Konstiga/dumma saker du hört på golfbanan

Här snackar vi allmänt om golf...
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Personen i samma boll som mig skapade 1 meters dike framför bollen, jag gick och hämtade torvan varpå jag får följande svar.

"Behöver man sätta tillbaka torvan när man slagit på tee" jag sa "ja när den är såhär stor"
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Vad kan kostnaden va för en klubb att ha sand att fylla torvor med på tee? Kan ju knappast va så stor att det ej går att ha.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

trippelhej skrev:Personen i samma boll som mig skapade 1 meters dike framför bollen, jag gick och hämtade torvan varpå jag får följande svar.

"Behöver man sätta tillbaka torvan när man slagit på tee" jag sa "ja när den är såhär stor"
Jag har tvärtom hört att oavsett hur stor eller liten torvan är så ska man inte lägga tillbaka den på tee. Detta eftersom de som kommer efter kan halka rejält när torvan lossnar.
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Sandstream skrev:
trippelhej skrev:Personen i samma boll som mig skapade 1 meters dike framför bollen, jag gick och hämtade torvan varpå jag får följande svar.

"Behöver man sätta tillbaka torvan när man slagit på tee" jag sa "ja när den är såhär stor"
Jag har tvärtom hört att oavsett hur stor eller liten torvan är så ska man inte lägga tillbaka den på tee. Detta eftersom de som kommer efter kan halka rejält när torvan lossnar.
På vissa klubbar såg man ialf för några år sedan sandlådor på tee som man kunde lägga i istället för torvan. Men det var länge sen jag såg detta. Var inte så tokigt egentligen

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Sandstream skrev:
trippelhej skrev:Personen i samma boll som mig skapade 1 meters dike framför bollen, jag gick och hämtade torvan varpå jag får följande svar.

"Behöver man sätta tillbaka torvan när man slagit på tee" jag sa "ja när den är såhär stor"
Jag har tvärtom hört att oavsett hur stor eller liten torvan är så ska man inte lägga tillbaka den på tee. Detta eftersom de som kommer efter kan halka rejält när torvan lossnar.
Jaså, vad är det för skillnad på tee och fairway?. Vad hjälper sand?.
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

trippelhej skrev:
Sandstream skrev:
trippelhej skrev:Personen i samma boll som mig skapade 1 meters dike framför bollen, jag gick och hämtade torvan varpå jag får följande svar.

"Behöver man sätta tillbaka torvan när man slagit på tee" jag sa "ja när den är såhär stor"
Jag har tvärtom hört att oavsett hur stor eller liten torvan är så ska man inte lägga tillbaka den på tee. Detta eftersom de som kommer efter kan halka rejält när torvan lossnar.
Jaså, vad är det för skillnad på tee och fairway?. Vad hjälper sand?.
Glömde skriva att det var en sandblandning med gräsfrön i

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Rasmus Mildek skrev:Jag har tvärtom hört att oavsett hur stor eller liten torvan är så ska man inte lägga tillbaka den på tee. Detta eftersom de som kommer efter kan halka rejält när torvan lossnar.

Jaså, vad är det för skillnad på tee och fairway?. Vad hjälper sand?.
Glömde skriva att det var en sandblandning med gräsfrön i

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk[/quote]

Okej
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Skillnaden på tee och fairway är höjden på gräset. Därför föredrar man oftast att lägga i sand och fröblandningen för att ge gräset en chans att komma tillbaka och inga torvor är ivägen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:Skillnaden på tee och fairway är höjden på gräset. Därför föredrar man oftast att lägga i sand och fröblandningen för att ge gräset en chans att komma tillbaka och inga torvor är ivägen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Intressant, då lärde jag mig något nytt.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Skillnaden på tee och fairway är höjden på gräset. Därför föredrar man oftast att lägga i sand och fröblandningen för att ge gräset en chans att komma tillbaka och inga torvor är ivägen.
Plus att tee är en så begränsad yta. Sannolikheten att man tar sin stans med fötterna på en uppslagen och tillbakalagd torva är inte så stor på fairway som på tee.
Rasmus Mildek skrev:På vissa klubbar såg man ialf för några år sedan sandlådor på tee som man kunde lägga i istället för torvan. Men det var länge sen jag såg detta. Var inte så tokigt egentligen
Det har vi på min klubb :)
Skriv svar