som är problemet. Bild



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skrev därför sällan och inte aldrig ;) .

När jag spelade Österlens GK i våras med två personer slog jag bollen väldigt bra tee-green och de två vi spelade med undrade varför jag inte hade betydligt lägre hcp. Sen efter rundan förstod dem efter de sett min puttning... Jag brukar ha runt 37-38 puttar, så det är ett stort problem. Skulle 38 puttar vara 30 hade jag gått under 80 för länge sedan.
Hcp: ~12
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

50% GiR och går inte under 80!?
Bul...host..it. ;)

Putta kan alla, tom. ett litet barn.
En person som inte kan putta överanalyserar vad som krävs för att klara av uppgiften.

Freddy som nämns högre upp är egentligen ingen bra puttare tekniskt. Tiger, Stricker och Spieth är det inte heller och likväl höjs de till skyarna.
Det enda de har gemensamt är att när de är på, så får de iväg bollen med rätt fart.

Linjer kan alla proffs läsa ungefär lika bra men det krävs den där lilla extra känslan för fart som tydligen infinner sig lite oftare hos ovan nämnda herrar.

Puttning handlar om hand-öga.
Golfsving handlar om teknik och repetition.
Det är inte förrän man blir proffs och behöver den sista lilla edge’n som puttning blir teknik och svingen behöver hand-öga.

Jag ligger väl på Max 25-26 puttar i snitt. Ofta lågt med GiR men på bra ronder så kanske 2/3-delar är puttlägen som precis missat green. Bra missar ... (och för sakens skull är det väl bäst att tillägga) strategiskt exemplariska.
Har gått på par med katastrofala över 30-32 puttar och på 88 med 22 puttar. Just själva antalet puttar säger alltså väldigt lite om scoren i övrigt.

Btw.
Sno min putter och jag får 1-2 puttar mer/rond med en wedge, hybrid eller t5. Det må låta som skryt och skära i själen på en dålig puttare.... men det påvisar bara att själva puttningen är den klart enklaste delen i golf.

Egon
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Egon skrev: 13 maj 2020, 20:50 50% GiR och går inte under 80!?
Bul...host..it. ;)

Egon
Du har ingen aning om hur jag spelat på de andra nio hålen, så vet inte vad problemet är? Här är ett scorekort:

https://photos.app.goo.gl/Dbxt9wo5p3uP69HRA¨

Så det är inga konstigheter. Som sagt, har extremt svårt för längdkänslan och då blir det många tre-puttar.
Hcp: ~12
Skriv svar