Såhär säger Daniel Coyle författaren till The Talent Codestevvee skrev:problemet här är att ni är två som är väldigt teoretiska och försöker ta erfarenhet från något annat som inte har med golfen att göra.McRuff skrev:Länge sedan jag såg något om myelin.ErikT_golf skrev: Kollar man på evidensen för hur fysisk inlärning går till (boken The Talent Code tex) så är det ganska tydligt hur träning bör struktureras för att bygga upp färdigheter. Det är också tydligt att det tar tid att bygga färdigheter, eftersom det handlar om att bygga upp myelin. Myelin är isolering av nervtrådar i hjärnan och leder till snabbare överföring av information. När man har byggt upp en fysiskt färdighet så har man alltså byggt upp snabbare överföring av information i vissa nervtrådar i hjärnan. I praktiken är det säkert så att många tycker att träning upplagd på det sättet är tråkig, och man tycker dessutom inte att det går tillräckligt snabbt.
Jag skulle däremot gissa att barn inte alls har samma bestämda uppfattning om vad ”spela golf” innebär och det har svårt att se att det inte skulle gå att lägga upp träning som både är effektiv för inlärning och upplevs som rolig.
Jag håller förmodligen med dig om inlärningsmetoden, även om jag är försiktigt tveksam till att isolera svingen såsom du verkar göra (vi lämnar det).
Det finns vad jag upplevt en besatthet av resultat inom golfen. Vilket för 9/10 trumfar utveckling. Min erfarenhet som utövare och instruktör från andra sporter är att det är ”på gränsen” vi lär oss, vi behöver utmanas helt enkelt. Därifrån kan man inte göra allt svårt samtidigt, utan bör fokusera på en specifik sak att träna på.
Är målet att få ren bollträff och ”rätt” AoA. Träna på det, men låt svinghastighet, bladkontroll osv få vara lite uffigt då medan det är fokus. När det börjar sitta får man skifta fokus och styra upp nästa sak. Är målet fart så fokusera på att hitta det och låt bollträffen vara lite kass då.
En träningsrunda bör tillåtas vara just det!
Att lösa dålig bollträff med att ”korta svingen” kan vara ett sätt att lära om svingen och börja om. Men oftast uttrycks det som en bot på problemet och inte en metod för att lära om. Ska man lösa allt dåligt (framförallt som nybörjare) med att låta bli klubbor, korta svingen, ta det lugnare osv.. Då skulle snart puttern vara den enda klubban i bagen.
Är det tävling eller en runda med resultatmål? Ja, då är det en annan sak. Då gäller det att spela smart och bara göra det man verkligen har kontroll över. Men det är i andra sammanhang en extremt ensidig träning att bara göra det.
Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Rörelsen i golf är inte naturlig, inte någonstans. Detta gör att allt blir mer komplext och ja vi som gjort resan och lirar låg singel kanske har lite koll på läget och resan som krävs. Tränare vet nog vad som krävs och hur resan dit skall tacklas.
What was the biggest surprise in your research?
How amazingly similar the talent hotbeds are. I’d go to visit a hotbed-let’s say to Brazil to visit at a soccer hotbed. Then I’d fly thousands of miles to Meadowmount, a legendary classical music academy in the Adirondacks-a place that on the surface couldn’t be more different. And yet I’d experience all kinds of weird Twilight Zone similarities. The coaches would speak with the same kind of rhythm, give the same kinds of instructions, and look at their students with the same kind of gaze. The practices would feature similar methods, like slowing things down to unbelievably slow speeds, or compressing the practice into a tiny space and speeding it up. And here’s a weird one: many of the coaches I met, from Moscow to the Caribbean to California, drove muscle cars. Big, dark, turbocharged Mustangs and BMWs. Maybe there’s something about coaching that makes you want to go fast.
http://danielcoyle.com/the-talent-code/