Finns ju endel att förklara. För att klargöra vem som gör vad, Longdrive gubbarna slår upp för att deras loft är runt 4-5 grader. Ger du en 10graders klubba slår de antagligen inte upp i närheten. Har hört flera longdrive gubbar säga att de måste slå upp och pega bollen väldigt högt. Säg de till en person med 10,5 graders driver och de slår högre än vad de slår långt. Notera att detta är en förklaring på varför. På PGA touren slår många(de flesta?)ner med drivern men de finns flera som slår upp. Detta ä missvisande, kolla inte på Pga touren enbart, ta en titt på LPGA och där slår de flesta runt 3 grader upp. Detta med att slå upp och ner har mycket med sving hastigheten.Sandstream skrev:Longdrivingkillarna slår upp på bollen och släpper ut handlederna tidigt, jämfört med proffsen på tex PGA-touren som slår ned på bollen och håller kvar handlederna så länge de kan.
Bra video som förklarar:
För att gå vidare till klippet. Hur många medelgolfare har för mycket lag?. Antagligen nära noll. Att släppa laget kommer för de flesta betyda flipp, dålig viktförflyttning osv. För han fungerar det säkert men då är han 10tals mph snabbare i sin sving.
Så klippet rekommenderar jag inte, finns många andra bättre klipp att se om man vill slå upp på bollen.
Jag personligen kan tycka att jag slår lika långt oavsett om jag försöker slå upp eller lite neråt, uppåt = längre carry, neråt eller lägre = kortare men mera rull. Går jag neråt i loft så måste jag slå upp för att få bollen att flyga.