Är damgolf kasst?

Här snackar vi allmänt om golf...
Icebabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jun 2014, 08:40

Ursäkta en kanske konstig fråga här på forumet: Tycker ni att damgolf på proffsnivå är ökentrist?
Jag (som själv är tjej) kollar ju gladeligen på både damgolf och herrgolf, och visst finns det skillnader i spelet… men jag har roats av bådadera på varsina sätt. Tycker dessutom det är lättare att se och lära av damernas spel, eftersom de svingar mjukare och inte så aggressivt som herrarna.
Men så pratade jag med en manlig bekant häromdagen, och han uttryckte sig så nedlåtande och hånfullt om damgolf att jag blev alldeles häpen. För att proffsdamerna "Kan ju inte slå bollar med spinn, och behöver träklubbor för att nå". Och så tyckte alla hans golfpolare, hävdade han.

Är det så? Är det den allmänna synen på damgolf bland manliga spelare?
(Jag lägger ingen värdering i frågan, jag vill verkligen veta)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Icebabe skrev:Ursäkta en kanske konstig fråga här på forumet: Tycker ni att damgolf på proffsnivå är ökentrist?
Jag (som själv är tjej) kollar ju gladeligen på både damgolf och herrgolf, och visst finns det skillnader i spelet… men jag har roats av bådadera på varsina sätt. Tycker dessutom det är lättare att se och lära av damernas spel, eftersom de svingar mjukare och inte så aggressivt som herrarna.
Men så pratade jag med en manlig bekant häromdagen, och han uttryckte sig så nedlåtande och hånfullt om damgolf att jag blev alldeles häpen. För att proffsdamerna "Kan ju inte slå bollar med spinn, och behöver träklubbor för att nå". Och så tyckte alla hans golfpolare, hävdade han.

Är det så? Är det den allmänna synen på damgolf bland manliga spelare?
(Jag lägger ingen värdering i frågan, jag vill verkligen veta)
Jag brukar höra det ganska ofta, män som uttrycker sig att damgolf är minsann inget att se - min kontring är då att lite skämtsamt nämna att det är minsann damerna de flesta herrgolfare (alltså hobbyspelare) kan lära sig det mesta av. Det uppskattas sällan men jag tycker det är roligt (plus att det är sant).

Så visst tror jag att många tycker som du beskriver. Personligen såg jag jättemycket damgolf fram till för ett par år sen, det började med Sörenstam och sen red den vågen på. Tyvärr har det blivit mindre för min del de senaste åren, troligen för att jag inte tittar på lika mycket golf. Damgolf gentemot herrgolf (om man säger så) är ju olika tack vare att vi har olika förutsättningar och det är väl där jag tycker att LPGA (speciellt) behöver tänka om. Banorna damerna spelar precis som herrarna blir längre och längre och i min värld har det inneburit tråkigare spel för damerna eftersom spelfältet måste spela många hål exakt lika - säg Driver - hybrid/träklubba som inspel och ett par närspelsslag. Det är få gånger jag har sett på damgolf de senaste åren som de ställs inför samma strategiska beslut som herrarna, gå för det på två eller safe på tre, kortare utslag för att sätta hinder ur spel för att istället ha ett längre inspel osv.

Som man tycker jag även att det är intressant att titta på damgolf eftersom förutsättningarna är olika rent fysiskt. Och även om det är imponerande att se Bubba smälla iväg sina drives så långt som han gör så är det minst lika imponerande att se damerna med en betydligt mindre kroppsmassa slå sina ordentligt långt också.

Så nej, damgolf är inte kasst. Inte i mina ögon åtminstone. Däremot behöver de göra något åt sättet de spelar, utmana damernas teknik mer än att slå långt. Det sistnämnda tycker jag är uttjatat och tråkigt!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Icebabe skrev:Ursäkta en kanske konstig fråga här på forumet: Tycker ni att damgolf på proffsnivå är ökentrist?
Jag (som själv är tjej) kollar ju gladeligen på både damgolf och herrgolf, och visst finns det skillnader i spelet… men jag har roats av bådadera på varsina sätt. Tycker dessutom det är lättare att se och lära av damernas spel, eftersom de svingar mjukare och inte så aggressivt som herrarna.
Men så pratade jag med en manlig bekant häromdagen, och han uttryckte sig så nedlåtande och hånfullt om damgolf att jag blev alldeles häpen. För att proffsdamerna "Kan ju inte slå bollar med spinn, och behöver träklubbor för att nå". Och så tyckte alla hans golfpolare, hävdade han.

Är det så? Är det den allmänna synen på damgolf bland manliga spelare?
(Jag lägger ingen värdering i frågan, jag vill verkligen veta)
Fruktansvärt frustrerande med sådana uttalanden och sen undrar folk varför samhället ser ut som det gör.

Golf som golf säger jag. Sen gubbarnas argument, vilka är egentligen de bästa golfarna, de som slår wedge till green eller de med träklubba?

Numera blir det troligtvis en hel del LPGA när viasat golf släppte pga-touren. Så egentligen ingen skillnad borstett från att det är färre tävlingar på lpga.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

I all ärlighet så tittar jag sällan på damgolf, kanske ett par gånger per år. Det jag tänker varje gång är vilken precision många av damspelarna har, de missar sällan lika grovt. Ja, i fotboll, hockey och basket kan jag absolut tycka att det är en kvalitetsskillnad i underhållning men absolut inte i golf eller tennis för den delen. Det som saknas är kraften och den ger oftast bara längre slag inte vackrare spel.

Dessutom gillar jag att lira med tjejer för då finns ingen prestige och man kan prata om spelet och diskutera slag utan något behov att slå längre eller att den andre vet bättre.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

En annan grej är att banorna spelas oftast runt gul i sverige ibland lite längre. Så runt 6000 meter. Och från tävlingar har jag kommit på att jag ligger i princip på samma längd som Lydia Ko,så kan ju faktiskt jämföra en hel del vad gäller spelstrategi och liknande! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Stoltpappa
Inlägg: 52
Blev medlem: 01 jul 2014, 18:02
Ort: Enköping

Håller med samtliga föregående talare. När man är ute och spelar med grabbarna så är det mer macho, längst drive hit och dit. När man spelar med en tjej så går det lugnare till. Man tänker och spelar på ett helt annat sätt. Och resultatet brukar faktiskt bli bättre också.
Järn: Mizuno JPX 850 5-P Wedgar: Titleist Vokey Oil Can 52° och en Titleist Vokey 56°
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4706
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har damgolf på TV:n när det sänds.
Tror dessutom att min flickvän gillar det mer än herrgolfen.

Stora skälet till att jag inte ser det är nog snarare tidsbrist.
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Bra golf e alltid bra golf oavsett vilket kön spelarna har. Har två "idoler" inom golfen. Den ena e en dam. Tyckrr damerna dessutom bjuder mer på sig själva å trevligare att följa på de sättet.

Spelar ofta med damer själv. Brukar dock gå åt helvete såfort minst en av dem e söta. Blit ju mer nervös då än om jag fick spela med min andra golfidol Tiger haha
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Ska förövrigt åka å se på Borås Ladies Open i år. Ska bli skitkul.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Ni som säger att det är mindre prestige hos tjejerna kan inte ha spelat med några tävlingsinriktade brudar - de är hänsynslösa! (På ett bra sätt)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar