Video-lektioner med Max P

Här snackar vi träning och övningar...
Tolenskij
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 okt 2023, 14:35

Hej! Kul idé att kunna posta här och få feedback.
Jag har haft enorma problem med att komma utifrån och in, vilket resulterat i tappad längd, skurna slag osv, så under senare tid har jag försökt göra om mitt svingspår rätt mycket och det har funkat rätt bra med drivern. Är för det mesta hyfsat rak och tendensen om något är draw, men framförallt är jag oftare i spel.

Igår filmade jag mig själv på rangen för första gången och jag måste fråga. Ser inte det här lite väl flackt ut?! Är det något problem?Och sen noterar jag att min genomsving ser lite märklig ut på slutet?! Jag går liksom inte hela vägen runt

https://youtube.com/shorts/TRZIy6S3R7Y? ... J3-XkPlF6B

Tacksam för respons/feedback

Skickat från min SM-G780G via Tapatalk

långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Jag tycker att det ser ut som att du drar ner på farten i genomsvingen, när man ser baksvingen förväntar man (jag) sig något annat.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Tolenskij
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 okt 2023, 14:35

långryggen skrev:Jag tycker att det ser ut som att du drar ner på farten i genomsvingen, när man ser baksvingen förväntar man (jag) sig något annat.
Tack, jag tycker också det ser riktigt långsamt ut. Kanske därför som det inte blir en full genomsving, att jag bromsar upp på nåt vis. Ska försöka tänka på det nästa gång jag är på rangen

Skickat från min SM-G780G via Tapatalk

långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Tolenskij skrev: 30 okt 2023, 09:26
långryggen skrev:Jag tycker att det ser ut som att du drar ner på farten i genomsvingen, när man ser baksvingen förväntar man (jag) sig något annat.
Tack, jag tycker också det ser riktigt långsamt ut. Kanske därför som det inte blir en full genomsving, att jag bromsar upp på nåt vis. Ska försöka tänka på det nästa gång jag är på rangen

Skickat från min SM-G780G via Tapatalk
Vad jag tror är, att de allra flesta som ser sig själva har tron att det ska vara en snabbare rörelse än vad det faktiskt är. Jag skulle tro att en accelererande rörelse är lite av en hemlighet.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Tolenskij
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 okt 2023, 14:35

långryggen skrev:
Tolenskij skrev: 30 okt 2023, 09:26
långryggen skrev:Jag tycker att det ser ut som att du drar ner på farten i genomsvingen, när man ser baksvingen förväntar man (jag) sig något annat.
Tack, jag tycker också det ser riktigt långsamt ut. Kanske därför som det inte blir en full genomsving, att jag bromsar upp på nåt vis. Ska försöka tänka på det nästa gång jag är på rangen

Skickat från min SM-G780G via Tapatalk
Vad jag tror är, att de allra flesta som ser sig själva har tron att det ska vara en snabbare rörelse än vad det faktiskt är. Jag skulle tro att en accelererande rörelse är lite av en hemlighet.
Försökte vara lite brantare i baksvingen och försökte öka farten i svingen. Det känns som om det bara marginellt ökat något.. möjligen

https://youtube.com/shorts/g1U5CmydnOY? ... yiZeUbAJXT


Skickat från min SM-G780G via Tapatalk

Mikaelanstad
Inlägg: 425
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Tolenskij skrev:
långryggen skrev:
Tolenskij skrev: 30 okt 2023, 09:26 Tack, jag tycker också det ser riktigt långsamt ut. Kanske därför som det inte blir en full genomsving, att jag bromsar upp på nåt vis. Ska försöka tänka på det nästa gång jag är på rangen

Skickat från min SM-G780G via Tapatalk
Vad jag tror är, att de allra flesta som ser sig själva har tron att det ska vara en snabbare rörelse än vad det faktiskt är. Jag skulle tro att en accelererande rörelse är lite av en hemlighet.
Försökte vara lite brantare i baksvingen och försökte öka farten i svingen. Det känns som om det bara marginellt ökat något.. möjligen

https://youtube.com/shorts/g1U5CmydnOY? ... yiZeUbAJXT


Skickat från min SM-G780G via Tapatalk
Prova att försök komma upp mer med klubban efter bollträffen oxå. Så du inte går så mycket runt dig

https://youtube.com/watch?v=5Bse0LaLUtg ... m0NvbRS1KT

Adam Scott har en fantastisk sving. Och kolla lite mer på hur hans klubba och armar rör sig både bak och framåt. Hade liknande sving som du när jag var ny inom golfen. Men jobbat mycket med att få svingen mer mot Adam Scott i känslan och svingar igenom mycket bättre nu för tiden. Och man känner att man får mer fart i klubban mot innan. Innan kände jag att jag bromsa klubban då jag stanna den så snabbt efter bollträffen


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Mikaelanstad
Inlägg: 425
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Tips är oxå filma i slowmotion så kan du följa svingen bättre än i full fart Bild men detta jag menar att du svingar mycket runt dig. Det blir svårt för dina armar att komma mycket längre när du går runt kroppen mot uppåt med armarna. Prova och se utan att slå en boll och kolla hur långt runt armarna tar sig med din sving mot att gå mer uppåt om du kan fortsätta med dem längre. ”Det har gett mig mycket bättre bollträff på köpet Bild

Lite bilder som visar vad jag menar Bild🏌️‍♂️
IMG_0490.JPG
IMG_0490.JPG (217.19 KiB) Visad 1637 gånger
IMG_0491.JPG
IMG_0491.JPG (167.49 KiB) Visad 1637 gånger


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Tolenskij
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 okt 2023, 14:35

Mikaelanstad skrev:Tips är oxå filma i slowmotion så kan du följa svingen bättre än i full fart Bild men detta jag menar att du svingar mycket runt dig. Det blir svårt för dina armar att komma mycket längre när du går runt kroppen mot uppåt med armarna. Prova och se utan att slå en boll och kolla hur långt runt armarna tar sig med din sving mot att gå mer uppåt om du kan fortsätta med dem längre. ”Det har gett mig mycket bättre bollträff på köpet Bild

Lite bilder som visar vad jag menar BildBild
IMG_0490.JPG
IMG_0491.JPG


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Stort tack för att du tog dig tid, samt för goda råd. Du har sannolikt helt rätt i att jag borde svinga lite mer uppåt.

Jag har ju försökt komma till bukt med min over the top-sving och försökt plana/flacka ut den men det ser väl en aning överdrivet ut. Ska försöka tänka på det.

Håller med om Adam Scott. Det ser förjävla elegant och enkelt ut.

Filmade faktiskt i slowmotion idag också

https://youtube.com/shorts/CaV-OVZ8fZI? ... Dm7XGFrupC

Ser ut att vara ganska mycket handleder. Kollade lite Youtube idag och de flesta verkar vara lite rakare i handlederna i baksvingen



Skickat från min SM-G780G via Tapatalk

Mikaelanstad
Inlägg: 425
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Tolenskij skrev:
Mikaelanstad skrev:Tips är oxå filma i slowmotion så kan du följa svingen bättre än i full fart Bild men detta jag menar att du svingar mycket runt dig. Det blir svårt för dina armar att komma mycket längre när du går runt kroppen mot uppåt med armarna. Prova och se utan att slå en boll och kolla hur långt runt armarna tar sig med din sving mot att gå mer uppåt om du kan fortsätta med dem längre. ”Det har gett mig mycket bättre bollträff på köpet Bild

Lite bilder som visar vad jag menar BildBild
IMG_0490.JPG
IMG_0491.JPG


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Stort tack för att du tog dig tid, samt för goda råd. Du har sannolikt helt rätt i att jag borde svinga lite mer uppåt.

Jag har ju försökt komma till bukt med min over the top-sving och försökt plana/flacka ut den men det ser väl en aning överdrivet ut. Ska försöka tänka på det.

Håller med om Adam Scott. Det ser förjävla elegant och enkelt ut.

Filmade faktiskt i slowmotion idag också

https://youtube.com/shorts/CaV-OVZ8fZI? ... Dm7XGFrupC

Ser ut att vara ganska mycket handleder. Kollade lite Youtube idag och de flesta verkar vara lite rakare i handlederna i baksvingen



Skickat från min SM-G780G via Tapatalk
Ett bra tips är ha en boll bakom bollen du tänkt slå, denna ska du med klubbhuvudet flytta rakt bakåt. Träna in känslan att du startar baksvingen rakt bakåt och försök ha vänsterarmen så rak du kan i baksvingen. ”Du kommer själv känna att armen blir mycket rakare när du har en boll du måste flytta rakt bakåt med klubban”
Handleder kan du böja för att få ut mer fart. Vänster armbåge bör sikta ner mot mattan i baksvingen. Sen i nersvingen då föreställer du dig ett fotbollsmål 10 meter framför dig. Du ska göra allt du kan för att få bollen att gå i högra krysset.

Behöver inte göra full sving utan gå upp mot axelhöjd och svinga på efter. Så du inte tappar positionen i svingen.

Detta gör att du måste svinga in-ut. Annars kan du aldrig få bollen till höger kryss. Bollen kommer aldrig komma där, men övningen tvingar svingspåret att bli in-ut BildBild

Sen jobba med att komma upp mer efter bollträff. Då kommer du garanterat hitta mer längd, bättre bollträff och allt där omkring.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Tolenskij skrev: 04 nov 2023, 11:08
långryggen skrev:
Tolenskij skrev: 30 okt 2023, 09:26 Tack, jag tycker också det ser riktigt långsamt ut. Kanske därför som det inte blir en full genomsving, att jag bromsar upp på nåt vis. Ska försöka tänka på det nästa gång jag är på rangen

Skickat från min SM-G780G via Tapatalk
Vad jag tror är, att de allra flesta som ser sig själva har tron att det ska vara en snabbare rörelse än vad det faktiskt är. Jag skulle tro att en accelererande rörelse är lite av en hemlighet.
Försökte vara lite brantare i baksvingen och försökte öka farten i svingen. Det känns som om det bara marginellt ökat något.. möjligen

https://youtube.com/shorts/g1U5CmydnOY? ... yiZeUbAJXT


Skickat från min SM-G780G via Tapatalk
SER bättre ut fartmässigt, men jag saknar axelvridningen hela vägen efter bollträffen.
EDIT, såg andra kommentaren, och jag tror att hela vridningen kommer av sig själv med de andra tipsen, men svinga igenom ordentligt, stanna inte av "alá fleetwood".
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar