Svensk Golfs "Gör om mig" - vad tycker du?

Här snackar vi allmänt om golf...
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:
trippelhej skrev:
Sandstream skrev: Det kanske bevisar att mycket av den eventuella framgången hänger på eleven och inte bara på tränarna.
Man kan bli tränad av världens bästa tränare men ändå inte komma någonstans, otroligt mycket hänger på hur eleven tränar. Peter kan ha tränat/spelat 5 gånger mera än de som är i gör om mig.

Lite roligt är det ändå.
Självfallet är det så att eleven gör den stora skillnaden. Men det är just där jag ser problemet när Golf.se lägger upp artikeln, för den som inte inser hur stor roll eleven har kommer sitta att tänka "vad fan ska jag med en tränare till?". Det tror jag åtminstone.
Jag tror inte det är ett problem, de flesta golfare vet inte ens hur deras sving ser ut, att sedan ändra på den utan tränare blir svårt. Skulle Peter varit med i Gör om mig skulle han garanterat vara lägre.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev: Jag tror inte det är ett problem, de flesta golfare vet inte ens hur deras sving ser ut, att sedan ändra på den utan tränare blir svårt. Skulle Peter varit med i Gör om mig skulle han garanterat vara lägre.
Jag förstår dig och håller med dig men det jag menar är att det i slutändan skapar misstro för oss som golftränare. Ur min synvinkel var Gör Om Mig en enorm chans att visa för golfsverige vilken stor inverkan en kvalificerad tränare har i en golfspelares utveckling. Och även om jag inte ifrågasätter att alla spelare utvecklat sig under detta året (ur en teknisk synpunkt) så kan man inte bortse ifrån att det som det hela handlade om (HCP) inte har visat samma utveckling. Medelgolfaren som du beskriver som inte har koll på sin egen sving eller hur hen ska rätta till den kan som jag ser det isåfall börja tänka "Jaha, varför ska jag gå till en tränare när det inte verkar ge några resultat". Att spelaren i fråga egentligen behöver en tränare för att göra sina förändringar precis som du säger är ju en helt annan fråga.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:
trippelhej skrev: Jag tror inte det är ett problem, de flesta golfare vet inte ens hur deras sving ser ut, att sedan ändra på den utan tränare blir svårt. Skulle Peter varit med i Gör om mig skulle han garanterat vara lägre.
Jag förstår dig och håller med dig men det jag menar är att det i slutändan skapar misstro för oss som golftränare. Ur min synvinkel var Gör Om Mig en enorm chans att visa för golfsverige vilken stor inverkan en kvalificerad tränare har i en golfspelares utveckling. Och även om jag inte ifrågasätter att alla spelare utvecklat sig under detta året (ur en teknisk synpunkt) så kan man inte bortse ifrån att det som det hela handlade om (HCP) inte har visat samma utveckling. Medelgolfaren som du beskriver som inte har koll på sin egen sving eller hur hen ska rätta till den kan som jag ser det isåfall börja tänka "Jaha, varför ska jag gå till en tränare när det inte verkar ge några resultat". Att spelaren i fråga egentligen behöver en tränare för att göra sina förändringar precis som du säger är ju en helt annan fråga.
Jag håller med, kan bli rätt missvisande reklam
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Tycker också att en av deltagarnas kommentar om att hans tränare, Marlene, haft mycket att göra under sommaren är väldigt konstig.
Svensk Golf skulle ha tagit med tränare som hade tid och sen skulle man ha bokat in X antal lektioner per vecka för att få kontinuitet.

Vidhåller att projektet mest verkar handla om marknadsföring för de företag som är med och sponsrar.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Tycker också att en av deltagarnas kommentar om att hans tränare, Marlene, haft mycket att göra under sommaren är väldigt konstig.
Svensk Golf skulle ha tagit med tränare som hade tid och sen skulle man ha bokat in X antal lektioner per vecka för att få kontinuitet.

Vidhåller att projektet mest verkar handla om marknadsföring för de företag som är med och sponsrar.
Den kommentaren har jag missat, men det är ju helt sjukt att de ens kan printa en sådan sak. Helt plötsligt låter det ju som att ingen alls någon stans tar projektet seriöst.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Den kommentaren har jag missat, men det är ju helt sjukt att de ens kan printa en sådan sak. Helt plötsligt låter det ju som att ingen alls någon stans tar projektet seriöst.
Kolla sidan 61 i senaste Svensk Golf.

Jag tolkar det han säger som att han gärna hade träffat sin tränare lite oftare.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Tänkte på en sak idag när jag var inne och skulle läsa om projektet. Är det inte så att det praktiskt taget alltid är den här Mattias som syns "mest" på förstasidan av golf.se? Kanske för att det är han som gett mest resultat såklart.

Driver trafik gör det säkert för dem i vartfall då jag är inne nästan varje dag....


Sent from my iPhone using Tapatalk
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Verkar som nästan all info/hjälp dom får är från klipp på internet och ingen tränare som är närvarande när personen tränar. Väldigt mycket verkar också vara övningar.
Zorro
Inlägg: 51
Blev medlem: 18 aug 2014, 10:28

JohanAdministratör skrev:
MaxP skrev:
Erikxson skrev:Hur går det för dom på forumet som du hjälper?
Det började starkt från samtliga inblandade men har väl successivt avtagit, stor del för att jag hade en extremt hektisk juli månad. Men jag tror jag hjälpt dem en del.
Jag har aldrig i min karriär slagit så många rundor under 80 slag som jag gjort i år! Klar förbättring skulle jag säga.




Skickas från min iPhone via Tapatalk
Jag har också förbättrat mitt spel och framförallt blivit mycket säkrare på närspelet. Gått från 14,7 till 12,2 i år och målet är fortfarande singelhcp.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

September är slut och med det projektet Gör Om Mig - någon av spelarna har än så länge skrivit ett avksedsinlägg men jag hoppas på lite längre utläggningar från både spelare och tränare när det gäller projektet så småningom.
Skriv svar