Dina mål inför säsongen 2016

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Vi har passerat vintersolståndet, vilket betyder att vi ännu mer konkret närmar oss golfsäsongen 2016.

Vad har du för mål med säsongen 2016 och hur/vad ska du lyckas uppnå detta?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
alexolssn
Inlägg: 29
Blev medlem: 22 nov 2015, 14:43

Mitt mål är att nå singelhcp. Började spela i juni och har kommit ner till ca 20. Tanken är att nöta mer på rangen och ta en del lektioner! :)
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

alexolssn skrev:Mitt mål är att nå singelhcp. Började spela i juni och har kommit ner till ca 20. Tanken är att nöta mer på rangen och ta en del lektioner! :)
Vill du bara ner till singel snabbt skulle jag säga nöta övningsgreen, slå puttar och 20-30 meterschippar. Du kommer spara in så sjukt mycket slag där. Sen får det långa spelet släpa lite efter i början. Men kommer du till att från 30 meter och in är det MAX 3 slag så kommer det övriga rätt fort.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Passar på att besvara tråden själv.

Mitt mål är precis som alexolssn att ta mig ner på singelhcp. 2015 var min första säsong sedan yngre tonåren (27 år nu) och tog mig ner till 15,1 men hann inte spela mer än en enda runda sedan slutet av augusti.

Jag ska lägga fokuset på två huvudsakliga områden; att förbättra min grundteknik i svingen, främst för att få bra och jämn bollträff, samt att vässa närspelet rent allmänt. Detta genom såväl lektioner men främst många timmar på rangen istället för att bara värma upp och låta rundorna gå som de går.

Hoppas ligga på cirka 8,5 när säsongen är över.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Utan att fundera allt för mycket så vill jag gå min första runda under par 2016, spela bra under KM, spela fler scratchtävlingar...
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Mina två huvudmål för 2016 är:
Tävla mycker mer å ha roligt under tiden. Då tror jag allt annat kommer oxå på köpet. Kommer bli ett spännande år.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
alexolssn
Inlägg: 29
Blev medlem: 22 nov 2015, 14:43

Mikael316 skrev:
alexolssn skrev:Mitt mål är att nå singelhcp. Började spela i juni och har kommit ner till ca 20. Tanken är att nöta mer på rangen och ta en del lektioner! :)
Vill du bara ner till singel snabbt skulle jag säga nöta övningsgreen, slå puttar och 20-30 meterschippar. Du kommer spara in så sjukt mycket slag där. Sen får det långa spelet släpa lite efter i början. Men kommer du till att från 30 meter och in är det MAX 3 slag så kommer det övriga rätt fort.
Känner mig tveksam där, känns som att det är sällan där jag tappar slag. Missar oftare med Driver, hybrid och dom långa järnen. Det jag själv känner är prio ett, drivern är katastrof och det är det första jag ska lära mig.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

alexolssn skrev:
Mikael316 skrev:
alexolssn skrev:Mitt mål är att nå singelhcp. Började spela i juni och har kommit ner till ca 20. Tanken är att nöta mer på rangen och ta en del lektioner! :)
Vill du bara ner till singel snabbt skulle jag säga nöta övningsgreen, slå puttar och 20-30 meterschippar. Du kommer spara in så sjukt mycket slag där. Sen får det långa spelet släpa lite efter i början. Men kommer du till att från 30 meter och in är det MAX 3 slag så kommer det övriga rätt fort.
Känner mig tveksam där, känns som att det är sällan där jag tappar slag. Missar oftare med Driver, hybrid och dom långa järnen. Det jag själv känner är prio ett, drivern är katastrof och det är det första jag ska lära mig.
OK

En grej jag kan tipsa om då är att lägga upp en bra spelstrategi som är väldigt konservativ, det gör att spelet långsamt sänker sig det går dock inte lika fort. Satsa på mindre hål där du försöker gå för det, par femmor är utmärkta hål att spara slag på om det långa spelet inte stämmer, går ofta att spela träklubba - järn6 - järn7 tex.

Satsa på att ha bollen i spel och ligga kring green på rätt antal slag. Vilket gör att du kan 2putta lite för par på de som träffar någon parräddning utanför och någon/några bogeys.

Jag har lagt mycket fokus på att nå fram till green inte så mycket var pinnen står och liknande och mitt spel utgår väldigt mycket från par, gör sällan bogey men också sällan birdie. Men det gör att spelnivå hålls närmare och jag kan leverera hyfsade scorer även fast det inte stämmer.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Mitt mål är att spela och träna varje vecka. Jag får barn om ett par veckor och alla säger att då blir det ingen golf, så man kan säga att mitt mål är att ha den tiden att spela iaf nån 9-håls runda i veckan och stå lite på rangen.

Rent tekniskt så vill jag få en bättre träff med mer torv i träffen eftersom jag tenderar att ha för mycket vikt på bakfoten. Mina slag går rakt och långt men jag saknar att ha den backspinn och mer exakta distansen jag hade innan jag slog i en rot och blev rädd för att träffa backen. Sen vill jag bli mer jämn i mitt spel.

Gott nytt år!
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
alexolssn
Inlägg: 29
Blev medlem: 22 nov 2015, 14:43

Låter vettigt, tack för tipsen! Känner att jag lite för oftar chansar och spelar det slaget som jag vet att jag kan, men kanske lyckas med 1 av 3 gånger.. Och oftast går det alltså åt pepparn, vatten eller bunker etc..
Skriv svar