Långt uppehåll - Hjälp med klubbval

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Dhedvin
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 apr 2024, 21:10

Hej alla experter!

Behöver hjälp med vilka klubbor jag bör investera i. Kommer vilja spela en del då suger blivit enormt nu på senaste tiden. Har många polare som spelar så kommer lägga en del tid på våra härliga banor.

Har tagit upp golfen igen efter ca 18 års frånvaro (37 år nu). Spelade från att jag var 12 år - 16 år, tränade och tävlade en del då - hade då 5,9 i hcp. Testade och slå härom dagen och ska ha stiff-skaft mer än så har jag inte utforskat detta än.

Modeller jag spanat in:

P770/P790
ZX7/ZX5
Pro 223

Budget är 12/13 000kr, kikar även en del begagnat och finns mycket fint och prisvärt där ute.

Dela gärna med er om era erfarenheter och vad ni tycker man ska köpa för klubbor. Ska man köpa klubbor att växa in i?
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1519
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Det bästa är att göra en custom fitting för att få reda på vad exakt du behöver. Sen kan du leta efter det på begagnatmarknaden om specen inte är allt för speciell.
Cobra LTDx LS 1W 9* – Ventus TR Black 5-X
SLDR TS 3W 14* – Aldila R.I.P Alpha 60 Tour X-flex.
Taylormade M1 2017 3H – Kuro Kage Silver 80 S.
Titleist T150 6i-PW – CT Lite 115X
Titleist SM10 50/8F 54/10S – Vokey
Titleist AVX/Pro V1 – Yes! C-Groove Marilyn
Egon
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Åk någonstans och prova lite klubbor. När du sen vet vad du vill ha kan du göra en ”fitting” med spelgaranti. Fittingen är nog mest shit the same… men om du vet vad som känns ok så lär de inte lura på dig nåt mumbojumbo-skaft. Spelgaranti gör att du får testa dina klubbor på bana och byta (inom rimliga gränser) om det är stenkört att slå med dem. Bana rules - range är svåravläst.

Srixon modell zx7 är bra. Zx5 lite klumpigare. De har en genomtänkt design med ”duffassistans”.
De andra du har nämnt är inte dåliga men de är helt enkelt inte lika bra som srixon. 790/770 är ”plåtlådor” och 223 likaså men bättre och troligtvis lite för högt över målet. Tekniken är intressant men också dyr samt fullständigt onödig om man inte helt enkelt bara vill slå långt.

Srixon ”7” kan jämföras med mizuno jpx hot metal pro och i viss mån gamla p770.

Egon
mårten.wallin
Inlägg: 51
Blev medlem: 17 aug 2021, 14:57

Dhedvin skrev: 20 apr 2024, 21:20 Hej alla experter!

Behöver hjälp med vilka klubbor jag bör investera i. Kommer vilja spela en del då suger blivit enormt nu på senaste tiden. Har många polare som spelar så kommer lägga en del tid på våra härliga banor.

Har tagit upp golfen igen efter ca 18 års frånvaro (37 år nu). Spelade från att jag var 12 år - 16 år, tränade och tävlade en del då - hade då 5,9 i hcp. Testade och slå härom dagen och ska ha stiff-skaft mer än så har jag inte utforskat detta än.

Modeller jag spanat in:

P770/P790
ZX7/ZX5
Pro 223

Budget är 12/13 000kr, kikar även en del begagnat och finns mycket fint och prisvärt där ute.

Dela gärna med er om era erfarenheter och vad ni tycker man ska köpa för klubbor. Ska man köpa klubbor att växa in i?
Vad roligt. Jag är i nästan samma sits. Bara att jag hade 6,3 i hcp och är 10 år äldre än dig. Spelade från 15 års ålder till 25 års ålder.

Jag var och provade ut ett nytt järnset idag. Fastnade för P790. Funderade på P770 men jag slog märkbart kortare med dem och så överdrivet mycket shot making pysslar jag inte med ändå. Dessutom så spelade scratchspelaren som hjälpte mig själv P770 så det kändes lite förmätet att välja dem när jag är så pass mycket sämre.

Provade även Srixon ZX5 och Titleist T150 men jag tyckte helt enkelt P790 var snyggare med sitt bladliknande huvud.

Vad fick du för hcp nu? Jag bad om en justering och fick 12,3. Dvs 6 extra slag. Det känns ganska fair. Tror jag ska kunna ta det ganska snabbt.

ps. Nu ser jag att Egon inte gillar P790 men väldigt många verkar göra det. Funderar väl lite nu på att det kanske var onödigt av mig att gå för den extra längden när jag redan svingar så pass hårt. Får jag till svingspåret så kommer jag nog slå tillräckligt långt även med andra klubbor. De här tekniska hjälpmedlen som finns nu är ju sinnessjuka. Så kul!
Mikaelanstad
Inlägg: 453
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

mårten.wallin skrev:
Dhedvin skrev: 20 apr 2024, 21:20 Hej alla experter!

Behöver hjälp med vilka klubbor jag bör investera i. Kommer vilja spela en del då suger blivit enormt nu på senaste tiden. Har många polare som spelar så kommer lägga en del tid på våra härliga banor.

Har tagit upp golfen igen efter ca 18 års frånvaro (37 år nu). Spelade från att jag var 12 år - 16 år, tränade och tävlade en del då - hade då 5,9 i hcp. Testade och slå härom dagen och ska ha stiff-skaft mer än så har jag inte utforskat detta än.

Modeller jag spanat in:

P770/P790
ZX7/ZX5
Pro 223

Budget är 12/13 000kr, kikar även en del begagnat och finns mycket fint och prisvärt där ute.

Dela gärna med er om era erfarenheter och vad ni tycker man ska köpa för klubbor. Ska man köpa klubbor att växa in i?
Vad roligt. Jag är i nästan samma sits. Bara att jag hade 6,3 i hcp och är 10 år äldre än dig. Spelade från 15 års ålder till 25 års ålder.

Jag var och provade ut ett nytt järnset idag. Fastnade för P790. Funderade på P770 men jag slog märkbart kortare med dem och så överdrivet mycket shot making pysslar jag inte med ändå. Dessutom så spelade scratchspelaren som hjälpte mig själv P770 så det kändes lite förmätet att välja dem när jag är så pass mycket sämre.

Provade även Srixon ZX5 och Titleist T150 men jag tyckte helt enkelt P790 var snyggare med sitt bladliknande huvud.

Vad fick du för hcp nu? Jag bad om en justering och fick 12,3. Dvs 6 extra slag. Det känns ganska fair. Tror jag ska kunna ta det ganska snabbt.

ps. Nu ser jag att Egon inte gillar P790 men väldigt många verkar göra det. Funderar väl lite nu på att det kanske var onödigt av mig att gå för den extra längden när jag redan svingar så pass hårt. Får jag till svingspåret så kommer jag nog slå tillräckligt långt även med andra klubbor. De här tekniska hjälpmedlen som finns nu är ju sinnessjuka. Så kul!
Största problemet folk får med tex P790 är att dem får ha en jäkla massa wedges i bagen för att fylla ut gapet som blir ifrån PW. Nu har väl P790 blivit lite bättre men första modellen där kunde man få snuskiga raketer som inte hade någon spinn alls i bollen. Själv aldrig spelat med P790 ”haft P770” men spelat med folk som har P790 och de skickat bollar långt över green med en klubba de aldrig ens borde va i närheten av green med, speciellt ifrån ruffen Bild

Nu skrev du att du svingar hårt så antar att du slår långt? Spelade med en herre igår som oxå slår hårt. Facinerande o se de ha en Carry på 260-270 med en 3-wood och de ljudet bollen gör i de hastigheterna BildBild lugn J7 med bladklubbor och en Carry på 170m. Tänk om man själv hade den hastigheten Bild



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

mårten.wallin skrev: 13 jun 2024, 13:50
ps. Nu ser jag att Egon inte gillar P790 men väldigt många verkar göra det. Funderar väl lite nu på att det kanske var onödigt av mig att gå för den extra längden när jag redan svingar så pass hårt. Får jag till svingspåret så kommer jag nog slå tillräckligt långt även med andra klubbor. De här tekniska hjälpmedlen som finns nu är ju sinnessjuka. Så kul!
Jag kommer inte ihåg i vilket sammanhang jag ”inte gillar” p790 men det är inte samma sak som att inte rekommendera det.
Tekniken är likt en ”plåtlåda” med foam i och det ger marginal till att göra den till synes homogen när den inte är det och ändå njuta av high tech ”förlåtenhet”. Ping, Callaway och några till har samma slags konstruktion så inte f-n är den dålig.

Jag får inte mer längd men jag är dåligt exempel och för mig är det inte optimalt. Jag skulle rek. jpx hot metal pro om man vill det. Lite samma slags design men lite mer CB-aktig baksida. Tekniskt sett inga större skillnader, men ändå.

Egon
mårten.wallin
Inlägg: 51
Blev medlem: 17 aug 2021, 14:57

Mikaelanstad skrev: 13 jun 2024, 20:08
mårten.wallin skrev:
Dhedvin skrev: 20 apr 2024, 21:20 Hej alla experter!

Behöver hjälp med vilka klubbor jag bör investera i. Kommer vilja spela en del då suger blivit enormt nu på senaste tiden. Har många polare som spelar så kommer lägga en del tid på våra härliga banor.

Har tagit upp golfen igen efter ca 18 års frånvaro (37 år nu). Spelade från att jag var 12 år - 16 år, tränade och tävlade en del då - hade då 5,9 i hcp. Testade och slå härom dagen och ska ha stiff-skaft mer än så har jag inte utforskat detta än.

Modeller jag spanat in:

P770/P790
ZX7/ZX5
Pro 223

Budget är 12/13 000kr, kikar även en del begagnat och finns mycket fint och prisvärt där ute.

Dela gärna med er om era erfarenheter och vad ni tycker man ska köpa för klubbor. Ska man köpa klubbor att växa in i?
Vad roligt. Jag är i nästan samma sits. Bara att jag hade 6,3 i hcp och är 10 år äldre än dig. Spelade från 15 års ålder till 25 års ålder.

Jag var och provade ut ett nytt järnset idag. Fastnade för P790. Funderade på P770 men jag slog märkbart kortare med dem och så överdrivet mycket shot making pysslar jag inte med ändå. Dessutom så spelade scratchspelaren som hjälpte mig själv P770 så det kändes lite förmätet att välja dem när jag är så pass mycket sämre.

Provade även Srixon ZX5 och Titleist T150 men jag tyckte helt enkelt P790 var snyggare med sitt bladliknande huvud.

Vad fick du för hcp nu? Jag bad om en justering och fick 12,3. Dvs 6 extra slag. Det känns ganska fair. Tror jag ska kunna ta det ganska snabbt.

ps. Nu ser jag att Egon inte gillar P790 men väldigt många verkar göra det. Funderar väl lite nu på att det kanske var onödigt av mig att gå för den extra längden när jag redan svingar så pass hårt. Får jag till svingspåret så kommer jag nog slå tillräckligt långt även med andra klubbor. De här tekniska hjälpmedlen som finns nu är ju sinnessjuka. Så kul!
Största problemet folk får med tex P790 är att dem får ha en jäkla massa wedges i bagen för att fylla ut gapet som blir ifrån PW. Nu har väl P790 blivit lite bättre men första modellen där kunde man få snuskiga raketer som inte hade någon spinn alls i bollen. Själv aldrig spelat med P790 ”haft P770” men spelat med folk som har P790 och de skickat bollar långt över green med en klubba de aldrig ens borde va i närheten av green med, speciellt ifrån ruffen Bild

Nu skrev du att du svingar hårt så antar att du slår långt? Spelade med en herre igår som oxå slår hårt. Facinerande o se de ha en Carry på 260-270 med en 3-wood och de ljudet bollen gör i de hastigheterna BildBild lugn J7 med bladklubbor och en Carry på 170m. Tänk om man själv hade den hastigheten Bild



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Låter inget vidare. Börjar nästan ångra mitt val. Blir tre wedgar. 50, 55 och 60.

Jag slår inte jättehårt. Långt ifrån. Låg på typ 190 mph med J7. Men jag behöver liksom inte några "långa järn" heller.

Har spelat min första runda på nästan 22 år med andra idag. Gick fruktansvärt dåligt. Duffade, slog en jävla massa sockets och spred bollarna som en jävla tomte. Är sjukt besviken. Har slagit så jävla bra järnslag på rangen ett tag och trodde att det bara var att gå ut och peppra flaggorna. Men nä...

När jag provade ut nya klubborna så svingade jag outside in ca 5 grader och det funkar ju inte så jag har försökt ändra svingen nu efteråt och det blir liksom för mycket att tänka på. Så ibland träffar jag knappt bollen. Fruktansvärt pinsamt.

Igår kväll gick jag 18 hål på en av de lite enklare 9-håls banorna vi har i klubben och då gick jag typ 10 över trots dåliga frimärksstora greener. Men lite kortare hål då... Men då gick jag själv och det blir inte alls samma anspänning mentalt. Vet inte hur jag ska komme över det här. Måste väl nöta. Får nog boka in mig på en runda imorgon också.

Allt är inte nattsvart dock. När jag väl träffar nu så får jag lite mer längd än jag är van vid. Så jag måste fortsätta ändra svingen. Tror jag ställde mig för nära bollen ofta och så tänkte jag för mycket. Och efter några missar så blev jag rädd liksom.
mårten.wallin
Inlägg: 51
Blev medlem: 17 aug 2021, 14:57

Egon skrev: 13 jun 2024, 20:48
mårten.wallin skrev: 13 jun 2024, 13:50
ps. Nu ser jag att Egon inte gillar P790 men väldigt många verkar göra det. Funderar väl lite nu på att det kanske var onödigt av mig att gå för den extra längden när jag redan svingar så pass hårt. Får jag till svingspåret så kommer jag nog slå tillräckligt långt även med andra klubbor. De här tekniska hjälpmedlen som finns nu är ju sinnessjuka. Så kul!
Jag kommer inte ihåg i vilket sammanhang jag ”inte gillar” p790 men det är inte samma sak som att inte rekommendera det.
Tekniken är likt en ”plåtlåda” med foam i och det ger marginal till att göra den till synes homogen när den inte är det och ändå njuta av high tech ”förlåtenhet”. Ping, Callaway och några till har samma slags konstruktion så inte f-n är den dålig.

Jag får inte mer längd men jag är dåligt exempel och för mig är det inte optimalt. Jag skulle rek. jpx hot metal pro om man vill det. Lite samma slags design men lite mer CB-aktig baksida. Tekniskt sett inga större skillnader, men ändå.

Egon
Tänkte att plåtlåda var ett negativt omdöme. ;)

Jag är som sagt lite kluven. Har spelat ganska svårspelade järn tidigare 95-02. Och även nu du förstås. Tycker det funkar bra. Antingen svingar jag som man ska och så slår jag riktigt fina slag. Eller så får jag typ blackout under svingen och då hjälper inga förlåtande egenskaper öht.

Tror jag på ett sätt hittat anledningen till varför jag slutade. Mina dåliga nerver. Men det ska fan gå att övervinna.
Egon
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

mårten.wallin skrev: 15 jun 2024, 21:24
Tänkte att plåtlåda var ett negativt omdöme. ;)

Jag är som sagt lite kluven. Har spelat ganska svårspelade järn tidigare 95-02. Och även nu du förstås. Tycker det funkar bra. Antingen svingar jag som man ska och så slår jag riktigt fina slag. Eller så får jag typ blackout under svingen och då hjälper inga förlåtande egenskaper öht.

Tror jag på ett sätt hittat anledningen till varför jag slutade. Mina dåliga nerver. Men det ska fan gå att övervinna.
Jovisst kan man tro det, men jag aktar mig för att skriva åsikter jag inte kan backa upp. ”Raketer” eller flyers som det brukar kallas kommer av att spinn uteblir.

Jag brukar skriva att klubban tillåter svingen samtidigt som svingen alltid styr.
Det är lite filosofiskt skrivet men innebörden är ganska klar. Med ”rätt” spec. på klubban jobbar din sving bättre. Med ”fel” spec. så kommer du få dagar som det funkar och andra då det är helt hopplöst.

Tar vi ”plåtlådorna” som ex. så är det inga problem att efterlikna en spec. på dem som matchar mångas olika behov. Flex och balans styr hur du kan manövrera klubban i svingen.

Nervositet handlar om förväntningar. Egna och andras. Om du är realistisk över dina möjligheter att lyckas/misslyckas så behöver du inte bygga på nervositeten där. Du ska inte strunta i vad andra tycker/tänker men det är du som är nr1.

Som ex. Så är jag en blandning, mentalt, av Hatton och Matsuyama. 😉
Jag dissar slag som andra tycker är skitbra och jag gnäller över allt relaterat till att just jag inte fick i den där ”enkla” putten. Innerst inne är jag nöjd med tap-in, en råtta som rullar upp på green och ett slag som inte blev bra men inte gick helt åt h-e heller osv.

Egon
mårten.wallin
Inlägg: 51
Blev medlem: 17 aug 2021, 14:57

Egon skrev: 16 jun 2024, 12:29
mårten.wallin skrev: 15 jun 2024, 21:24
Tänkte att plåtlåda var ett negativt omdöme. ;)

Jag är som sagt lite kluven. Har spelat ganska svårspelade järn tidigare 95-02. Och även nu du förstås. Tycker det funkar bra. Antingen svingar jag som man ska och så slår jag riktigt fina slag. Eller så får jag typ blackout under svingen och då hjälper inga förlåtande egenskaper öht.

Tror jag på ett sätt hittat anledningen till varför jag slutade. Mina dåliga nerver. Men det ska fan gå att övervinna.
Jovisst kan man tro det, men jag aktar mig för att skriva åsikter jag inte kan backa upp. ”Raketer” eller flyers som det brukar kallas kommer av att spinn uteblir.

Jag brukar skriva att klubban tillåter svingen samtidigt som svingen alltid styr.
Det är lite filosofiskt skrivet men innebörden är ganska klar. Med ”rätt” spec. på klubban jobbar din sving bättre. Med ”fel” spec. så kommer du få dagar som det funkar och andra då det är helt hopplöst.

Tar vi ”plåtlådorna” som ex. så är det inga problem att efterlikna en spec. på dem som matchar mångas olika behov. Flex och balans styr hur du kan manövrera klubban i svingen.

Nervositet handlar om förväntningar. Egna och andras. Om du är realistisk över dina möjligheter att lyckas/misslyckas så behöver du inte bygga på nervositeten där. Du ska inte strunta i vad andra tycker/tänker men det är du som är nr1.

Som ex. Så är jag en blandning, mentalt, av Hatton och Matsuyama. 😉
Jag dissar slag som andra tycker är skitbra och jag gnäller över allt relaterat till att just jag inte fick i den där ”enkla” putten. Innerst inne är jag nöjd med tap-in, en råtta som rullar upp på green och ett slag som inte blev bra men inte gick helt åt h-e heller osv.

Egon
Blir lite nervös över att jag valt fel järnset som sagt. Kanske ska åka och höra med butiken imorgon om jag kan ändra mig? Har dock sett tester på youtube osv och allt verkar positivt.

Ja egentligen har jag inga andra förväntningar än att ha en trevlig runda. Att håla ut alla hål utan att behöva slå 2 bollar i vattnet och plocka upp bollen o sånt. Känna att man är med i matchen. Sen vill jag verkligen ner på singel-hcp igen. Jag känner att jag har det i mig.

En positiv sak är iaf att min son (snart 13 år) gick 9 hål på 20 över par ikväll (jag gick +7 efter en risig start med en socket osv). Pay and play, par 31. Upsala GK. Han ska ha 41 slag enligt slopetabellen som herrspelare med hcp 54 från röd tee och så av vad jag förstår så klarade han gränsen för grönt kort? Verkar ju som att jag som fadder kan godkänna hans spel? När jag tog grönt kort 1992 har jag för mig att det var mer strikt.

En annan sak jag märkte på rangen efteråt (top tracer) var att när jag slog "kontrollerade" trätreor med carry på ca 190 m så var de "all over the place". Slice, hook osv. Men sen de sista 6-7 bollarna laddade jag på lite extra, inte fullt på nåt sätt men en lite vidare baksving och lite mer tryck, och alla gick spikrakt med carry på ca 215 meter. Kanske är det så att jag måste lägga de negativa tankarna åt sidan och våga trycka på ordentligt? Att inte försöka "guida" bollen ut på fairway med rädsla utan att tro på vad jag gör fullt ut.
Skriv svar