Min golfresa – följ en total nybörjare

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 351
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

hericson skrev: 14 okt 2023, 21:35 Tyvärr är barn inte alltför bra för golfen. När de är mindre behöver de passning och när de blir lite äldre behöver de skjutsas till sina aktiviteter vilket stjäl tid till annat för en annan. Jag märkte av en stor nedgång i antal rundor när våra barn föddes, men nu ökar antalet varje år, är nog uppe i 45 rundor i år med blandat 18 och 9 hål. Även kul att få med barnen i golfspelet, då blir det fler besök på klubben.
Kan tillägga också att jag spelar med två "gubbgäng" varje vecka på bestämda tider, dvs samma tid varje vecka. Det har varit väldigt bra för planeringen med familjen och våra andra aktiviteter. Kan starkt rekommendera det om möjlighet finns.
/ HE
Dennis Bergkamp
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 okt 2023, 13:34

Lyckades hitta en lucka och svänga förbi golfklubbens träningsområde idag. Tränade inspel med wedge.

På min första runda efter spelprovet låg jag strax utanför green efter 1 slag på ett par 3-hål. Jag försöker spela in mig med en wedge men toppade bollen och hamnade i en bunker på andra sidan green. Efter tre bunkerslag hamnade jag äntligen på green. Efter det debaclet har jag undvikit wedgen nära green. Har istället använt typ en järn 9 och spelat lägre med mycket rull.

Men efter lite träning börjar wedgen nu kännas helt okej. Idag såg det faktiskt bra ut. Tror att jag kommer våga testa den nästa gång jag går ut på banan.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Dennis Bergkamp
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 okt 2023, 13:34

Den här veckan har det blivit två träningspass på puttinggreenen. Jag har fortsatt att fokusera på lite längre puttar där jag vill klara av att två-putta. Tycker jag har gjort en del framsteg de senaste veckorna när jag har kört mycket puttning. Från att vara klappkass på att putta är jag nu snarare medioker. Men jag börjar också förstå varför det ofta är tomt på puttinggreenen – det blir snabbt trist.

Min skada som jag ådrog mig efter att ha kört igång lite väl hårt i höstas, har börjat lägga sig. Planen är att testa fulla svingar på rangen efter helgen. Kanske kan det bli spel på banan om en vecka.

Har även köpt en driver. Det blev en begagnad Aeroburner som jag fick till bra pris. Som sagt väldigt svårt att hitta rätt bland alla olika klubbor när man är ny, men jag tror och hoppas att den ska vara nybörjarvänlig.
Dennis Bergkamp
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 okt 2023, 13:34

Nu har det gått ett par veckor. Skadan är bra och jag har börjat spela på banan igen. Jag har spelat 45 hål sedan jag skrev något här senast. Det är riktigt grisigt ute på banan nu men jag tycker det är lika kul ändå.

Jag har börjat göra rätt bra ifrån mig på korthålen. I alla fall med mina mått mätt. Men jag har svårt på framför allt par-femmorna eftersom jag inte har någon vidare längd i slagen än. Jag har köpt mina första träklubbor men har svårt att träna med dem eftersom rangen är stängd för säsongen här.

Är det någon annan som är igång fortfarande eller har ni lagt ner för året?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 425
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Dennis Bergkamp skrev:Nu har det gått ett par veckor. Skadan är bra och jag har börjat spela på banan igen. Jag har spelat 45 hål sedan jag skrev något här senast. Det är riktigt grisigt ute på banan nu men jag tycker det är lika kul ändå.

Jag har börjat göra rätt bra ifrån mig på korthålen. I alla fall med mina mått mätt. Men jag har svårt på framför allt par-femmorna eftersom jag inte har någon vidare längd i slagen än. Jag har köpt mina första träklubbor men har svårt att träna med dem eftersom rangen är stängd för säsongen här.

Är det någon annan som är igång fortfarande eller har ni lagt ner för året?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Försöker spela minst 18 hål i veckan. Försöker även slå på ranchen en gång i veckan Bild🏌️‍♂️


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

hericson skrev: 14 okt 2023, 21:35 Tyvärr är barn inte alltför bra för golfen. När de är mindre behöver de passning och när de blir lite äldre behöver de skjutsas till sina aktiviteter vilket stjäl tid till annat för en annan. Jag märkte av en stor nedgång i antal rundor när våra barn föddes, men nu ökar antalet varje år, är nog uppe i 45 rundor i år med blandat 18 och 9 hål. Även kul att få med barnen i golfspelet, då blir det fler besök på klubben.
Har lyckligtvis för golfens skull två tonåringar, och jag spelar oftast morgnar, när jag kommer hem har de knappt gått upp. Har börjat få med mig sonen lite smått, vi får se om det håller i sig.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Dennis Bergkamp
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 okt 2023, 13:34

Jag har fortsatt spela under vintern och tidiga våren, så länge vädret har tillåtit. Det har blivit ungefär 10-12 varv på en vinteröppen 9-hålsbana hittills i år. Framför allt har jag börjat få in tekniken med järnklubborna. Jag kan nu slå min järnfemma runt 160 meter från utslag och även spela järn 7-9 rätt skapligt från fairway. Det gör att jag har kunnat skala av något slag på alla par4/5 jämfört med i höstas när jag hackade mig fram med alldeles för korta slag, både från tee och från fairway.

Just nu funderar jag en del kring min utrustning. Jag har försökt spela in mina träklubbor men är fortfarande för dålig och har därför gått tillbaka till att använda J5 på alla utslag (par 4 och 5). Jag skulle dock vilja ha en klubba som jag kunde slå i alla fall i närheten av 200 meter. När jag i vår ska börja spela på 18-hålsbanor med fler längre hål känns det tufft att aldrig slå ut längre än 160 meter.

I övrigt ser jag väldigt mycket fram emot våren och sommaren. Eftersom jag började med golf rätt sent i höstas har jag aldrig upplevt torra, fina banor. Det har varit mest lera och bollar som gräver ner sig efter utslag.
Skriv svar