Fråga instruktören!

Här snackar vi träning och övningar...
Henric
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 aug 2015, 18:02

Jag precis återupptagit golfandet efter ca 15 års uppehåll och lustigt nog har jag tagit vid ganska exakt där jag slutade. Generellt har jag en tendens att tåa eller toppa mina bollar, och dras dessutom med tedenser att pusha/slica lite för ofta, särskilt långa jär och drivern. Jag tänkte lägga upp film i veckan för lite bra tips, men det kommer senare. Några tips?
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Passar också på att ställa en fråga. Jag har generellt en "drawig" sving och har inte högerspinn med någon klubba utom om jag försöker forma en fade, men med drivern har jag en slice som kommer och går. Det är uppenbart att jag har en utifrån och in-träff på bollen av märkena från peggarna under att döma. Detta gör mig lite förvånad med tanke på hur jag svingar övriga klubbor. Är detta på grund av längden på skaftet, så att jag träffar bollen så mycket senare än med övriga klubbor eller något annat? Problemet försvinner nämligen om jag greppar ner och flyttar in bollen lite mer mot mitten av stancen, men då tappar jag ju förstår mycket i längd.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Hollowind skrev:Passar också på att ställa en fråga. Jag har generellt en "drawig" sving och har inte högerspinn med någon klubba utom om jag försöker forma en fade, men med drivern har jag en slice som kommer och går. Det är uppenbart att jag har en utifrån och in-träff på bollen av märkena från peggarna under att döma. Detta gör mig lite förvånad med tanke på hur jag svingar övriga klubbor. Är detta på grund av längden på skaftet, så att jag träffar bollen så mycket senare än med övriga klubbor eller något annat? Problemet försvinner nämligen om jag greppar ner och flyttar in bollen lite mer mot mitten av stancen, men då tappar jag ju förstår mycket i längd.
Har du provat att stå längre ifrån bollen vid drivar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

svalle skrev:Har du provat att stå längre ifrån bollen vid drivar?
Ja jag gjorde det förut, och höjde händerna lite, men fick höra att jag borde komma närmare bollen, så jag har nog vant om mig sedan dess.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Henric skrev:Jag precis återupptagit golfandet efter ca 15 års uppehåll och lustigt nog har jag tagit vid ganska exakt där jag slutade. Generellt har jag en tendens att tåa eller toppa mina bollar, och dras dessutom med tedenser att pusha/slica lite för ofta, särskilt långa jär och drivern. Jag tänkte lägga upp film i veckan för lite bra tips, men det kommer senare. Några tips?
Svårt att ge ett generellt svar. Men det låter som du försöker att plocka bollen utan att slå i marken vilket sällan fungerar bra. Börja övningssvinga med enda målet att klubban ska ta i marken, försök sen ta med dig samma känsla fram till bollen.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hollowind skrev:Passar också på att ställa en fråga. Jag har generellt en "drawig" sving och har inte högerspinn med någon klubba utom om jag försöker forma en fade, men med drivern har jag en slice som kommer och går. Det är uppenbart att jag har en utifrån och in-träff på bollen av märkena från peggarna under att döma. Detta gör mig lite förvånad med tanke på hur jag svingar övriga klubbor. Är detta på grund av längden på skaftet, så att jag träffar bollen så mycket senare än med övriga klubbor eller något annat? Problemet försvinner nämligen om jag greppar ner och flyttar in bollen lite mer mot mitten av stancen, men då tappar jag ju förstår mycket i längd.
Ett utifrån- och inspår är det vanligaste med drivern och beror dels på det längre skaftet men ofta även att det sätts större kraft i kropp och klubba tack vare densamma. Hur är träffarna på klubbhuvudet? Är de centrerade, tå eller häl?
Henric
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 aug 2015, 18:02

MaxP skrev:
Henric skrev:Jag precis återupptagit golfandet efter ca 15 års uppehåll och lustigt nog har jag tagit vid ganska exakt där jag slutade. Generellt har jag en tendens att tåa eller toppa mina bollar, och dras dessutom med tedenser att pusha/slica lite för ofta, särskilt långa jär och drivern. Jag tänkte lägga upp film i veckan för lite bra tips, men det kommer senare. Några tips?
Svårt att ge ett generellt svar. Men det låter som du försöker att plocka bollen utan att slå i marken vilket sällan fungerar bra. Börja övningssvinga med enda målet att klubban ska ta i marken, försök sen ta med dig samma känsla fram till bollen.
Ja, det är lite vad jag kände också efter att ha tittat på några filmer från MeAndMyGolf-killarna. Ska spela 9-hål imorrn för första gången på 15 år, så vi får se hur det går. Tänkte be min spelpartner filma lite på rangen innan också. :) Tack så mycket!
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:Ett utifrån- och inspår är det vanligaste med drivern och beror dels på det längre skaftet men ofta även att det sätts större kraft i kropp och klubba tack vare densamma. Hur är träffarna på klubbhuvudet? Är de centrerade, tå eller häl?
Det är lite spritt faktiskt. Inte alls samma hältendens som jag tidigare skrev en tråd om. Jag skulle säga att de är runt sweetspot, men standardavviker i alla riktningar så att säga.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4723
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Skulle gärna ha feedback på gårdagens puttövning.

Målet var att jobba på längdkänslan.
Jag ramade in hålet med tre klubbor. ca 60x60 cm.

Sedan slog jag 10 boll.
Från 4/6/8/9/10 meter.

Började med 4 sedan 8 - 6 - 10 - 9. Två varv.

Jag varierade mellan att börja om när jag missade en och att slå alla tio bollar och se hur många jag klarade av.

Vad tycks?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Skulle gärna ha feedback på gårdagens puttövning.

Målet var att jobba på längdkänslan.
Jag ramade in hålet med tre klubbor. ca 60x60 cm.

Sedan slog jag 10 boll.
Från 4/6/8/9/10 meter.

Började med 4 sedan 8 - 6 - 10 - 9. Två varv.

Jag varierade mellan att börja om när jag missade en och att slå alla tio bollar och se hur många jag klarade av.

Vad tycks?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
I grunden en bra och enkel övning. Stora invändningen jag har är just att det är två klubbor. Hade du istället haft en zon inramad med ett par peggar så hade den varit lite mer ärlig då bollar som varit "på gränsen" inte hade stannat.
Skriv svar