Adidas planerar sälja av golfmärken!

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

donballe skrev:
Callaway släppte 4 modeller, Cobra 3 och Nike 3.
Skillnaden är väl den att Cobra och Nike släppte alla tre modeller samtidigt, TaylorMade har åtminstone tidigare varit duktiga på att släppa en ny driver efter bara någon månad. Tyvärr verkar väl Cobra även vara på väg in i samma grej.
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

MaxP skrev:
donballe skrev:
Callaway släppte 4 modeller, Cobra 3 och Nike 3.
Skillnaden är väl den att Cobra och Nike släppte alla tre modeller samtidigt, TaylorMade har åtminstone tidigare varit duktiga på att släppa en ny driver efter bara någon månad. Tyvärr verkar väl Cobra även vara på väg in i samma grej.
TaylorMade släppte dom samtidigt.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

donballe skrev:
MaxP skrev:
donballe skrev:
Callaway släppte 4 modeller, Cobra 3 och Nike 3.
Skillnaden är väl den att Cobra och Nike släppte alla tre modeller samtidigt, TaylorMade har åtminstone tidigare varit duktiga på att släppa en ny driver efter bara någon månad. Tyvärr verkar väl Cobra även vara på väg in i samma grej.
TaylorMade släppte dom samtidigt.
Måste varit rekord ;)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Skillnaden är väl den att Cobra och Nike släppte alla tre modeller samtidigt, TaylorMade har åtminstone tidigare varit duktiga på att släppa en ny driver efter bara någon månad. Tyvärr verkar väl Cobra även vara på väg in i samma grej.
Vilka modeller är det du tänker på från TaylorMade som släppts efter en månad?

Är ingen kalenderbitare men har för mig att TM släppt:
2011: R11
2012: R1
2013: SLDR (SLDR S var väl en enklare variant av SLDR utan justerbart loft)
2014: R15
2015: M1/R16 (har läst olika uppgifter om vad den ska heta).

Att de har andra modeller i andra serier är ungefär som att Volvo har V40, V60, V70....
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
MaxP skrev:Skillnaden är väl den att Cobra och Nike släppte alla tre modeller samtidigt, TaylorMade har åtminstone tidigare varit duktiga på att släppa en ny driver efter bara någon månad. Tyvärr verkar väl Cobra även vara på väg in i samma grej.
Vilka modeller är det du tänker på från TaylorMade som släppts efter en månad?

Är ingen kalenderbitare men har för mig att TM släppt:
2011: R11
2012: R1
2013: SLDR (SLDR S var väl en enklare variant av SLDR utan justerbart loft)
2014: R15
2015: M1/R16 (har läst olika uppgifter om vad den ska heta).

Att de har andra modeller i andra serier är ungefär som att Volvo har V40, V60, V70....
En månad är möjligen att ta i, jag är ingen TM-expert mer än det jag ser i reklamen. Men en snabb googling visar hur TaylorMade släpper R1 och RBZ Stage 2 inför säsongen 2013 (vårkanten? - jag är medveten om att det är olika modeller riktade mot olika spelare). R1 ska vara den nya hetaste drivern som alla på touren spelar. I juli samma år går de ut med nyheten att SLDR snart ska lanseras och det är den stora nyheten som kommer finnas i alla TM-spelares bagar.

Titleist är längre åt andra hållet och verkar vägra släppa något nytt mer än vartannat år. Nike släpper en linje årligen och Cobra har gjort samma sak (fram tills i år vad det verkar).

Nu vet jag inte om fairwaywoods och hybrider gått samma väg (de har en tendens att inte få samma plats i marknadsföringen) men det är väl rimligen en förklaring till att konsumenten väljer annat märke?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:I juli samma år går de ut med nyheten att SLDR snart ska lanseras och det är den stora nyheten som kommer finnas i alla TM-spelares bagar.

Nu vet jag inte om fairwaywoods och hybrider gått samma väg (de har en tendens att inte få samma plats i marknadsföringen) men det är väl rimligen en förklaring till att konsumenten väljer annat märke?
SLDR var nog den modell det blev mest gnäll om eftersom den kom på hösten. Har för mig att innan TM lanserade den så brukade nyheterna komma till en mässa i USA i januari. De som köpt R1 blev väl sura men värst lät det från de som inte ens äger en TM-klubba :)

Förstår inte riktigt varför man ska byta märke bara för att det kommer nya modeller oftare än tidigare?
Jag tror TM har startat en trend med att släppa en ny driver varje år som de andra redan har eller kommer hänga på.

Varför TMs försäljning gått ner vet jag faktiskt inte men något fel gör de, om nu inte alla tillverkare går nedåt.
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Getinthehole skrev:Är inget fan av TM direkt. Dom klubbor jag haft eller testat har knappast varit något extra. Speciellt inte så extra att jag betalar 5700kr för deras R15 TP driver. Inte konstigt det går dåligt när dom sätter sådana priser...

5700 mot konkurresterna som tar 3400-3800kr för sina tour/pro drivers. Diffar på ca. 2000kr. Visst hade TM haft någon speciell teknik med eget patent på drivern och den verkligen var något speciellt...men den känns som ett enda stort gäsp...ett dyrt sådant.

Tror dom har för mycket olika modeller och släpper för ofta med. Kostnaderna för det kan knappast täcka inkomsterna från det.

Dyrt överskattat märke imo. Nog fler som håller med tanke på att det går så dåligt...
Callaway DBD kostar 5000kr, Nike Flex 4200, Titleist 915 4500 och Fly-Z+ 4000kr. Callaway Big Bertha Alpha 816 kommer även den kosta 5500.. Och 5000 Great Big Bertha.

Ingen så billig som du skriver. Sen har väl TaylorMade bara två modeller på driver? Och båda finns i TP. R15 och Aeroburner.

Jag är absolut ingen fanboy men många hatar helt i onödan och på felaktiga grunder.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Getinthehole skrev:5700 mot konkurresterna som tar 3400-3800kr för sina tour/pro drivers. Diffar på ca. 2000kr.
Titleist är inte direkt billiga dom heller, 4900:- för deras drivers som motsvarar TP modellen.

Det tar emot att köpa driver varje år nu för tiden, det känns verkligen i plånboken. Och eftermarknadspriserna är ju inte skyhöga. Man ska vara glad om man får över 1500 efter en säsong.
Sen att man inte slår en meter längre med senaste drivern gör ju inte direkt så att man kan motivera sig till att köpa en ny varje år, jag bytte enbart för att jag ville prova något nytt.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

För att gå helt OT men jag undrar - varför är ni så sugna på Tour-modellerna?


Sent from my iPhone using Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

För att ta det mer till topic säger jag såhär istället - jag tror inte det är tourmodellerna som ligger bakom tappet. Troligen lär det vara deras "grundsortiment" som tappat.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar