Din drömscore 2020

Här snackar vi allmänt om golf...
Oskar Iwdal
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 maj 2014, 20:11

JohanAdministratör skrev:Om du får drömma, vad är din drömscore 2020? Scoren ska vara för bra för att vara sann men ändå inte orealistisk.

Jag tror tex jag kan gå under 70 på Ågesta vilket är ett mål för säsongen.

Men min drömscore är under 65.

Du då?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Den sitter nästa gång vi lirar!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Oskar Iwdal
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 maj 2014, 20:11

Dröm scoren skulle vara 65, detta skall ske i år har 66 som lägst då hade jag 2 boogis med så en runda med bara par och fåglar vore drömmen!
Tänkte ta den med Johan Salzmann :)


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Niklas skrev: 14 maj 2020, 06:38
Egon skrev: 13 maj 2020, 20:50 50% GiR och går inte under 80!?
Bul...host..it. ;)

Egon
Du har ingen aning om hur jag spelat på de andra nio hålen, så vet inte vad problemet är? Här är ett scorekort:

https://photos.app.goo.gl/Dbxt9wo5p3uP69HRA¨

Så det är inga konstigheter. Som sagt, har extremt svårt för längdkänslan och då blir det många tre-puttar.
Du såg smileyn?

Jag lider med dig men som med allt man inte drabbas av själv så blir det lite obegripligt.

Teknikråd:
Ta en träklubba eller en hybrid och övningsputta med den en längre stund. 15-20min.
När du sen byter tillbaka så märker du att puttning är mer känsla och tekniskt sett inte svårare än att peta iväg bollen med foten eller att kasta den dit du vill.

Utrustning:
Mallet/Ufo är inte bra för hastigheten. Det blir teoretiskt lättare att slå bollen på vald linje... men se det är bara en pytteliten del av total puttning.
Hastigheten är så mycket viktigare.
Lite självinitierat moment 22. Typ, du behöver en mallet för att klara någon 2m retur då och då... och ditt putterval ger dig en oändlig massa 2m returer.

Egon
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Egon skrev: 14 maj 2020, 12:12
Niklas skrev: 14 maj 2020, 06:38
Egon skrev: 13 maj 2020, 20:50 50% GiR och går inte under 80!?
Bul...host..it. ;)

Egon
Du har ingen aning om hur jag spelat på de andra nio hålen, så vet inte vad problemet är? Här är ett scorekort:

https://photos.app.goo.gl/Dbxt9wo5p3uP69HRA¨

Så det är inga konstigheter. Som sagt, har extremt svårt för längdkänslan och då blir det många tre-puttar.
Du såg smileyn?

Jag lider med dig men som med allt man inte drabbas av själv så blir det lite obegripligt.

Teknikråd:
Ta en träklubba eller en hybrid och övningsputta med den en längre stund. 15-20min.
När du sen byter tillbaka så märker du att puttning är mer känsla och tekniskt sett inte svårare än att peta iväg bollen med foten eller att kasta den dit du vill.

Utrustning:
Mallet/Ufo är inte bra för hastigheten. Det blir teoretiskt lättare att slå bollen på vald linje... men se det är bara en pytteliten del av total puttning.
Hastigheten är så mycket viktigare.
Lite självinitierat moment 22. Typ, du behöver en mallet för att klara någon 2m retur då och då... och ditt putterval ger dig en oändlig massa 2m returer.

Egon
Ja, har spelat med båda typer. Nu mallet och missar inte så många korta längre, men längdkänslan är inte bra. Men på något sett känns det sämre att missa korta än fel hastighet på långa. Men man kanske ska prova två putters i bagen nästa runda...

Mycket mentalt är det också. I mitt huvud är bogey ok, vilket jag måste komma ifrån. Slappnar ofta av då om jag har green-träff. Är en inställning att gå under 80 också tror jag som jag inte riktigt hittat till än. Därav är under 80 en drömscore för då har jag kommit över mina egna hjärnspöken.

Kan säga att det är många äldre herrar (>50 år) som är förbryllade över mitt spel, så du är inte ensam att vara förbryllad. De brukar ha ganska bra närspel, ham lägre hcp än mig och slår 20-30 meter kortare än vad jag gör. Det är nästan så de blir lite upprörda att jag inte scorar bättre...
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev:
Ja, har spelat med båda typer. Nu mallet och missar inte så många korta längre, men längdkänslan är inte bra. Men på något sett känns det sämre att missa korta än fel hastighet på långa. Men man kanske ska prova två putters i bagen nästa runda...

Mycket mentalt är det också. I mitt huvud är bogey ok, vilket jag måste komma ifrån. Slappnar ofta av då om jag har green-träff. Är en inställning att gå under 80 också tror jag som jag inte riktigt hittat till än. Därav är under 80 en drömscore för då har jag kommit över mina egna hjärnspöken.

Kan säga att det är många äldre herrar (>50 år) som är förbryllade över mitt spel, så du är inte ensam att vara förbryllad. De brukar ha ganska bra närspel, ham lägre hcp än mig och slår 20-30 meter kortare än vad jag gör. Det är nästan så de blir lite upprörda att jag inte scorar bättre...
Det låter som att träning är på sin plats om puttning och längdkänslan specifikt är så stora problem. Tränar du redan mycket så behöver du kort och gott träna annorlunda. Bild



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Tror det är kortsiktig lösning att stopp i 2 putters i bagen. Utrustning är mkt men bra teknik och bra träning är betydligt viktigare, samt självförtroende
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

MaxP skrev: 14 maj 2020, 22:02
Niklas skrev:
Ja, har spelat med båda typer. Nu mallet och missar inte så många korta längre, men längdkänslan är inte bra. Men på något sett känns det sämre att missa korta än fel hastighet på långa. Men man kanske ska prova två putters i bagen nästa runda...

Mycket mentalt är det också. I mitt huvud är bogey ok, vilket jag måste komma ifrån. Slappnar ofta av då om jag har green-träff. Är en inställning att gå under 80 också tror jag som jag inte riktigt hittat till än. Därav är under 80 en drömscore för då har jag kommit över mina egna hjärnspöken.

Kan säga att det är många äldre herrar (>50 år) som är förbryllade över mitt spel, så du är inte ensam att vara förbryllad. De brukar ha ganska bra närspel, ham lägre hcp än mig och slår 20-30 meter kortare än vad jag gör. Det är nästan så de blir lite upprörda att jag inte scorar bättre...
Det låter som att träning är på sin plats om puttning och längdkänslan specifikt är så stora problem. Tränar du redan mycket så behöver du kort och gott träna annorlunda. Bild



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Spelar jag matchspel missar jag inga måste-puttar, så tror det är helt och hållet mentalt faktiskt.
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev:
MaxP skrev: 14 maj 2020, 22:02
Niklas skrev:
Ja, har spelat med båda typer. Nu mallet och missar inte så många korta längre, men längdkänslan är inte bra. Men på något sett känns det sämre att missa korta än fel hastighet på långa. Men man kanske ska prova två putters i bagen nästa runda...

Mycket mentalt är det också. I mitt huvud är bogey ok, vilket jag måste komma ifrån. Slappnar ofta av då om jag har green-träff. Är en inställning att gå under 80 också tror jag som jag inte riktigt hittat till än. Därav är under 80 en drömscore för då har jag kommit över mina egna hjärnspöken.

Kan säga att det är många äldre herrar (>50 år) som är förbryllade över mitt spel, så du är inte ensam att vara förbryllad. De brukar ha ganska bra närspel, ham lägre hcp än mig och slår 20-30 meter kortare än vad jag gör. Det är nästan så de blir lite upprörda att jag inte scorar bättre...
Det låter som att träning är på sin plats om puttning och längdkänslan specifikt är så stora problem. Tränar du redan mycket så behöver du kort och gott träna annorlunda. Bild



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Spelar jag matchspel missar jag inga måste-puttar, så tror det är helt och hållet mentalt faktiskt.
Perfekt, då vet du vad du behöver träna. Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
david.gustavsson
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 jun 2017, 13:40
Ort: Malmö

Enkelt och svårt samtidigt, drömscoren är att slå MaxP brutto en rond, no holds barred-regler förstås! Har gått bet de senaste 7-8 åren men snart så jäklar!
Spelar golf i jeansshorts
HCP: 10,4
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

david.gustavsson skrev: 18 maj 2020, 09:15 Enkelt och svårt samtidigt, drömscoren är att slå MaxP brutto en rond, no holds barred-regler förstås! Har gått bet de senaste 7-8 åren men snart så jäklar!
One day! :lol:
Skriv svar