I dag.

Här snackar vi allmänt om golf...
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Om vi nu ska vara lite allvarliga ang. ovan nämnda så är det ganska oviktigt med värden som Left och Right i meter.
Det som blir viktigt är att se en tendens att det endera skiljer väldigt lite eller alltid skruvar sig åt ett håll.

Jag har inga som helst problem att slå bollar åt vänster. Såpass att jag siktar höger om för att vara i spel med en miss. Jag kan i princip aldrig gå höger om siktet.

En dubbelmiss är fatal. En kraftig skruv åt samma håll är det inte.

Egon
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

svingit skrev: 06 nov 2023, 14:00
långryggen skrev: 06 nov 2023, 10:39
Niklas skrev: 02 nov 2023, 10:43

Det är inte bara Egon som tänker så här, tror fler av oss tänker likadant (jag gör det iaf också). Sen kanske inte alla är lika direkta med sina iakttagelser som Egon.
Noterade det inte förrän Egon skrev det. men det håller jag med om. Det ger ju dessutom en total på 35m på 165m-ish.
Det är 20% "bredd". Det låter ganska mkt med en J6

Parallellt, säg att du slår en Drive på 250m, men den avvikelsen pratar vi om att FW ska vara 50m bred, och det känns som väldigt brett? Å andra sidan, lyssnar man på Decade/Fawcett så är det längd från tee som gäller, oavsett om du ligger i ruff eller FW.
Om man tittar på mina nuvarande järn ja. Detta visar vikten av en fitting. Andra omgången med T150 med AVX har jag ett pullat slag på 10m vänster.

Jag hade en konversartion emd en klubbpro för några år sen som hade en bra regel som han kallade 5% regeln. För varje 100m så fick missen höger/vänster vara 5m.
Beroende på nivå av spelaren så ändrades den procentsatsen så klart. men 5% var singel hcp. Ser man då till min carry längd med 7:an med T150 järnen så ligger jag väldigt bra för mina 5.2 i hcp.

Tittar man på avg/concistency så är det bra. Sen är ju inte ett hål spikrakt som en driving range är heller.
Såklart, men jag antar att de flesta gånger du slår 160m ish så är det en flagga som måltavla, eller kanske snarare en green där det står en flagga.
Och 5% funkar ju säkert, det ger en skillnad på +/- 8m, vilket ger en potentiell målbild på 16m
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Mikaelanstad
Inlägg: 425
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

svingit skrev:
långryggen skrev: 06 nov 2023, 10:39
Niklas skrev: 02 nov 2023, 10:43 Det är inte bara Egon som tänker så här, tror fler av oss tänker likadant (jag gör det iaf också). Sen kanske inte alla är lika direkta med sina iakttagelser som Egon.
Noterade det inte förrän Egon skrev det. men det håller jag med om. Det ger ju dessutom en total på 35m på 165m-ish.
Det är 20% "bredd". Det låter ganska mkt med en J6

Parallellt, säg att du slår en Drive på 250m, men den avvikelsen pratar vi om att FW ska vara 50m bred, och det känns som väldigt brett? Å andra sidan, lyssnar man på Decade/Fawcett så är det längd från tee som gäller, oavsett om du ligger i ruff eller FW.
Om man tittar på mina nuvarande järn ja. Detta visar vikten av en fitting. Andra omgången med T150 med AVX har jag ett pullat slag på 10m vänster.

Jag hade en konversartion emd en klubbpro för några år sen som hade en bra regel som han kallade 5% regeln. För varje 100m så fick missen höger/vänster vara 5m.
Beroende på nivå av spelaren så ändrades den procentsatsen så klart. men 5% var singel hcp. Ser man då till min carry längd med 7:an med T150 järnen så ligger jag väldigt bra för mina 5.2 i hcp.

Tittar man på avg/concistency så är det bra. Sen är ju inte ett hål spikrakt som en driving range är heller.

Första jag tänkte när du skrev fitting och vikten av den, du gjorde ju fittingen på de järnen oxå? Och var så sjukt nöjd med dem då?

Jag gillar att du testar utrustning/köper! Bild jag gillar själv att testa saker.

Men inte fan slutar järn som man gjort en fitting av att sluta fungera bara efter en säsong? Och du var ju sjukt nöjd med dem efter din fitting och även pratat så gott om nya skaften du tryckte i. Inte så att det är lite nyhetskänslan som gör att de nya är bättre på en matta mot dina gamla Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1387
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Mikaelanstad skrev: 06 nov 2023, 14:59
svingit skrev:
långryggen skrev: 06 nov 2023, 10:39
Noterade det inte förrän Egon skrev det. men det håller jag med om. Det ger ju dessutom en total på 35m på 165m-ish.
Det är 20% "bredd". Det låter ganska mkt med en J6

Parallellt, säg att du slår en Drive på 250m, men den avvikelsen pratar vi om att FW ska vara 50m bred, och det känns som väldigt brett? Å andra sidan, lyssnar man på Decade/Fawcett så är det längd från tee som gäller, oavsett om du ligger i ruff eller FW.
Om man tittar på mina nuvarande järn ja. Detta visar vikten av en fitting. Andra omgången med T150 med AVX har jag ett pullat slag på 10m vänster.

Jag hade en konversartion emd en klubbpro för några år sen som hade en bra regel som han kallade 5% regeln. För varje 100m så fick missen höger/vänster vara 5m.
Beroende på nivå av spelaren så ändrades den procentsatsen så klart. men 5% var singel hcp. Ser man då till min carry längd med 7:an med T150 järnen så ligger jag väldigt bra för mina 5.2 i hcp.

Tittar man på avg/concistency så är det bra. Sen är ju inte ett hål spikrakt som en driving range är heller.

Första jag tänkte när du skrev fitting och vikten av den, du gjorde ju fittingen på de järnen oxå? Och var så sjukt nöjd med dem då?

Jag gillar att du testar utrustning/köper! Bild jag gillar själv att testa saker.

Men inte fan slutar järn som man gjort en fitting av att sluta fungera bara efter en säsong? Och du var ju sjukt nöjd med dem efter din fitting och även pratat så gott om nya skaften du tryckte i. Inte så att det är lite nyhetskänslan som gör att de nya är bättre på en matta mot dina gamla Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ja, men sen bytte jag skaft från DG105 S300 till Apollo Phantom. Dom funkade bra ett tag tills jag börjar känna skaften flexa lite för mycket.

Sen så har jag valtatt gå tillbaka till lite mer touriga järn som T150 är. Mindre huvud än EQ1-NX, vilket gört att jag fokuserar mer på bollträffen än att vara lat och bara slå till bollen.
T150 har mycket smalare sula också. Tycker egentligen inte om breda sulor. Gör att jag gärna glider in i bollen som skapar en "fösa" känsla.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 06 nov 2023, 15:05

Ja, men sen bytte jag skaft från DG105 S300 till Apollo Phantom. Dom funkade bra ett tag tills jag börjar känna skaften flexa lite för mycket.
Har jag någon ursäkt att förvänta mig här? 😉

Egon
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1387
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag hade jag en Titleist driver-utprovning hos Golfverkstan.

Det blev en TSr4 9° med Xcaliber Phoenix 4 TS skaft. Spellängd på 45.25” samt den tunga vikten i bak.

Så den spelas som en TSr 3.5 kan man säga.

Den kombinationen genererade mest klubb- och bollhastighet.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Tolenskij
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 okt 2023, 14:35

svingit skrev:Idag hade jag en Titleist driver-utprovning hos Golfverkstan.

Det blev en TSr4 9° med Xcaliber Phoenix 4 TS skaft. Spellängd på 45.25” samt den tunga vikten i bak.

Så den spelas som en TSr 3.5 kan man säga.

Den kombinationen genererade mest klubb- och bollhastighet.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kan inget om nåt, men wow vilka längder. Helt otroligt. Jag stod på rangen imorse och dundrade på för kung och fosterland och carrade kanske 210 m som bäst..

Snyggt!

Skickat från min SM-G780G via Tapatalk

Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 12 nov 2023, 16:57 Idag hade jag en Titleist driver-utprovning hos Golfverkstan.

Det blev en TSr4 9° med Xcaliber Phoenix 4 TS skaft. Spellängd på 45.25” samt den tunga vikten i bak.

Så den spelas som en TSr 3.5 kan man säga.

Den kombinationen genererade mest klubb- och bollhastighet.
Du får nog lämna ut lite mer info.
4 screenshots…. Varför?
Jag ser iofs vilken som är bäst men den har inte varesig högst ball- eller club-speed.

Egon
Sohlberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

svingit skrev: 12 nov 2023, 16:57 Idag hade jag en Titleist driver-utprovning hos Golfverkstan.

Det blev en TSr4 9° med Xcaliber Phoenix 4 TS skaft. Spellängd på 45.25” samt den tunga vikten i bak.

Så den spelas som en TSr 3.5 kan man säga.

Den kombinationen genererade mest klubb- och bollhastighet.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Men du gillade ju inte någon av TSR modellerna. Du funderade ju på PING eller Cobra.
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1387
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Egon skrev:
svingit skrev: 12 nov 2023, 16:57 Idag hade jag en Titleist driver-utprovning hos Golfverkstan.

Det blev en TSr4 9° med Xcaliber Phoenix 4 TS skaft. Spellängd på 45.25” samt den tunga vikten i bak.

Så den spelas som en TSr 3.5 kan man säga.

Den kombinationen genererade mest klubb- och bollhastighet.
Du får nog lämna ut lite mer info.
4 screenshots…. Varför?
Jag ser iofs vilken som är bäst men den har inte varesig högst ball- eller club-speed.

Egon
Trackman i själva fitting rangen hade problem med att beräkna spinnen trotts RCT bollen. Bra träffar så gissade den oftast på 3000+ rpm i spinn. Vilket inte alls kunde stämma om man såg till värdena.

Var nämligen bara fitting rangen problemet uppstod med spinnen. Dom har varit i kontakt med Trackman, men inte fått bukt med problemet. Det är ett problem som uppstått nyligen.

Sen så ville klubbmakare/fittern se mig slå på bana när jag var varm i kläderna. Då det är där verkliga problemen finns. Fick även då lite tips på vad jag borde göra bättre i svingen och började göra det. Så blev även siffrorna bättre.

Överlag så träffade jag Tsr4 bättre än både TSR2 och 3. Jag genererade högre club och ball speed med 4:an helt klar.


Jag kommer även jobba med klubbmakaren under vintern för att öka klubbfarten i drivern samt på den svingtekniska biten.
Han är grym på det sättet att han ser allt från det idrottspykologiska perspektivet till svingteknik.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Skriv svar