Svensk Golfs "Gör om mig" - vad tycker du?

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

I det senaste numret av Svensk Golf så sammanställs årets Gör Om Mig-projekt. Stolts skrivs det på förstasidan att snittsänkningen var minsann på 18%.

Jag inser däremot när jag läser om det, hur svårt det är att visa på en förbättring hos en golfspelare. För ja, snittsänkningen var på 18%. Därtill läggs mycket fokus på data i TrackMan hos spelarna och hur det ser ut rent tekniskt. Men vad är egentligen en förbättring? Personligen hade jag velat se ett par olika saker (inser jag nu).

- Snittscore - Den största grejen tycker jag nog, hur var deras scire sedd över en säsong? Var den bäst på hösten (rimligtvis)? Blev den successivt bättre eller var det bara ett par "tursänkningar som låg bakom?
- Statistik från spelet - bara en sak som träffade greener, fairways och antal puttar för varje spelare hade ju gett oss som läsare och deltagarna själva en god koll.
- Tester - Det finns massor av tester där ute som testar en spelares nivå, TrackMan Combine exempelvis. Det hade gett oss alla i min värld lite bättre koll på hur mycket de förbättrat sig.

Med det sagt så ska jag själv säga att jag måste använda samma punkter i framtiden, för att mäta resultaten. Då jag inte gjort det idag till mitt eget vinterprojekt.
Användarens profilbild
wisell
Inlägg: 88
Blev medlem: 23 nov 2015, 21:17

Samma reflektion hör med. Hade velat haft mkt mer. Visst svingen ser mkt bättre ut om man ser på före och efter bilder. Men ärligt! Jag har nästan ingen baksving och har 6,3 i hcp. Men jag träffar 60% fairways. Har 76% gir och på 48 spelade rundor 6 st under 33 poäng. Sån statistik hade varit trevligt. Jag kommer med säkerhet söka till gör om mig om det blir ett år 2. Kan även tycka om man deltar i en sådan sak så ska man lägga lite tid på det. ( någon som hade tränat lite dåligt pga. Tidsbrist) vet inte om det är ok att göra det. Är man sjuk hela sommaren så ja men har man tagit åt sig ett uppdrag så har man.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
___________________________________

Driver: TBN
Spoon: Cobra speedzone
FW7: Cobra RADspeed
Järn: Cobra Forged Tec 5-pw
Wedgar: Clevland RTX 4 48* 52* 56*
Putter: bettinardi
Boll: Pro v1

instagram: awisell
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Minns inte vilken tränar det var men tror det var Marlene som sa att om målet enbart var att sänka deras hcp så hade de bara tränat närspel och puttning.

Tycker projektet bevisar två saker:
1. Det tar tid att göra ändringar som ger resultat på scoren.
2. Du klarar dig precis lika bra utan tränare i det kortare perspektivet.

Punkt 2 baserar jag på de sänkningar de gjorde troligtvis hade kommit ändå. Däremot behövs en tränare i det långa loppet om du vill bli bättre.

Har inte följt projektet med något större intresse och tycker att tränarna verkar ha varit måttligt intresserade.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Minns inte vilken tränar det var men tror det var Marlene som sa att om målet enbart var att sänka deras hcp så hade de bara tränat närspel och puttning.

Tycker projektet bevisar två saker:
1. Det tar tid att göra ändringar som ger resultat på scoren.
2. Du klarar dig precis lika bra utan tränare i det kortare perspektivet.

Punkt 2 baserar jag på de sänkningar de gjorde troligtvis hade kommit ändå. Däremot behövs en tränare i det långa loppet om du vill bli bättre.

Har inte följt projektet med något större intresse och tycker att tränarna verkar ha varit måttligt intresserade.
Satte dem annat mål än att sänka HCP?
Jag kan nog hålla med dig om dina två punkter (även om jag anser att 6 månader bör vara nog för att se en förändring, förutsatt att du faktiskt lägger ner träningstid som spelare).

Måste hålla med Wisell om att det är riktigt dåligt att erkänna efter genomfört projekt att "jag borde tagit mig mer tid att träna" - hade jag varit en av de som sökt och inte fått en plats hade jag blivit förbannad över en sådan deltagare.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Satte dem annat mål än att sänka HCP?
Jag kan nog hålla med dig om dina två punkter (även om jag anser att 6 månader bör vara nog för att se en förändring, förutsatt att du faktiskt lägger ner träningstid som spelare).

Måste hålla med Wisell om att det är riktigt dåligt att erkänna efter genomfört projekt att "jag borde tagit mig mer tid att träna" - hade jag varit en av de som sökt och inte fått en plats hade jag blivit förbannad över en sådan deltagare.
Bra fråga men eftersom de basunerar ut 18% så antar jag att det var målet från Svensk Golf. Tränarna hade säkert ett annat mål

Har de inte tränat kontinuerligt och motiverat borde de få lämna tillbaka alla grejer de fått.

Jag vidhåller att hela projektet kändes som ett reklamjippo för Galvin, Titleist och de andra.

Blir det en projekt nästa år ska jag läsa lusen av dem i min ansökan :D
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:]Bra fråga men eftersom de basunerar ut 18% så antar jag att det var målet från Svensk Golf. Tränarna hade säkert ett annat mål

Har de inte tränat kontinuerligt och motiverat borde de få lämna tillbaka alla grejer de fått.

Jag vidhåller att hela projektet kändes som ett reklamjippo för Galvin, Titleist och de andra.

Blir det en projekt nästa år ska jag läsa lusen av dem i min ansökan :D
"Jag behöver nya klubbor och nytt regnställ, vore härligt att få det gratis"
Användarens profilbild
wisell
Inlägg: 88
Blev medlem: 23 nov 2015, 21:17

Ja det känns så. En annan får köpa sina ställ och set. Men va fan det är bara pengar! :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
___________________________________

Driver: TBN
Spoon: Cobra speedzone
FW7: Cobra RADspeed
Järn: Cobra Forged Tec 5-pw
Wedgar: Clevland RTX 4 48* 52* 56*
Putter: bettinardi
Boll: Pro v1

instagram: awisell
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

E nog många äldre damer i Ystad som tar lektioner nu när de ser hur bra d kan gå.
Ewa från Ystad. Hennes satsning tog väl henne från 36 till 35.5 i hcp iår. Grymt bra jobbat. Du e min hjältinna.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:"Jag behöver nya klubbor och nytt regnställ, vore härligt att få det gratis"
Tänkte nog vara lite tuffare än så :D
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
MaxP skrev:"Jag behöver nya klubbor och nytt regnställ, vore härligt att få det gratis"
Tänkte nog vara lite tuffare än så :D
Jag hoppas att du kommer att dela med dig av din ansökan!
Skriv svar