En golfssatsning

Här snackar vi allmänt om golf...
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Jag har gått i tankar hemma och har nu bestämt mig, tänkte göra någon form av satsning över de närmaste 2 säsongerna, kanske en 3:e beroende på hur det ser ut i livet. Det jag tänkt mig är att träna och tävla mer målmedvetet med fokus mot Nordea Future Series och kanske Oakley Tour. Detta för att tävling generellt är det roligaste jag vet och då i scratchform. Det skulle också vara kul att se vad jag kan uträtta efter att ha börjat med golf som 22-åring.

Det är ju inte segrar och proffslivet som lockar utan vad jag med begränsade medel kan få ut av mig själv i skarpt läge mot andra väldigt duktiga golfare.

Min fråga eller frågor är om det är någon som har tips eller erfarenhet från detta, kan vara alla möjliga former och slag. Någon som kanske har tips på träningsupplägg hur en tävlingshelg smidigt kan läggas upp eller liknande.

Mvh
Mikael
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev:Jag har gått i tankar hemma och har nu bestämt mig, tänkte göra någon form av satsning över de närmaste 2 säsongerna, kanske en 3:e beroende på hur det ser ut i livet. Det jag tänkt mig är att träna och tävla mer målmedvetet med fokus mot Nordea Future Series och kanske Oakley Tour. Detta för att tävling generellt är det roligaste jag vet och då i scratchform. Det skulle också vara kul att se vad jag kan uträtta efter att ha börjat med golf som 22-åring.

Det är ju inte segrar och proffslivet som lockar utan vad jag med begränsade medel kan få ut av mig själv i skarpt läge mot andra väldigt duktiga golfare.

Min fråga eller frågor är om det är någon som har tips eller erfarenhet från detta, kan vara alla möjliga former och slag. Någon som kanske har tips på träningsupplägg hur en tävlingshelg smidigt kan läggas upp eller liknande.

Mvh
Mikael
Kul initiativ Mikael!

Jag tror att du kommer kunna få många goda råd från personer här på forumet för att hjälpa dig.
Hur mycket tid/pengar har du planerat att lägga ner i arbetet?
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:
Mikael316 skrev:Jag har gått i tankar hemma och har nu bestämt mig, tänkte göra någon form av satsning över de närmaste 2 säsongerna, kanske en 3:e beroende på hur det ser ut i livet. Det jag tänkt mig är att träna och tävla mer målmedvetet med fokus mot Nordea Future Series och kanske Oakley Tour. Detta för att tävling generellt är det roligaste jag vet och då i scratchform. Det skulle också vara kul att se vad jag kan uträtta efter att ha börjat med golf som 22-åring.

Det är ju inte segrar och proffslivet som lockar utan vad jag med begränsade medel kan få ut av mig själv i skarpt läge mot andra väldigt duktiga golfare.

Min fråga eller frågor är om det är någon som har tips eller erfarenhet från detta, kan vara alla möjliga former och slag. Någon som kanske har tips på träningsupplägg hur en tävlingshelg smidigt kan läggas upp eller liknande.

Mvh
Mikael
Kul initiativ Mikael!

Jag tror att du kommer kunna få många goda råd från personer här på forumet för att hjälpa dig.
Hur mycket tid/pengar har du planerat att lägga ner i arbetet?
Förra året la jag ner väldigt mycket pengar och mycket tid.. dock vill jag gärna ner lite i det ekonomiska i år då jag köpte väldigt mycket typ grejer och kläder.

Jag räknar väl med nästan 1000-1500 per tävling beroende på avstånd hemifrån och att jag hoppas kunna köra en i månaden kanske två. JAg får då lägga upp träningen inför tävlingen, så blir det en lång bana kan jag förbereda mig med mycket långa inspel och liknande åt andra hållet.

Både tid och pengar och tid är dock inte något det finns överflöd av, då jag studerar heltid och måste jobba extra för att få ihop det. Men jag ska nog försöka distribuera tiden mer välkomponerat under dessa säsonger. Lägga otroligt mycket wedgefokus och liknande.

Just nu kör jag golfsimulator 2 gånger i veckan samt fys 3 gånger i veckan.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mitt första tips är att sätta dig så snart som möjligt och göra en plan för kommande säsonger. Ju mer detaljer desto bättre. Du har så många pusselbitar att få med från livet med jobb och studier att bara ta det som det kommer garanterat leder till sämre träning (tro mig, jag talar från erfarenhet). Som exempel har jag en junior jag tränar som just nu går på gymnasiet, han vet vad han ska träna på imorgon och vad han ska träna på i april 2016. Han behöver inte oroa sig över det eftersom han gjort upp en ordentlig plan och där hade jag börjat med dig också.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:Mitt första tips är att sätta dig så snart som möjligt och göra en plan för kommande säsonger. Ju mer detaljer desto bättre. Du har så många pusselbitar att få med från livet med jobb och studier att bara ta det som det kommer garanterat leder till sämre träning (tro mig, jag talar från erfarenhet). Som exempel har jag en junior jag tränar som just nu går på gymnasiet, han vet vad han ska träna på imorgon och vad han ska träna på i april 2016. Han behöver inte oroa sig över det eftersom han gjort upp en ordentlig plan och där hade jag börjat med dig också.
Det låter verkligen som en bra idé. Tävlingar och så kan jag ju inte göra så mycket med då det trots allt är en hög nivå för mig så är inte självklart att jag får spela.

Men ska försöka göra ett träningsupplägg jag kan följa vilket gör det lättare att planera samt att det tar bort onödig energiförbrukning. Ska prata med min tränare på klubben, men hur skulle du säga att man ska göra? Typ Mars - Positioner i svingen April - blablabla Maj - blablabla, vad kan jag fylla blablabla med som exempel?
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Det första är ju periodisering, att försöka träffa toppen av prestation till tävling. För att göra det behöver du bestämma vilka tävlingar du siktar på att delta i. Därefter ta det baklänges. Eftersom du är osäker om du får plats försök hitta en sekundär möjlighet att tävla liknande datum för att ha lättare att planera.

Har du den planen klar blir resten lättare. Sen blir det såklart en avvägning av tiden också - ju mer tid du har ju lättare skulle jag säga att det är att planera.

När jag pratar detaljerad planering så är det inte vad du ska träna varje månad utan vad varje dags pass ska innehålla. Dvs närspel, puttningen etc därefter kommer övningar osv påverkas av din progression. Som sagt, ju mer detaljerat desto lättare för dig att genomföra. Jag ska se om jag hittar ett exempel på datorn imorgon.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Låter som det skulle kunna bli en bra dagbok/blogg kring det här!
Jag ska kika lite på Future series och Oakley tour jag också. Vill gärna lira några sådana under 2016.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Låter som det skulle kunna bli en bra dagbok/blogg kring det här!
Jag ska kika lite på Future series och Oakley tour jag också. Vill gärna lira några sådana under 2016.
Vad är det här Oakley Tour för något? Aldrig hört talats om det!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:
JohanAdministratör skrev:Låter som det skulle kunna bli en bra dagbok/blogg kring det här!
Jag ska kika lite på Future series och Oakley tour jag också. Vill gärna lira några sådana under 2016.
Vad är det här Oakley Tour för något? Aldrig hört talats om det!
Det hette tidigare Seemore Tour och är baserad i Örebro med omnejd. En mindre tour med scratchtävlingar och prissumma runt 40 tusen. Brukar dock vara rätt hårt på kraven att komma med!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev:
MaxP skrev:
JohanAdministratör skrev:Låter som det skulle kunna bli en bra dagbok/blogg kring det här!
Jag ska kika lite på Future series och Oakley tour jag också. Vill gärna lira några sådana under 2016.
Vad är det här Oakley Tour för något? Aldrig hört talats om det!
Det hette tidigare Seemore Tour och är baserad i Örebro med omnejd. En mindre tour med scratchtävlingar och prissumma runt 40 tusen. Brukar dock vara rätt hårt på kraven att komma med!
Där ser man, lite långt ifrån mina trakter då troligen.
Skriv svar