Varför drar/bär du?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Kvisten skrev:
Sandstream skrev:
Kvisten skrev:Använder en 3-hjulig vagn när jag går 18+ hål av den enkla anledning att jag vill kunna knyta skorna när jag är 60+. Bara för att man inte tycker de är jobbigt nu så är man enligt mig naiv om man tror att man inte kommer få men av monotont bärande i framtiden. :?
Tror det är precis tvärtom: Att bära tungt men ergonomiskt är bra både för muskler och kondition. Den som bär i dag kommer att vara starkare och friskare vid 60+ än den som alltid använder vagn, allt annat lika :)

Min gissning är att kroppen slits betydligt mer av den monotona svingrörelsen som kroppen inte är gjord för.
Så tänkte jag också innan jag jobbade som industrisnickare och tyckte att lite lätta lyft är bra för kroppen så länge man lyfte rätt. För att inte tala om att de var onödigt att hänga spikpistolen i en vajer för den vägde ju ingenting :D Sen kom både tennisarmbåge och triggerfinger fast att jag som ung man tränat aktivt hela mitt liv med väldigt stort fokus på ergonomi.

Men alla har rätt att tycka vad man vill, jag tycker dock att man ska lägga fokus på att spela golf på golfbanan och inte lägga fokus på att lyfta och bära ergonomiskt, det finns de andra ställen att göra på.. typ Gym :lol:
Förstår vad du menar men tror det är skillnad på monotona arbetsuppgifter och att bära en bag på ryggen 2-3 timmar ett par gånger i veckan :)

Som exempel sliter löpning på knän och leder men i det långa loppet (där var jag fyndig :lol: ) tror jag att kroppen tjänar på löpning.

De få gånger jag skadat mig i samband med golf har varit när jag ska fälla upp och ner vagnar :o

Sen så är det lite gubbigt med vagn ;)
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Jag drar för att jag känner att kroppen är fräschare på sista 6 hålen än om jag bär.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

StefanL skrev:Jag drar för att jag känner att kroppen är fräschare på sista 6 hålen än om jag bär.
Exakt så känner jag med. Speciellt på varma sommardagar.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Erikxson skrev:
StefanL skrev:Jag drar för att jag känner att kroppen är fräschare på sista 6 hålen än om jag bär.
Exakt så känner jag med. Speciellt på varma sommardagar.
Är det riktigt varm, +25 eller mer och sol, blir det vagn för mig också.
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

StefanL skrev:Jag drar för att jag känner att kroppen är fräschare på sista 6 hålen än om jag bär.
Nu tycker jag mig inte direkt bli trött av bärandet men självklart blir man mer trött även om man intalar sig något annat. Vilket är något som jag faktiskt är nöjd med.

På senare år har det för mig blivit viktigare med träningen som det ger att spela golf. Innan när man lirade fotboll var detta ju inget att fundera på men numera är jag bara glad om jag blir mer trött av att spela då det ju bara betyder att det har tagit bättre.

Skulle jag seriöst spela tävlingar där det är viktigt att vara bra så skulle vagn kunna vara ett mycket intressant val då snittscoren säkert blir lite lite lägre. Men nu när jag inte är ute efter det tror jag att alla andra fel i min sving har klart större inverkan på scoren än att jag bär.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Kan tillägga att många av mina kompisar kör vagn och de är väldigt ofta trötta från hål 14-15 och in. Tror iofs det mer handlar om mental trötthet som tolkas som fysisk trötthet.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Sandstream skrev:Kan tillägga att många av mina kompisar kör vagn och de är väldigt ofta trötta från hål 14-15 och in. Tror iofs det mer handlar om mental trötthet som tolkas som fysisk trötthet.
Beror ju helt på vad man menar med att känna sig trött också. Om man känner sig allmänt orkeslös och ofokuserad eller om man t.ex. börjar bli mör i ländryggen.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:Jag måste ta mig en tänkare efter detta.

http://www.mytpi.com/articles/health/sh ... heir_clubs
Inte så mycket att tänka på tycker jag. Känner annars att det är konstigt i vilka saker vi sätter prestige i och sliter ut oss i onödan för.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Bär med stil för fan

https://youtu.be/pHsZzj1gMDE

:mrgreen:
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Skriv svar