Need for speed...

Här snackar vi allmänt om golf...
Anders
Inlägg: 225
Blev medlem: 11 maj 2014, 10:54
Kontakt:

MaxP skrev:
Anders skrev:Jag kan lugnt säga att det är längden med järnen som hindrar mig från att komma upp i samma scorer som för 7-8 år sen. Har under tiden i och för sig inte blivit yngre men är starkare och smidigare nu än nånsin. Så det har inget med fysiken att göra. Har däremot varit i outside-inträsket i ett halvt decennium nu. Har besökt flera pron, de har inte kunnat hjälpa mig.

Kan hantera det hela så pass att det inte blir så mycket direkt slice, men tråkiga, höga högersläpp. Kommer på linjen dit jag vill men 20 meter kortare än förr. Drivern går dock längre.

Så jag behöver speed, mer än något annat. Och det handlar i mitt fall om att på nåt jävla sätt komma in till bollen mer inifrån och med flackare infallsvinkel. Och ingen pro har kunnat hjälpa.
Tyvärr finns det ju inga garantier för styrka = hastighet i golfsvingen. Men det låter intressant att du upplever det så, finns det fler tekniska delar som hindrar från att skapa fart? Jag menar att det finns många spelare som slår långt med en ordentlig högerskruv!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Inte då det blir högre ju hårdare man slår. Jag har tappat tokmycket längd.
Hur ett äpple klarar en vinter i bagen med mera
http://andersgolf.blogspot.se/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Anders skrev:Inte då det blir högre ju hårdare man slår. Jag har tappat tokmycket längd.
Vet inte om jag missförstår men en fade går precis lika långt som en draw, allt annat lika. Det dynamiska loftet i kombination med bladets vinkel i förhållande till svingspår bestämmer skruv och höjd.
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Sandstream skrev:
Anders skrev:Inte då det blir högre ju hårdare man slår. Jag har tappat tokmycket längd.
Vet inte om jag missförstår men en fade går precis lika långt som en draw, allt annat lika. Det dynamiska loftet i kombination med bladets vinkel i förhållande till svingspår bestämmer skruv och höjd.
En fast och en draw går väl ändå inte långt. Draw blir det mer överskruv på bollen och med en fade mer underskruv. Vilket jag tror resulterar i skillnad på carry och definitivt skillnad på rull.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svalle skrev:
Sandstream skrev:
Anders skrev:Inte då det blir högre ju hårdare man slår. Jag har tappat tokmycket längd.
Vet inte om jag missförstår men en fade går precis lika långt som en draw, allt annat lika. Det dynamiska loftet i kombination med bladets vinkel i förhållande till svingspår bestämmer skruv och höjd.
En fast och en draw går väl ändå inte långt. Draw blir det mer överskruv på bollen och med en fade mer underskruv. Vilket jag tror resulterar i skillnad på carry och definitivt skillnad på rull.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
En draw och en Fade spinner lika mycket och på exakt samma sätt bortsett från att spinnaxeln lutar åt olika håll.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Precis bollen har aldrig över eller underskruv utan spinaxeln lutar bara åt olika håll, med en bakåtskuv.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Varför bollen går "kortare" med en högerskruv är för att de flesta slår dessa slag högre då klubban är öppen.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

trippelhej skrev:Varför bollen går "kortare" med en högerskruv är för att de flesta slår dessa slag högre då klubban är öppen.
Precis! :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:Varför bollen går "kortare" med en högerskruv är för att de flesta slår dessa slag högre då klubban är öppen.
Sen har vi dem som slår bollen längre tack vare just att klubban är öppen!
Skriv svar