Varför är medelgolfaren så dålig i bunkern?

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
MaxP skrev:Det roliga i allt detta är just kommentarerna "Jag är sällan i bunkern så jag tränar inte på det" ofta tätt följt av "Men när jag är i bunkern går det skit".

Av det jag ser under de få bunkerlektioner jag har så är #1 precis vad Sandstream skriver, spelarna försöker lyfta bollen genom att luta sig ifrån bollen och knappt använda kroppen. #2 (om det inte är samma) är ju total avsaknad av förståelse. Jag har inte mött någon spelare som kan återge en bra bunkerteknik i teorin som haft problem med densamma.
Har du några tips Max om hur man får en spelare att förstå hur de ska göra?
Jag förespråkar en väldigt låg tyngdpunkt och gärna med mer vikt framåt vid uppställningen, jag upplever många gånger att det hjälper spelarna att förstå vilket håll de faktiskt ska jobba med kroppen. Ofta ser jag "bakåtlutandet" i en kombination med en väldigt brant rörelse som leder till djupa hugg. Får du spelaren att använda bouncen bättre har de också ofta lättare att förstå hur och varför det kan bli bra om du går framåt.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Som du sandstream spelar jag med. Förutom vid hårda bunkrar som efter regn. Då kör jag mer ett traditionellt bunkerslag med bollen mer mot mitten i stansen och ett square blad. Risken är annars att man bouncar för tidigt och antingen toppar man eller flyger bollen över green.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Erikxson skrev:Som du sandstream spelar jag med. Förutom vid hårda bunkrar som efter regn. Då kör jag mer ett traditionellt bunkerslag med bollen mer mot mitten i stansen och ett square blad. Risken är annars att man bouncar för tidigt och antingen toppar man eller flyger bollen över green.
Japp!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Så här gör jag.

https://vimeo.com/139194957

Tycker jag släpper ut handlederna väldigt tidigt men det funkar :D
MaxP skrev:Jag förespråkar en väldigt låg tyngdpunkt och gärna med mer vikt framåt vid uppställningen, jag upplever många gånger att det hjälper spelarna att förstå vilket håll de faktiskt ska jobba med kroppen. Ofta ser jag "bakåtlutandet" i en kombination med en väldigt brant rörelse som leder till djupa hugg. Får du spelaren att använda bouncen bättre har de också ofta lättare att förstå hur och varför det kan bli bra om du går framåt.
Okej! Tar med mig det när jag ska hjälpa någon! :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Så här gör jag.

https://vimeo.com/139194957

Tycker jag släpper ut handlederna väldigt tidigt men det funkar :D
MaxP skrev:Jag förespråkar en väldigt låg tyngdpunkt och gärna med mer vikt framåt vid uppställningen, jag upplever många gånger att det hjälper spelarna att förstå vilket håll de faktiskt ska jobba med kroppen. Ofta ser jag "bakåtlutandet" i en kombination med en väldigt brant rörelse som leder till djupa hugg. Får du spelaren att använda bouncen bättre har de också ofta lättare att förstå hur och varför det kan bli bra om du går framåt.
Okej! Tar med mig det när jag ska hjälpa någon! :)
Där har vi ett annat problem spelare gör, de håller fast handlederna för allt de kan. Skaftlut och 0 bounce blir perfekta hugg om du verkligen inte vill komma ur bunkern!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Där har vi ett annat problem spelare gör, de håller fast handlederna för allt de kan. Skaftlut och 0 bounce blir perfekta hugg om du verkligen inte vill komma ur bunkern!
Så du menar att jag gör rätt i videon?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
MaxP skrev:Där har vi ett annat problem spelare gör, de håller fast handlederna för allt de kan. Skaftlut och 0 bounce blir perfekta hugg om du verkligen inte vill komma ur bunkern!
Så du menar att jag gör rätt i videon?
Kanske en extension i vänster handled hade hjälpt dig lite grann att kontrollera bouncen men annars gillar jag det.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Kanske en extension i vänster handled hade hjälpt dig lite grann att kontrollera bouncen men annars gillar jag det.
Hur menar du med extension?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
MaxP skrev:Kanske en extension i vänster handled hade hjälpt dig lite grann att kontrollera bouncen men annars gillar jag det.
Hur menar du med extension?
En extension i handleden kan du tänka dig att när du svingat klubban till den är parallell med backen så ska handen vara vinklad ut ifrån dig, minns jag rätt så är din vänsterhand snarare vinklad mot dig.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:
Sandstream skrev:
MaxP skrev:Kanske en extension i vänster handled hade hjälpt dig lite grann att kontrollera bouncen men annars gillar jag det.
Hur menar du med extension?
En extension i handleden kan du tänka dig att när du svingat klubban till den är parallell med backen så ska handen vara vinklad ut ifrån dig, minns jag rätt så är din vänsterhand snarare vinklad mot dig.
Jag tycker den ser ut att vara vinklad utåt men jag kanske missförstår? :)

(Försökte ladda upp en bild med forumet har en gräns på 256Kb. Känns lite 1997 :lol: )
Skriv svar