Dambollar....

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Niklas
Inlägg: 1097
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

...måste vara ett av de dummaste påfunden som skapats inom golf. Vem är det som ska ha nytta av dessa bollar egentligen?

Fick nämligen frågan av en kvinnlig kollega om jag kan få backspinn på bollen. Ja, det är ju inte så svårt, men vad spelar hon för boll? Ja, precis, de där värdelösa dambollarna som är omöjliga att få någon spinn i.

Jag undrar hur många kvinnor som förstör sitt spel med bollar som inte spinner. Jag menar, de behöver ju bollar som spinner mer än killar med de lägre svinghastigheterna. Någon får gärna förklara för mig syftet med dambollar.
Hcp: ~12
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Men Herregud… nu tänkte du inte längre än vad näsan räckte.

Spinn är inte svårt om man slår till bollen med lite högre hastighet.
Kompisen kör Pinnacle soft och han gillar att de inte spinner av green som en v1 gör för honom.

Damer har generellt sett inte hastigheten.
Icke-premiumbollar har inte det material i skalet som gör att det spinner lättare/mer.

Precept Laddie är det ultimata beviset för att Lady-bollar verkligen har sitt rättmäte. Bridgestone/Precept märkte att Lady-bollen gick som smör och var förvånade innan de märkte att det var fler gubbs som köpte. Därav tillverkade de nästkommande år ”samma” boll både märkt med Lady och Laddie. 😉

Egon
Skriv svar