Håller du med?

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Bild

Jag la upp denna bild med denna kommentar precis på mina sociala medier. Det borde vara grunden för en intressant diskussion.

Så håller du med eller inte? Varför eller varför inte?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Vettigt tänk!

En sak jag tidigt lärde mig genom att träna med en utbildad tränare var att "vi ändrar inget, utan vi gör det bästa av din sving!" vilket har resulterat i mycket bättre spel på alla plan.
Saltar alltid en bra story
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Är väl lite av båda. Skulle Furyk eller Matt komma till mig(om jag var instruktör) så skulle jag ändra svingen. Däremot skulle jag knappast ändra den till "den perfekta svingen".

Jag håller med om att för många försöker få den perfekta svingen.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

trippelhej skrev:Är väl lite av båda. Skulle Furyk eller Matt komma till mig(om jag var instruktör) så skulle jag ändra svingen. Däremot skulle jag knappast ändra den till "den perfekta svingen".

Jag håller med om att för många försöker få den perfekta svingen.
Vad skulle du ändra och varför skulle du ändra det?

Jag tänker att korrigeringar är för att försöka bygga bort ett problem eller uträtta något annat. Finns inte något problem varför ändra?
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Tillhör utan tvekan den första kategorin, den som letar efter en snygg och effektiv sving. Borde egentligen fokusera mer på hur jag träffar bollen än på hur Adam Scott svingar.
Getinthehole skrev:Jag är helt klart en förespråkare av att behålla det man har och göra det bästa av det man har.
Kan delvis hålla med, men om svingen innehåller saker som gör att du aldrig kommer att kunna nå dina mål så måste man gå den hårda vägen och börja om från början.

Jag ser på kompisar som aldrig tar lektioner att de kan träna hur mycket som helst, det kommer aldrig att bli bra. De gör för många fel utan att vara medvetna om det.
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Det handlar även om vision för golfaren, vill man mest spela för att det är kul att traska runt och snacka skit ett par timmar så kanske det inte är så noga för golfaren.
Sandstream skrev: Jag ser på kompisar som aldrig tar lektioner att de kan träna hur mycket som helst, det kommer aldrig att bli bra. De gör för många fel utan att vara medvetna om det.
Jag känner igen mig i det där, jag vill bli bättre och komma ut och spela scratchtävlingar.
Jag har experimenterat mycket själv med min sving och vet egentligen inte om den är bra eller inte och skulle nog tjäna många slag på att ta ett par lektioner.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

StefanL skrev:Jag känner igen mig i det där, jag vill bli bättre och komma ut och spela scratchtävlingar.
Jag har experimenterat mycket själv med min sving och vet egentligen inte om den är bra eller inte och skulle nog tjäna många slag på att ta ett par lektioner.
Det tror jag att du skulle göra. Det är väldigt lärorikt att se sig själv på video och få förklaringar till varför bollen flyger som den gör. Tycker att jag fick en ganska bra förståelse för hur jag påverkar bollen och ute på banan kan jag ganska lätt analysera vad som gick fel eller vad som blev rätt.

För egen del hade jag gärna tagit mycket fler lektion men det blir för dyrt i längden så i år tänkte jag bara köra på egen hand.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Råkade visst skriva fel. Vad jag tänkte säga är att om Furyk eller Matt kom till mig som nya spelare långt ifrån touren. Då skulle jag garanterat ändra deras sving.

Jag skulle aldrig ändra deras sving på den nivå de är nu, inte några större förändringar i alla fall.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Getinthehole skrev:
trippelhej skrev:Råkade visst skriva fel. Vad jag tänkte säga är att om Furyk eller Matt kom till mig som nya spelare långt ifrån touren. Då skulle jag garanterat ändra deras sving.

Jag skulle aldrig ändra deras sving på den nivå de är nu, inte några större förändringar i alla fall.
Varför skulle du ändra den om dom kom till dig som nybörjare? Vad är det som är fel i deras teknik?
För att jag tror det är otroligt svårt att svinga som Furyk och faktiska kunna prestera med en sådan sving.

Inget är fel i deras teknik, de kan svinga och spela bra. Däremot tror jag inte medelgolfaren skulle kunna det.

Det finns en anledning att Furyk är unik.
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Dom här frågorna har ju avhandlats tusentals gånger innan, & allt som oftast kommer dom vetandes fram till att ögonblicket innan etc. Furyk träffar bollen ligger både han & svingen exakt i spåret.. att det sedan ser ut som kaos innan är en helt annan sak.
Saltar alltid en bra story
Skriv svar