Regler vid sänkning av HCP?

Här snackar vi golfregler...
Sigge J
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jun 2018, 17:37

Jag och en vän har båda precis tagit Grönt kort och nu undrar jag ifall någon här vet hur det fungerar för oss om vi vill registrera sänkningar av vårt HCP? Kan vi gå rundor själva och registrera dom ifall det skulle resultera i sänkning eller måste vi gå rundor med spelare som ligger under 36 i hcp för att det ska vara giltigt som sällskapsrunda?
Användarens profilbild
Ringman
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 dec 2014, 14:20

Sigge J skrev:Jag och en vän har båda precis tagit Grönt kort och nu undrar jag ifall någon här vet hur det fungerar för oss om vi vill registrera sänkningar av vårt HCP? Kan vi gå rundor själva och registrera dom ifall det skulle resultera i sänkning eller måste vi gå rundor med spelare som ligger under 36 i hcp för att det ska vara giltigt som sällskapsrunda?
Har ni 36+ eller 36?

Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
Användarens profilbild
Ringman
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 dec 2014, 14:20

Ringman skrev:
Sigge J skrev:Jag och en vän har båda precis tagit Grönt kort och nu undrar jag ifall någon här vet hur det fungerar för oss om vi vill registrera sänkningar av vårt HCP? Kan vi gå rundor själva och registrera dom ifall det skulle resultera i sänkning eller måste vi gå rundor med spelare som ligger under 36 i hcp för att det ska vara giltigt som sällskapsrunda?
Har ni 36+ eller 36?

Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
Har ni 36+ så har ni inte officiellt hcp. Oftast brukar man få lämna in 2-3 scorekort till kansliet/pro på klubben med poäng från 36-> så får ni 36 i hcp. Alltså officiellt hcp.
Om ni redan har officiellt hcp så kan ni sänka er på Min golf på på golf.se

Välkomna till golfen grabbar!! Bild

Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
Sigge J
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jun 2018, 17:37

Ringman skrev:
Ringman skrev:
Sigge J skrev:Jag och en vän har båda precis tagit Grönt kort och nu undrar jag ifall någon här vet hur det fungerar för oss om vi vill registrera sänkningar av vårt HCP? Kan vi gå rundor själva och registrera dom ifall det skulle resultera i sänkning eller måste vi gå rundor med spelare som ligger under 36 i hcp för att det ska vara giltigt som sällskapsrunda?
Har ni 36+ eller 36?

Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
Har ni 36+ så har ni inte officiellt hcp. Oftast brukar man få lämna in 2-3 scorekort till kansliet/pro på klubben med poäng från 36-> så får ni 36 i hcp. Alltså officiellt hcp.
Om ni redan har officiellt hcp så kan ni sänka er på Min golf på på golf.se

Välkomna till golfen grabbar!! Bild

Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
Glömde nämna att eftersom vi precis tagit grönt så ligger vi på 54 hcp men alla rundor vi spelat har vi gått ut en bra bit under par så därför jag undrar hur vi ska gå till väga för att börja sänka oss då det känns som att det börjar bli dags för det. Tack för välkomnandet! Vi har kanonkul hittills!
Användarens profilbild
Ringman
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 dec 2014, 14:20

Sigge J skrev:
Ringman skrev:
Ringman skrev:Har ni 36+ eller 36?

Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
Har ni 36+ så har ni inte officiellt hcp. Oftast brukar man få lämna in 2-3 scorekort till kansliet/pro på klubben med poäng från 36-> så får ni 36 i hcp. Alltså officiellt hcp.
Om ni redan har officiellt hcp så kan ni sänka er på Min golf på på golf.se

Välkomna till golfen grabbar!! Bild

Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
Glömde nämna att eftersom vi precis tagit grönt så ligger vi på 54 hcp men alla rundor vi spelat har vi gått ut en bra bit under par så därför jag undrar hur vi ska gå till väga för att börja sänka oss då det känns som att det börjar bli dags för det. Tack för välkomnandet! Vi har kanonkul hittills!
Oki då ska ni spela 9hål och få 18p-> eller 18hål och få 36->.
Lämna in scorekorten till kansliet/pron så sänker de er.
Vissa klubbar kräver att man har en fadder som sköter poängberäkningen (Fadderrond) och då brukar det räcka med en runda godkänt.


Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Lånar tråden lite, även om den har några dagar på nacken.

Man ska ju ha med sig en markör för att registrera sin runda. Hur gör folk som alltid spelar ensamma? Om man golfat ett tag och alltid spelar ensam så blir det ju strul om man plötsligt vill spela en tävling med gott samvete.

Har fattat det som att man kan gå till sin handicapkommitté och få det justerat. Det haltar ju en hel del kan jag tycka att dom ska justera ens handicap utefter rundor man spelat ensam, när man själv inte får registrera dom eftersom man gått dom ensam.
Användarens profilbild
jonathanfroberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 03 jul 2020, 13:08
Ort: Nyköping

Pkgolf skrev:Lånar tråden lite, även om den har några dagar på nacken.

Man ska ju ha med sig en markör för att registrera sin runda. Hur gör folk som alltid spelar ensamma? Om man golfat ett tag och alltid spelar ensam så blir det ju strul om man plötsligt vill spela en tävling med gott samvete.

Har fattat det som att man kan gå till sin handicapkommitté och få det justerat. Det haltar ju en hel del kan jag tycka att dom ska justera ens handicap utefter rundor man spelat ensam, när man själv inte får registrera dom eftersom man gått dom ensam.
Jag har också funderat över det där.
Gjorde tidigare i somras en runda på 50 poäng när jag gick ensam. Gick in till kansliet och frågade vad jag skulle göra, men han sa att jag inte kunde göra något åt det eftersom jag inte hade någon markör.

Jag kan tycka att det är väldigt konstigt att man inte får sänka sig när man går ensam, eftersom det endast drabbar en själv?
Hemmaklubb: Jönåkers GK
Hcp: 9,2
Började spela: Maj 2020
Driver: Cobra F9 Speedback
Järn: Taylormade P790 4-PW
Wedgar: Wilson Staff Model 50/54/58
Putter: Ping Sigma 2 Anser
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

jonathanfroberg skrev: 26 sep 2020, 19:47
Pkgolf skrev:Lånar tråden lite, även om den har några dagar på nacken.

Man ska ju ha med sig en markör för att registrera sin runda. Hur gör folk som alltid spelar ensamma? Om man golfat ett tag och alltid spelar ensam så blir det ju strul om man plötsligt vill spela en tävling med gott samvete.

Har fattat det som att man kan gå till sin handicapkommitté och få det justerat. Det haltar ju en hel del kan jag tycka att dom ska justera ens handicap utefter rundor man spelat ensam, när man själv inte får registrera dom eftersom man gått dom ensam.
Jag har också funderat över det där.
Gjorde tidigare i somras en runda på 50 poäng när jag gick ensam. Gick in till kansliet och frågade vad jag skulle göra, men han sa att jag inte kunde göra något åt det eftersom jag inte hade någon markör.

Jag kan tycka att det är väldigt konstigt att man inte får sänka sig när man går ensam, eftersom det endast drabbar en själv?
Precis. Antingen drabba golfaren eller alla andra, inget jättesvårt val för min del. Nu har jag inte spelat golf så länge men det känns som man gör mer fel i att inte registrera än tvärtom.
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Superskönt att spela själv ibland men golf är ett sällskapsspel och kräver då två spelare för att verifiera ett resultat, krångligare än så är det inte. Ensamspel är att anse som träning.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
jonathanfroberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 03 jul 2020, 13:08
Ort: Nyköping

joakim.pekkari skrev:Superskönt att spela själv ibland men golf är ett sällskapsspel och kräver då två spelare för att verifiera ett resultat, krångligare än så är det inte. Ensamspel är att anse som träning.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jo, så är det ju. Men som Pkgolf skriver så drabbar det ju antingen en själv som spelare om man sänker sig, eller andra spelare om man är med i en tävling och inte sänkt sig. Det är det jag tycker är konstigt. 🤷🏼‍♂️

Om du fick välja att ha kvar regeln som den är eller välja bort den, vad skulle du välja då?
Hemmaklubb: Jönåkers GK
Hcp: 9,2
Började spela: Maj 2020
Driver: Cobra F9 Speedback
Järn: Taylormade P790 4-PW
Wedgar: Wilson Staff Model 50/54/58
Putter: Ping Sigma 2 Anser
Skriv svar