Hybrid eller Järn?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
MagiskMan
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 aug 2020, 00:57

Tog grönt kort i början av sommaren och har börjat börjat köpa ihop ett golfset.
Hittills har jag 5-P, Sand, Driver och putter, och tänker att mitt nästa köp lutar mot något att fylla (del av) hålet mellan drivern och 5an.

Hur ska jag komma fram till om en hybrid eller järn är det bästa. Och på det, vilken hybrid och vilket järn som skulle lämpa sig bäst. Hört att hybrider är lite mer förlåtande än järn. Stämmer det?

Är det mest personliga preferenser som väger in?

Rekommendationer och tips är välkomna.

Jag har 38hcp om det hjälper.

Sent from my HD1913 using Svensktgolfforum mobile app

joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Tipset som alltid återkommer men som också alltid är relevant, åk till närmsta välsorterade golfbutik och prova ut tillsammans med någon som vet vad de gör, helst din egen tränare.

Enda jag skullle vilja skicka med dig är att även testa en Trä 5, väldigt underskattade klubbor som gått ur mode en aning men som fortfarande kan vara guld värda för rätt spelare.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
MagiskMan
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 aug 2020, 00:57

joakim.pekkari skrev: 10 aug 2020, 21:31 Tipset som alltid återkommer men som också alltid är relevant, åk till närmsta välsorterade golfbutik och prova ut tillsammans med någon som vet vad de gör, helst din egen tränare.

Enda jag skullle vilja skicka med dig är att även testa en Trä 5, väldigt underskattade klubbor som gått ur mode en aning men som fortfarande kan vara guld värda för rätt spelare.
Att testa de olika klubborna kommer jag definitivt göra innan ett köp. Ska ge trä 5 ett försök också och se om det är något för mig.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har J4 Hybrid sedan FW3 och driver.
Men hybriderna är ett toppenalternativ enligt mig. Många duktiga spelare har hybrider alla alla olika sorter.




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
korben
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 aug 2017, 15:17

Håller med Joakim, bäst är att testa.

Jag har personligen hybrider för J3 och j4, fungerar kanon för mig.
Hemmaklubb: Ingarö GK

Driver Ping G400 Max
3W Ping G425
Irons Callaway Hot X2 3-PW (3-4 Hybrid)
Wedge Titleist SM5 50, 54 SM6 58
Putter Odyssey Works #7 Versa

Hdcp: 13.5
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Har H3 och H4 men är ärligt talat inte så förtjust i dem. Tycker de har en tendens att skruva sig mer i sidled och gå betydligt högre än järn.
Höjde är iofs bra vid inspel men känns mindre bra vi tex utslag när det blåser..

Har beställt en J4 som jag tänkte testa istället för H4. Gillar min J5 och slår hellre den än H4.
Skriv svar