Det perfekta Par 3-hålet

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Som rubriker lyder.
Vad tycker ni det perfekta par 3-hålet innehåller. Har du exempel på bra par 3-hål?
Jag såg det här inslaget från Golf Channel och började fundera själv på vad jag tycker är ett bra par 3-hål.

Jag började fundera över några saker som jag inte gillar.
– För korta hål. Jag avskyr när man kommer till en par 3 och den är typ 90 meter.
– För mycket uppför så att hålet blir blint.
– När det inte finns någon variation på pinnplaceringar.
– När de är för nakna, alltså varken bunkrar eller vatten i spel.

Så det tar mig till vad jag tycker ett bra par 3 ska innehålla!

– Helst ett utslag med en medellång klubba, J9-J6 så 135-165 meter. Där har vi njutning.
– Det får gärna ligga på ett ställa geografiskt så att vind får spela en roll. Ena dagen spelar man just J9 men dagen efter J6.
– Hinder i spel! Missar du green ska det inte vara en enkel chip upp på green. Det ska kosta! Gärna snygga utmanande bunkrar eller iögonfallande vattenhinder.
– Green som tillåter variation. Greenen och hålet ska vara utformat så att det ska finnas schyssta pinplaceringar och riktigt elaka.

Vad tycker du? Någon som har ett riktigt bra par 3 på sin hemmabana?
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Skerike GK hål 3.
Den är inte så lång och vinden påverkar sällan det hålet men jag har i alla fall lagt väldigt många bollar i vattnet till höger.
Detta är ett personligt mentaltspöke.

Som de skriver i banguiden så vill man inte missa varken höger, vänster eller långt.
Det enda som är nästan OK är kort vänster.

Bild
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hål 17 på TPC Sawgrass är det perfekta par 3 hålet - greenträff eller inget och då naturligtvis inte särskilt långt 110-130 meter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

The Glen #13, bästa par3 jag spelat alla kategorier.

Men spontant så gillar jag korta par 3 där vinden spelar roll. Gärna 110-120m med en green som sluttar svagt uppför med vatten framför och bunker bakom så att man får skapa ett slag för att inte spinna i vattnet.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

JohanAdministratör skrev:Som rubriker lyder.
Vad tycker ni det perfekta par 3-hålet innehåller. Har du exempel på bra par 3-hål?
Jag såg det här inslaget från Golf Channel och började fundera själv på vad jag tycker är ett bra par 3-hål.

Jag började fundera över några saker som jag inte gillar.
– För korta hål. Jag avskyr när man kommer till en par 3 och den är typ 90 meter.
– För mycket uppför så att hålet blir blint.
– När det inte finns någon variation på pinnplaceringar.
– När de är för nakna, alltså varken bunkrar eller vatten i spel.

Så det tar mig till vad jag tycker ett bra par 3 ska innehålla!

– Helst ett utslag med en medellång klubba, J9-J6 så 135-165 meter. Där har vi njutning.
– Det får gärna ligga på ett ställa geografiskt så att vind får spela en roll. Ena dagen spelar man just J9 men dagen efter J6.
– Hinder i spel! Missar du green ska det inte vara en enkel chip upp på green. Det ska kosta! Gärna snygga utmanande bunkrar eller iögonfallande vattenhinder.
– Green som tillåter variation. Greenen och hålet ska vara utformat så att det ska finnas schyssta pinplaceringar och riktigt elaka.

Vad tycker du? Någon som har ett riktigt bra par 3 på sin hemmabana?
Jag är tvärtom, mitt i djungel av par 3:or där par är en dröm vill jag ha ett bryt. Gillar banor som vågar ha ett par 3 på max 120, gärna 100-110. Smyckat med så jävla mycekt skit som möjligt så att den där wedgen plötsligt känns svår men man ska egentligen bara klara det. TPC 17e är ju lite så men är egentligen inget fan av vatten. Sätt blommiga buskar och andra färgglada saker, vatten på en del, djupa pottbunkrar och hej kom och hjälp mig! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
alexolssn
Inlägg: 29
Blev medlem: 22 nov 2015, 14:43

Diggar hål 14 på Vasatorps TC, http://www.vasatorpsgk.se/se/banorna/tc. Dock har jag nog aldrig lyckats få till ett par där, haha..
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Hål 17 på TPC Sawgrass är det perfekta par 3 hålet - greenträff eller inget och då naturligtvis inte särskilt långt 110-130 meter.
Då skulle du gilla hål 17 på Bro Hof Stadium Course. Lättare från den vanliga teeplaceringen än därifrån proffsen spelar (har provat båda) :)

Gillar par treor som är runt 100-140 meter. Har märkt att jag föredrar när green är lite lägre än tee.
Kan rekommendera Bro Hof Castle Course för den som gillar par treor, den har 6 st av varierande längd och svårighet.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
MaxP skrev:Hål 17 på TPC Sawgrass är det perfekta par 3 hålet - greenträff eller inget och då naturligtvis inte särskilt långt 110-130 meter.
Då skulle du gilla hål 17 på Bro Hof Stadium Course. Lättare från den vanliga teeplaceringen än därifrån proffsen spelar (har provat båda) :)

Gillar par treor som är runt 100-140 meter. Har märkt att jag föredrar när green är lite lägre än tee.
Kan rekommendera Bro Hof Castle Course för den som gillar par treor, den har 6 st av varierande längd och svårighet.
Jo jag har förstått att den är lik. Och det finns ju många liknande hål på flera ställen. Så jag kanske skulle generalisera det till att jag gillar par treor där greenträff är ett praktiskt taget måste.

Korthål som jag kan missa green på med 20 meter åt något håll och egentligen bara har en rullchip kvar till känns inte straffande nog för att jag ska slå igång alla cylindrar så att säga.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Johnnyj
Inlägg: 40
Blev medlem: 15 jan 2015, 19:59

Det perfekta par 3 enligt mig är Hole 8 : POSTAGE STAMP på royal Troon .
Hcp 11.8
Driver: Titleist 915 d2 9,5
Spoon: Titleist fw915
Hybrid: Adams mini 19
Järn Titleist mb 714 p-4
Wedge Titleist vokey
Putter Scotty Cameron golo 3
Boll Titleist Prov1x
Anders
Inlägg: 225
Blev medlem: 11 maj 2014, 10:54
Kontakt:

Tycker inte riktigt om ögreener, gillar bättre hål från höga utslag mot upphöjda greener, där man får en massa bökiga lägen och kul utmaningar om man missar green.
Av de banor jag spelat relativt frekvent är det 14 (gamla femman) på Viksjö som är det som påminner mest om det jag beskrev. Även 13:e på Old Course.
Hur ett äpple klarar en vinter i bagen med mera
http://andersgolf.blogspot.se/
Skriv svar