Golftävlingar enbart för tjejer

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Såg den här nyheten från Kungsängen och har egentligen inget emot att de anordnar rena tjejtävlingar men jag funderar lite på hur det skulle ha mottagits om man bytt ut tjej mot kille och kvinna mot man?

Tror det hade blivit ett jäkla liv om kön, eller vad tror ni?

http://www.kungsangengolf.se/golf-for-tjejer/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Såg den här nyheten från Kungsängen och har egentligen inget emot att de anordnar rena tjejtävlingar men jag funderar lite på hur det skulle ha mottagits om man bytt ut tjej mot kille och kvinna mot man?

Tror det hade blivit ett jäkla liv om kön, eller vad tror ni?

http://www.kungsangengolf.se/golf-for-tjejer/
De klubbar jag spelat på under praktiskt taget alla år har haft någon sorts dam- och herrgolf. Så jag vet inte om jag tycker att det är så stor grej och vad jag vet har det aldrig varit någon diskussion kring det. Jag har själv även dam- och herrträningar ibland och har även kört hela "tjejdagar" och hela "grabbdagar" och det har tagits emot väldigt positivt.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:
Sandstream skrev:Såg den här nyheten från Kungsängen och har egentligen inget emot att de anordnar rena tjejtävlingar men jag funderar lite på hur det skulle ha mottagits om man bytt ut tjej mot kille och kvinna mot man?

Tror det hade blivit ett jäkla liv om kön, eller vad tror ni?

http://www.kungsangengolf.se/golf-for-tjejer/
De klubbar jag spelat på under praktiskt taget alla år har haft någon sorts dam- och herrgolf. Så jag vet inte om jag tycker att det är så stor grej och vad jag vet har det aldrig varit någon diskussion kring det. Jag har själv även dam- och herrträningar ibland och har även kört hela "tjejdagar" och hela "grabbdagar" och det har tagits emot väldigt positivt.
Jag har inte sett någon tävling där endast män får delta på de klubbar där jag varit medlem de senaste åren men jag kanske har missat dem!? :shock:
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Sandstream skrev:
MaxP skrev:
Sandstream skrev:Såg den här nyheten från Kungsängen och har egentligen inget emot att de anordnar rena tjejtävlingar men jag funderar lite på hur det skulle ha mottagits om man bytt ut tjej mot kille och kvinna mot man?

Tror det hade blivit ett jäkla liv om kön, eller vad tror ni?

http://www.kungsangengolf.se/golf-for-tjejer/
De klubbar jag spelat på under praktiskt taget alla år har haft någon sorts dam- och herrgolf. Så jag vet inte om jag tycker att det är så stor grej och vad jag vet har det aldrig varit någon diskussion kring det. Jag har själv även dam- och herrträningar ibland och har även kört hela "tjejdagar" och hela "grabbdagar" och det har tagits emot väldigt positivt.
Jag har inte sett någon tävling där endast män får delta på de klubbar där jag varit medlem de senaste åren men jag kanske har missat dem!? :shock:
Typ allt på Nordea Tour och Nordea Future Series är ju enbart för män.. finns knappt nå utbud alls om du vill spela elittävlingar som tjej och ligger under let access nivå
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
MaxP skrev:
Sandstream skrev:Såg den här nyheten från Kungsängen och har egentligen inget emot att de anordnar rena tjejtävlingar men jag funderar lite på hur det skulle ha mottagits om man bytt ut tjej mot kille och kvinna mot man?

Tror det hade blivit ett jäkla liv om kön, eller vad tror ni?

http://www.kungsangengolf.se/golf-for-tjejer/
De klubbar jag spelat på under praktiskt taget alla år har haft någon sorts dam- och herrgolf. Så jag vet inte om jag tycker att det är så stor grej och vad jag vet har det aldrig varit någon diskussion kring det. Jag har själv även dam- och herrträningar ibland och har även kört hela "tjejdagar" och hela "grabbdagar" och det har tagits emot väldigt positivt.
Jag har inte sett någon tävling där endast män får delta på de klubbar där jag varit medlem de senaste åren men jag kanske har missat dem!? :shock:
Nu är inte dessa exempel mer än "veckotävlingar" som går en gång i veckan - vi har provat på vår klubb att köra en damtävling för endast brudar men det fanns noll och inget intresse. Då är visserligen våra brudar 50+ majoriteten.
Användarens profilbild
Stoltpappa
Inlägg: 52
Blev medlem: 01 jul 2014, 18:02
Ort: Enköping

Finns väl egentligen ingen som helst anledning att utesluta det ena eller det andra.
Har heller aldrig sett rena Herrtävlingar på klubben. Men jag vet att det finns några herrar som kör eclectic under säsongen på eget initiativ.

//Micke
Järn: Mizuno JPX 850 5-P Wedgar: Titleist Vokey Oil Can 52° och en Titleist Vokey 56°
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Mikael316 skrev:Typ allt på Nordea Tour och Nordea Future Series är ju enbart för män.. finns knappt nå utbud alls om du vill spela elittävlingar som tjej och ligger under let access nivå
Jag tänkte på klubbnivå.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Sandstream skrev:
Mikael316 skrev:Typ allt på Nordea Tour och Nordea Future Series är ju enbart för män.. finns knappt nå utbud alls om du vill spela elittävlingar som tjej och ligger under let access nivå
Jag tänkte på klubbnivå.
Jag tror att det är lättare att locka tjejer att våga tävla om det bara är för tjejer. Inte så mycket mer än så. Känslan själv från mycket tävlande på klubbnivå är att killar ändå hittar sin plats och gärna tar lite onödigt stor plats.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Mikael316 skrev:
Sandstream skrev:
Mikael316 skrev:Typ allt på Nordea Tour och Nordea Future Series är ju enbart för män.. finns knappt nå utbud alls om du vill spela elittävlingar som tjej och ligger under let access nivå
Jag tänkte på klubbnivå.
Jag tror att det är lättare att locka tjejer att våga tävla om det bara är för tjejer. Inte så mycket mer än så. Känslan själv från mycket tävlande på klubbnivå är att killar ändå hittar sin plats och gärna tar lite onödigt stor plats.
Jag tror också att det är grundtanken från klubben, att få fler tjejer att tävla, men jag tycker att det är att gå runt problemet: Att tjejer av någon anledning inte vill tävla med/mot killar.

Om det beror på hur vi killar uppför oss är det något man borde jobba på istället.
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Sandstream skrev:Jag tror också att det är grundtanken från klubben, att få fler tjejer att tävla, men jag tycker att det är att gå runt problemet: Att tjejer av någon anledning inte vill tävla med/mot killar.

Om det beror på hur vi killar uppför oss är det något man borde jobba på istället.
Jag tror tyvärr att det är i väldigt många fall på grund av att som Mikael skriver att killar tar plats, visst finns det tjejer som gör samma sak och killar som inte heller vågar ta plats.

Problemet ligger i att få fram dem som inte vågar på grund av att det är dem som är burdusa och tar plats, om det så är en kille eller tjej.

Men känner ändå att en ren tjej tävling är ett bra steg på samma sätt som att man delar på tjejer och killar i lagsporter när dem kommer upp i åldrarna för att killar får ett sådant fysiskt försprång.

Finns ju en anledning att Damlandslaget i fotboll spelar en träningsmatch mot ett P16-lag.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Skriv svar