Rutin

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Den rådande tidshetsen på svenska banor tror jag gör att många struntar i sin rutin, tyvärr... :(
Det där har jag inte tänkt på, men snacka om huvudet på spiken! Nu när jag reflekterar över det har jag hört många spelare jag har diskussion med om rutin prata om att det minsann inte finns tid till den när det ska gå så fort...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Idag på premiären hade jag ingen rutin alls!
Men jag måste försöka tänka på det nästa runda för jag gillar det.

Intressant det du skriver Max om varför man övningssvingar. Är det för att få in exakt samma sving som man vill replikera eller för att få in någon form av känsla? Jag tycker mig se framförallt höghandikappare som kan slå 10 övningssvingar för att hitta den rätta svingen inför sitt slag. Det kan jag störa mig på enormt mycket.
Jag förstår hur du menar Johan och egentligen håller jag med. De få gånger jag kan tycka flera övningssvingar är rättfärdigade är när vi pratar nybörjare som inte spelat en längre tid, då finns det faktiskt en hel del att hämta ur det tekniska (de behöver repetitionerna), det ska såklart inte sumpa hela spelet visserligen. Men de högHCPare (jag ser spelare långt ner i HCP som har samma problem) som gör det ihop eller tron om att det kommer innebära att bra nästa slag är ute på lite tunn is. Pelz-liknelsen Getinthehole nämner är ju klockren där.

Tittar vi på många av proffsen när de övningssvingar så nuddar de t.ex. aldrig backen utan ofta handlar det mer om en psykologisk trigger, för mig personligen funkar inte det. Jag måste ha kontakten, men jag bryr mig mer om att kontakten finns än hur kontakten kommer till, är jag luddig nu?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Getinthehole skrev:
Är också lite kluven till övningssvingar. Som Peltzer skriver i sin puttbibel (iofs är puttning och vanliga slag helt olika) men varför övningssvinga/putta? Tänk om du ska skriva din autograf så lika som möjligt 3 ggr i rad. Det är i princip omöjligt. Varför övningssvinga om det ändå inte går att göra samma 3ggr i rad?

Jag brukar gunga klubban fram och tillbaka 2-3 ggr så att händer/armar är framför och att impact är vid bollen. Sen ställa in klubbhuvuet, sedan kroppen och köra en halv dufner med klubbhuvudet för att slappna av greppet sedan slå.

Men jag tror inte någon rutin är rätt eller fel. Det är så personligt. Men övningssvinga är jag allt lite kluven till..
Din kommentar fick mig att tänka, jag vill minnas att Pelz i sin Short Game Bible pratar om just det jag nämner. Att en övningssving vid en chip eller pitch är främst till för att lära sig omgivningar och hur du bör anpassa dig. Troligen är det därifrån jag tagit det, måste söka igenom boken hans igen.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4708
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

En sak jag tänkt på är just det att det verkar som att proffsen aldrig touchar marken. För ofta när jag tar en övningssving måste jag göra rent klubbhuvudet innan slaget och det tycker jag förstör fokus. Kanske är det därför proffsen aldrig nuddar också?
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Getinthehole skrev:Det är intressant med rutin tycker jag. Vissa är stenhårda med sin rutin (Dufner t ex) vissa gör otroliga grejer och ändrar rutin (Bradley) medans andra gör väldigt lite eller inget alls (Rory när han ska putta t ex).

Rutin är väl främst mest att man ska locka fram muskelminnet och att man ska vara bekväm i situationen med hjälp av att man gör något man gjort tidigare som är positivt.

Men förr eller senare trots rutinen kommer man slå det där dåliga slaget i vattnet eller out. Medans om man skiter i en rutin så behöver man inte tänka på rutinen eller behöva komma på en ny när "den gamla inte funkar".

Av en händelse så testade jag lite olika grejer när jag var ute och spelade sist. Olika rutiner innan järnslagen. Tyckte faktiskt för mig det funkade bäst när jag bara tittade mot green och bestämde mig var jag ville landa bollen, sen ställe in klubbhuvudet mot målet och sedan kroppen och slog till. Ingen övningssving eller någonting. Testade 5 slag med det från drygt 135m och slängde upp alla inom 7-9m från pinnen.

Sen med rutin funkade det inte alls lika bra. Det var som att jag började tänka liksom under övningssvingarna. Ska jag slå en lugn nergreppad järn-8 istället för en full järn-9? Ska jag drawa bollen lite? Osv osv osv.

Men som jag nämnde tidigare i tråden, ingen rutin är rätt eller fel. Det är så individuellt. Men ibland kan jag få känslan att folk lägger nästan lika mycket energi eller mer energi på rutinen än själva slaget.

Jag tror mer på att bestämma sig fort för den första tanken man får. Inte stressa. Men att ta ut målet, ställa upp sig och slå full järn-9a . Jag har inga vetenskapliga bevis eller något. Men tänk typ att du knycklar ihop ett a4 papper och ska slänga det några meter och pricka papperskorgen.

Gör det direkt engång utan att provkasta för att "känna" av längden osv utan bara göra det. Sen flytta på dig lite så att det blir ett annat kast och gör någon rutin typ provkänna och övningskasta med armen utan att kasta för att känna av.

Jag känner mig hyfsat säker på att man sätter papperskorgen oftare med att bara kasta och gå på första känslan än hålla på och övningskasta. När människan börjar tänka och blandar in olika element så blir det ofta krångligare medans första känslan/tanken oftast funkar bäst.

Nu flummar jag iväg och kan inte riktigt sätta ord på hur jag menar märker jag...
jag tror at som i så mycket annat med golfen är det individuellt och det gäller att hitta det man känner sig bekväm med. Då är det bra att få lite input i vad det finns för olika sätt att göra, så en kan bli inspirerad..
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Getinthehole skrev:Det är intressant med rutin tycker jag. Vissa är stenhårda med sin rutin (Dufner t ex) vissa gör otroliga grejer och ändrar rutin (Bradley) medans andra gör väldigt lite eller inget alls (Rory när han ska putta t ex).

Rutin är väl främst mest att man ska locka fram muskelminnet och att man ska vara bekväm i situationen med hjälp av att man gör något man gjort tidigare som är positivt.

Men förr eller senare trots rutinen kommer man slå det där dåliga slaget i vattnet eller out. Medans om man skiter i en rutin så behöver man inte tänka på rutinen eller behöva komma på en ny när "den gamla inte funkar".

Av en händelse så testade jag lite olika grejer när jag var ute och spelade sist. Olika rutiner innan järnslagen. Tyckte faktiskt för mig det funkade bäst när jag bara tittade mot green och bestämde mig var jag ville landa bollen, sen ställe in klubbhuvudet mot målet och sedan kroppen och slog till. Ingen övningssving eller någonting. Testade 5 slag med det från drygt 135m och slängde upp alla inom 7-9m från pinnen.

Sen med rutin funkade det inte alls lika bra. Det var som att jag började tänka liksom under övningssvingarna. Ska jag slå en lugn nergreppad järn-8 istället för en full järn-9? Ska jag drawa bollen lite? Osv osv osv.

Men som jag nämnde tidigare i tråden, ingen rutin är rätt eller fel. Det är så individuellt. Men ibland kan jag få känslan att folk lägger nästan lika mycket energi eller mer energi på rutinen än själva slaget.

Jag tror mer på att bestämma sig fort för den första tanken man får. Inte stressa. Men att ta ut målet, ställa upp sig och slå full järn-9a . Jag har inga vetenskapliga bevis eller något. Men tänk typ att du knycklar ihop ett a4 papper och ska slänga det några meter och pricka papperskorgen.

Gör det direkt engång utan att provkasta för att "känna" av längden osv utan bara göra det. Sen flytta på dig lite så att det blir ett annat kast och gör någon rutin typ provkänna och övningskasta med armen utan att kasta för att känna av.

Jag känner mig hyfsat säker på att man sätter papperskorgen oftare med att bara kasta och gå på första känslan än hålla på och övningskasta. När människan börjar tänka och blandar in olika element så blir det ofta krångligare medans första känslan/tanken oftast funkar bäst.

Nu flummar jag iväg och kan inte riktigt sätta ord på hur jag menar märker jag...
Alla proffs har sina rutiner. Precis som du säger är det en enorm skillnad på det från spelare till spelare och man ska såklart inte stirra sig blind på exempelvis en övningssving. En rutin kan börja 2 sekunder innan impact för somliga spelare, för andra börjar den 10 eller 20 sekunder före. Visst har du rätt i att det ska användas för att du ska känna igen dig vid situationen (även om jag inte håller med om muskelminens delen ;) ) och visst har du helt rätt med att det ibland ändå går åt skogen.

Men det i sig säger inte mycket. Vi skulle kunna vända på det och jämföra att proffsen som har en bra rutin allt som oftast slår bra golfslag enligt sin plan. Samtidigt som medelgolfare som saknar en rutin allt mer ofta slår en boll out, i vatten eller utanför fairway.

Ytterligare en sak som måste tas upp när det gäller en rutin är att det är en lång process som kräver sitt arbete. Det jag menar är att det är för många först när din rutin sitter bra som du kan börja mäta av positiva resultat av den. Men fram tills dess är det ett hårt arbete att få den att sitta där. Att göra likadant 9 hål på banan en gång är långt ifrån en rutin i den bemärkelse som det är tänkt. Samma sak så finns det många som stirrar sig blinda på själva övningssvingen i sig, även om den många gånger finns där så är det inte säkert att den är målet med rutinen.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jason Day tycker jag har en väldigt tydlig rutin som han följer slavistk. Tror det ger honom självförtroende oavsett om det är första slaget på torsdagen eller sista på söndagen för vinst.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:
Sandstream skrev:Den rådande tidshetsen på svenska banor tror jag gör att många struntar i sin rutin, tyvärr... :(
Det där har jag inte tänkt på, men snacka om huvudet på spiken! Nu när jag reflekterar över det har jag hört många spelare jag har diskussion med om rutin prata om att det minsann inte finns tid till den när det ska gå så fort...
Precis! Det är nog stressande att vara nybörjare och det blir inte bättre av att man måste stressa sig fram på banan.

Sen så behöver man ju inte överdriva med 5-10 provsvingar och där tycker jag att de med mer rutin måste gå in och förklara för nybörjaren att 2-3 st är lagom. Inte för att stressa nybörjaren utan för att lära dem.

Ska eventuellt spela första rundan i morgon och ska verkligen försöka fokusera på min rutin och köra den hela tiden.
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

Jag gör några övningssvingar inför första utslaget sen under ronden kör jag inga övningssvingar.
Bestämmer mig för klubba och var jag vill landa sen kör jag bara. Har alltid du kat för mig.
Runt greenerna vill jag dock övningssvinga lite.
Tror att det är viktigt att hitta sin egen rutin.
Tee
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 jul 2014, 19:59

Rangen? Att stå och slå hink efter hink på rangen ger inte mig något. Inte svårt att slå bra slag på rangen då det inte gäller något. På banan avskyr jag folk med långa s.k rutiner som fördröjer och förstör för övriga medspelare.

Min rutin är att ta en snabb koll på klockan påväg fram till bollen sedan snabbt välja klubba påväg fram tiill bollen. När jag är framme vid bollen har jag rätt klubba i handen, ställer vagnen och tar mitt sikte och slår. Några meters skillnad fram till greenen spelar ingen roll för de flesta som inte spelar på touren.
Skriv svar