Svensk Golfs "Gör om mig" - vad tycker du?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:
Sandstream skrev:
MaxP skrev:"Jag behöver nya klubbor och nytt regnställ, vore härligt att få det gratis"
Tänkte nog vara lite tuffare än så :D
Jag hoppas att du kommer att dela med dig av din ansökan!
Absolut! :D
MattiasGOM2015
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 dec 2015, 00:51

Spännande att läsa era reflektioner av projekt "Gör Om Mig 2015" .
Många kommentarer i tråden stämmer in väl och andra inte helt i "bullseye".

Jag för min del kan besvara vissa av frågorna/funderingarna så här:

När man väl blivit antagen och precis innan projektet dragit igång så trodde jag att det skulle bli en ganska enkel match att ta sig ner i hcp .
Men från att inte ha golfat i princip överhuvudtaget innan 30 års ålder och sedan nån runda/år utan någon som helst träning så var det oerhört svårt att börja tänka teknik.
Efter de första två lektionerna var det 9 st förändringar i svingen och det var bara i grundtekniken . Att sedan stå och tänka på det så fort man skulle slå ett slag var oerhört svårt.
Självklart hade jag tagit mig ner till säkert 15 hcp utan någon som helst träning/tränare men sedan hade det nog varit stopp. Och när det väl går spöken i huvudet inför ett slag skulle jag inte ha något som helst att falla tillbaka på som jag vet jag kan lita på och är rätt.

Golf är verkligen inte vad jag trodde det skulle vara när man går in på detaljer.
Det finns så många moment att öva upp och det tuffa är nog att bibehålla och lyckas öva in de övriga delarna som puttning,bunker , korta inspel, och sedan samtidigt få in fairwayträffar osv

Att bli bra inom alla områden tar nog enormt mycket tid.

Självklart kommer det göras bättre från både redaktion och deltagare inför ett ev. år 2 av ett "Gör Om Mig 2016"- projekt .

Själv skulle jag vilja se deltagare som det ska satsas rejält på men det kräver nog dessvärre för mycket tid och enorma kostnader .

2016 blir iaf ytterligare ett år med hcp-sänkningar och det är tack vare GOM2015 PROJEKTET

Mvh Mattias H
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

MattiasGOM2015 skrev:Spännande att läsa era reflektioner av projekt "Gör Om Mig 2015" .
Många kommentarer i tråden stämmer in väl och andra inte helt i "bullseye".

Jag för min del kan besvara vissa av frågorna/funderingarna så här:

När man väl blivit antagen och precis innan projektet dragit igång så trodde jag att det skulle bli en ganska enkel match att ta sig ner i hcp .
Men från att inte ha golfat i princip överhuvudtaget innan 30 års ålder och sedan nån runda/år utan någon som helst träning så var det oerhört svårt att börja tänka teknik.
Efter de första två lektionerna var det 9 st förändringar i svingen och det var bara i grundtekniken . Att sedan stå och tänka på det så fort man skulle slå ett slag var oerhört svårt.
Självklart hade jag tagit mig ner till säkert 15 hcp utan någon som helst träning/tränare men sedan hade det nog varit stopp. Och när det väl går spöken i huvudet inför ett slag skulle jag inte ha något som helst att falla tillbaka på som jag vet jag kan lita på och är rätt.

Golf är verkligen inte vad jag trodde det skulle vara när man går in på detaljer.
Det finns så många moment att öva upp och det tuffa är nog att bibehålla och lyckas öva in de övriga delarna som puttning,bunker , korta inspel, och sedan samtidigt få in fairwayträffar osv

Att bli bra inom alla områden tar nog enormt mycket tid.

Självklart kommer det göras bättre från både redaktion och deltagare inför ett ev. år 2 av ett "Gör Om Mig 2016"- projekt .

Själv skulle jag vilja se deltagare som det ska satsas rejält på men det kräver nog dessvärre för mycket tid och enorma kostnader .

2016 blir iaf ytterligare ett år med hcp-sänkningar och det är tack vare GOM2015 PROJEKTET

Mvh Mattias H
Kul att höra dina reflektioner Mattias. Självklart är det så att vi som bedömer det utifrån under projektets gång inte förstår helheten eller känslan att vara i det. Nu var det ett tag sen jag läste igenom någon av era bloggar eller Svensk Golf angående projektet så ska inte kommentera något mer angående det. Däremot har jag ett par frågor jag fick för mig att ställa nu när jag läste det du skrev.

För det första - fick du verkligen nio olika tekniska förändringar att genomföra? Då förstår jag att det kändes som en tuff uppgift ur ditt läge!
För det andra - Hur stor del eller hur mycket tid las på det fysiska? Alltså träning utan golfklubba? Den känslan jag kan minnas var att detta sågs över praktiskt taget helt men det kanske kort och gott var så att det inte skrevs om den delen bara?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

MattiasGOM2015 skrev:Spännande att läsa era reflektioner av projekt "Gör Om Mig 2015" .
Många kommentarer i tråden stämmer in väl och andra inte helt i "bullseye".

Jag för min del kan besvara vissa av frågorna/funderingarna så här:

När man väl blivit antagen och precis innan projektet dragit igång så trodde jag att det skulle bli en ganska enkel match att ta sig ner i hcp .
Men från att inte ha golfat i princip överhuvudtaget innan 30 års ålder och sedan nån runda/år utan någon som helst träning så var det oerhört svårt att börja tänka teknik.
Efter de första två lektionerna var det 9 st förändringar i svingen och det var bara i grundtekniken . Att sedan stå och tänka på det så fort man skulle slå ett slag var oerhört svårt.
Självklart hade jag tagit mig ner till säkert 15 hcp utan någon som helst träning/tränare men sedan hade det nog varit stopp. Och när det väl går spöken i huvudet inför ett slag skulle jag inte ha något som helst att falla tillbaka på som jag vet jag kan lita på och

Mvh Mattias H
Vad kul att du hittat hit Mattias!
Kul att läsa om dina upplevelser kring projektet.
Som du säger så kommer säkert projektet bli bättre år för år om det fortsätter.

Jag saknade en tydlig kommunikationsplattform eller åtminstone en push från redaktionen och stöd till er via sociala medier. Jag hade gärna följt er ännu mer!




Skickas från min iPhone via Tapatalk
MattiasGOM2015
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 dec 2015, 00:51

GOM2015

Den fysiska delen utan klubba var fystränare KG som instruera oss om stretching, öka rörlighet genom vissa övningar och förebygga skador.
Som sagt från att bara titta på en golfboll och slå iväg utan en enda tanke förutom att träffa bollen TILL detaljer i en sving så ja runt 9 st olika förändringar var det.

En enkel och bra styrs plattform mellan 3 parter nämligen tränare , redaktion och elev skulle vara optimalt och självklart via video för att göra det intressant .
Men det blir ganska stressande om man ska lägga för stort engagemang på bloggen och dessutom få till det bra framför en kamera om man inte har "mediatränat" .
Som alltid mkt som kan göras bättre och förhoppningsvis blir det så om det kör igång 2016 .

Väldigt spännande att se utvecklingen under 2016 . Och deltagaren Mats(mål singelHcp) med "Hempa" som tränare som fortsätter att coacha Mats under 2016 bara för att han vill se utveckling och brinner för golfen. "Hempa" är nog den mest engagerade människa jag träffat , riktigt häftigt .
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

MattiasGOM2015 skrev:GOM2015

Den fysiska delen utan klubba var fystränare KG som instruera oss om stretching, öka rörlighet genom vissa övningar och förebygga skador.
Som sagt från att bara titta på en golfboll och slå iväg utan en enda tanke förutom att träffa bollen TILL detaljer i en sving så ja runt 9 st olika förändringar var det.

En enkel och bra styrs plattform mellan 3 parter nämligen tränare , redaktion och elev skulle vara optimalt och självklart via video för att göra det intressant .
Men det blir ganska stressande om man ska lägga för stort engagemang på bloggen och dessutom få till det bra framför en kamera om man inte har "mediatränat" .
Som alltid mkt som kan göras bättre och förhoppningsvis blir det så om det kör igång 2016 .

Väldigt spännande att se utvecklingen under 2016 . Och deltagaren Mats(mål singelHcp) med "Hempa" som tränare som fortsätter att coacha Mats under 2016 bara för att han vill se utveckling och brinner för golfen. "Hempa" är nog den mest engagerade människa jag träffat , riktigt häftigt .
Intressant Mattias. Jag kan verkligen förstå att det blir en stressig situation för er deltagare. Och jag kan bara hålla med dig om Hempa, han är extremt engagerad och verkligen ensam av sitt slag.

När det gäller fysträning, blev ni på något sätt utvärderade över fysisk status, hur det kunde påverka vad ni gjorde på golfbanan osv? Eller var det främst rörlighet/skadeförebyggande?

Har du planer på att fortsätta träffa din tränare från projektet kommande säsong eller i vinter?
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Getinthehole skrev:Dom kör på med en ny omgång. Någon som ska söka?
Jag söker, sätt till förra året är det ju typ 0,005% chans att komma med eller 0,001 beroende på hur man räknar (jag tycker 0,001).

Är lite splittad till själva projektet men eftersom jag har bestämt mig för att göra en riktig satsning kan det väl inte annat än hjälpa. Sen är det ju kul med en eventuell skjuts framåt. Aja, vi får se! Lägger inget fokus på det utan kör som vanligt
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Getinthehole skrev:Dom kör på med en ny omgång. Någon som ska söka?
Jag söker visserligen inte - men jag hoppas att de gör det annorlunda i år!
Jurra
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 jan 2016, 18:15

Någon som klarade "cutten" och ska skicka in videoklipp?
Twitter: @Jurra
Golfklubb: Glasrikets GK
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jurra skrev:Någon som klarade "cutten" och ska skicka in videoklipp?
Vad ska videoklippet innehålla?
Skriv svar