Tips på hybrider

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
HenkeSnäs
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 jan 2017, 21:55

Halloj.
Jag är på jakt efter en alternativt två hybrider. Har just nu en Titleist 915h 21° med ett fujikura pro 80 stiffskaft. jag har inte riktigt kommit överens med den. Allmänt väldigt låg bollflykt och svårt att komma åt bollen ordentligt är känslan jag har. Kan vara att skaftet inte alls passar mig. Har en relativt låg svinghastighet så stiffskaft kan vara helt fel för mig. Men jag gillar klubban vid adresserna och har en 915d2 jag gillar och jag tycker om att hålla mig till samma fabrikat (ja det kan nog vara en hel del fåfänga inblandat här)

Så till frågan. Har ni några eminenta tips på andra hybrider som är relativt lättspelade och enkla att få upp i luften eller skaft som jag kan försöka få tag i för att hjälpa med detta i min nuvarande 915h.

Jag har tänkt mig att ha en 21° och en 24° hybrid och plocka ur j4 och j5 ur bagen då jag varken gillar dom klubborna eller får ut någon längd ur dom.

Är tacksam för alla svar och tips. Har inte tänkt mig att köpa nya klubbor just nu utan denna säsong är till för att se om min rygg klarar av att svinga en golfklubba någorlunda regelbundet efter en omfattande ryggskada för 20 år sedan med tappad styrka och rörlighet i ryggen.
Så har era tips på klubbor ett par tre år på nacken så gör det mig inget.

Tack och bock på förhand
Henke
Högerspelare
Driver: Titleist 915 D2 9.5°
Spoon: Letar efter en
Hybrid: Titleist 915 H 21°
Järn: Cobra Fly-Z+
Wedge: Cobra Tour Trusty 50/54/58
Putter: 20 år gammal "All American"
HCP: inget officiellt hcp men 11hcp för 20 år sen
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Har du tänkt på attt ta en extra träklubba? De brukar vara lättare att få upp i luften.

Annars kan jag rekomendera adams xtd linje. Väldigt sköna!!!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

HenkeSnäs skrev:Halloj.
Jag är på jakt efter en alternativt två hybrider. Har just nu en Titleist 915h 21° med ett fujikura pro 80 stiffskaft. jag har inte riktigt kommit överens med den. Allmänt väldigt låg bollflykt och svårt att komma åt bollen ordentligt är känslan jag har. Kan vara att skaftet inte alls passar mig. Har en relativt låg svinghastighet så stiffskaft kan vara helt fel för mig. Men jag gillar klubban vid adresserna och har en 915d2 jag gillar och jag tycker om att hålla mig till samma fabrikat (ja det kan nog vara en hel del fåfänga inblandat här)

Så till frågan. Har ni några eminenta tips på andra hybrider som är relativt lättspelade och enkla att få upp i luften eller skaft som jag kan försöka få tag i för att hjälpa med detta i min nuvarande 915h.

Jag har tänkt mig att ha en 21° och en 24° hybrid och plocka ur j4 och j5 ur bagen då jag varken gillar dom klubborna eller får ut någon längd ur dom.

Är tacksam för alla svar och tips. Har inte tänkt mig att köpa nya klubbor just nu utan denna säsong är till för att se om min rygg klarar av att svinga en golfklubba någorlunda regelbundet efter en omfattande ryggskada för 20 år sedan med tappad styrka och rörlighet i ryggen.
Så har era tips på klubbor ett par tre år på nacken så gör det mig inget.

Tack och bock på förhand
Henke
Vill du ha Titlesit skulle jag rekommendera dig att kolla in deras 910-serie som väl är 6 år gammal vid det här laget, men riktigt bra klubbor. Du borde kunna få tag på både en 3/5W och en hybrid med standard regularskaft för en väldigt bra peng.
HenkeSnäs
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 jan 2017, 21:55

Jag tackar och bockar för tipsen Mikael och Max.

Ja jag har en tanke på att lägga till en 3w alternativt en 4w försöker leta efter en 915 där för ett vettigt pris. Är lite inne på att köpa en sådan och en 915h från golfbidder om jag inte lyckas hitta något annat innan säsongen drar igång
Högerspelare
Driver: Titleist 915 D2 9.5°
Spoon: Letar efter en
Hybrid: Titleist 915 H 21°
Järn: Cobra Fly-Z+
Wedge: Cobra Tour Trusty 50/54/58
Putter: 20 år gammal "All American"
HCP: inget officiellt hcp men 11hcp för 20 år sen
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

HenkeSnäs skrev:Jag tackar och bockar för tipsen Mikael och Max.

Ja jag har en tanke på att lägga till en 3w alternativt en 4w försöker leta efter en 915 där för ett vettigt pris. Är lite inne på att köpa en sådan och en 915h från golfbidder om jag inte lyckas hitta något annat innan säsongen drar igång
Har du provat klubborna och känner dig säker på vad du vill ha tycker jag du kan kika på

http://www.golfbidder.com/sv/models/543 ... 915_H.html

http://www.golfbidder.com/sv/models/543 ... 915_F.html
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4706
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har en Taylor Made m2 hybrid. Jag finner den mkt enklare än mina tidigare hybrider. Profilen är lägre än vad jag varit van vid så den sitter riktigt bra bakom bollen.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Utan att försöka framställa mig som en besserwisser skulle jag påstå att om du har en 21° hybrid med ett stiffskaft och inte får upp den i luften så beror det mest troligt inte på huvudet i sig.
Skaftet är säkert en ingrediens, men det kanske är en teknikfråga? Har du en T3, och isåfall, får du upp den i luften?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

JohanAdministratör skrev:Jag har en Taylor Made m2 hybrid. Jag finner den mkt enklare än mina tidigare hybrider. Profilen är lägre än vad jag varit van vid så den sitter riktigt bra bakom bollen.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men den är inte helt gratis va?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

långryggen skrev:Utan att försöka framställa mig som en besserwisser skulle jag påstå att om du har en 21° hybrid med ett stiffskaft och inte får upp den i luften så beror det mest troligt inte på huvudet i sig.
Skaftet är säkert en ingrediens, men det kanske är en teknikfråga? Har du en T3, och isåfall, får du upp den i luften?
Det kan också vara huvudet. Har en träfemma och hybrid från samma serie med samma loft. Där höjden är markant i skillnad. Däremot inte sakt att det kan vara skaftet i detta fall.

Och som max sa, titta på äldre titleistmodeller. 910serien kan du få från Golfbidder för ca 500 kr upp till 1000 lappen. Har svårt att tänka mig att de inte är värda pengarna.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
HenkeSnäs
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 jan 2017, 21:55

långryggen skrev:Utan att försöka framställa mig som en besserwisser skulle jag påstå att om du har en 21° hybrid med ett stiffskaft och inte får upp den i luften så beror det mest troligt inte på huvudet i sig.
Skaftet är säkert en ingrediens, men det kanske är en teknikfråga? Har du en T3, och isåfall, får du upp den i luften?

Självklart har du rätt i att det antagligen inte är vare sig klubbhuvudet eller skaftet som är boven i dramat, utan det handlar nog mest om min teknik som inte är så bra som den borde vara men det är något jag jobbar på och anledningen att jag frågar om tips på hybrider är att jag vill hitta hybrider som generellt är lättspelade och är "kända" för att ha bra lyft i bollen för att underlätta i min bristande teknik. Och att jag är insnöad på titleist är att jag har driver och hybrid där redan och jag gillar hur hybriden ligger bakom bollen vid addressering. Men det jag funderar på är att när jag senast spela aktivt för ca 20 år sedan så klassades titleist som klubbor för de bättre spelarens och inga klubbor en medelhandikappare skulle ha att göra med.
Högerspelare
Driver: Titleist 915 D2 9.5°
Spoon: Letar efter en
Hybrid: Titleist 915 H 21°
Järn: Cobra Fly-Z+
Wedge: Cobra Tour Trusty 50/54/58
Putter: 20 år gammal "All American"
HCP: inget officiellt hcp men 11hcp för 20 år sen
Skriv svar