Kommer flaggan i vid puttning att spara tid?

Här snackar vi golfregler...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Rapport från ämnet på klubben jag arbetar på nu i Spanien. Speltiderna har gått ned med i snitt 25 minuter sen 1/1 2019 där flaggan anses vara den stora orsaken till att det går så mycket fortare. En enorm majoritet av spelarna väljer att ha flaggan kvar i tills de är väldigt nära då den tas ut.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 05 feb 2019, 15:41 Rapport från ämnet på klubben jag arbetar på nu i Spanien. Speltiderna har gått ned med i snitt 25 minuter sen 1/1 2019 där flaggan anses vara den stora orsaken till att det går så mycket fortare. En enorm majoritet av spelarna väljer att ha flaggan kvar i tills de är väldigt nära då den tas ut.
Intressant!

Har sett att fler och fler proffs har den i också vilket lär smitta av sig på oss helghackare.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

MaxP skrev:Rapport från ämnet på klubben jag arbetar på nu i Spanien. Speltiderna har gått ned med i snitt 25 minuter sen 1/1 2019 där flaggan anses vara den stora orsaken till att det går så mycket fortare. En enorm majoritet av spelarna väljer att ha flaggan kvar i tills de är väldigt nära då den tas ut.
Wow! Det låter underbart.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev: 07 feb 2019, 10:08
MaxP skrev:Rapport från ämnet på klubben jag arbetar på nu i Spanien. Speltiderna har gått ned med i snitt 25 minuter sen 1/1 2019 där flaggan anses vara den stora orsaken till att det går så mycket fortare. En enorm majoritet av spelarna väljer att ha flaggan kvar i tills de är väldigt nära då den tas ut.
Wow! Det låter underbart.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Då är detta även på en bana som är praktiskt taget oletbar, dvs att antingen hittar du bollen utan problem eller så är den borta och inte lönt att leta efter. Jag kan tänka mig att det skalar ännu mer på klubbar där letande också är en del av allt.
olle54
Inlägg: 14
Blev medlem: 07 feb 2018, 11:35

Nu har man spelat några rundor. Trodde inte att det skulle bli några problem alls. Men kom en dag i en boll där det var olika uppfattning. Det blev flagga i, flagga ur o flagga i hela tiden. Plus att vi givetvis glömde vem som skulle ha i eller ur så de fick påminna oss andra. Jävligt irriterande efter ett par hål. Till slut enades vi om att alltid ta ur flaggan/passa så fick de som ville ha den i säga till. Men kontentan blev att det var lite förvirrande bitvis.Det blev lite kommentarer typ "egentligen vill jag ha den i men skit samma jag puttar ändå" eller tvärtom. Å sen en sur kommentar om bollen studsade på flaggar och inte stannade i hålet för den som ville ha den ur .......
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

olle54 skrev: 08 apr 2019, 10:01 Nu har man spelat några rundor. Trodde inte att det skulle bli några problem alls. Men kom en dag i en boll där det var olika uppfattning. Det blev flagga i, flagga ur o flagga i hela tiden. Plus att vi givetvis glömde vem som skulle ha i eller ur så de fick påminna oss andra. Jävligt irriterande efter ett par hål. Till slut enades vi om att alltid ta ur flaggan/passa så fick de som ville ha den i säga till. Men kontentan blev att det var lite förvirrande bitvis.Det blev lite kommentarer typ "egentligen vill jag ha den i men skit samma jag puttar ändå" eller tvärtom. Å sen en sur kommentar om bollen studsade på flaggar och inte stannade i hålet för den som ville ha den ur .......
I mitt kompisgäng har vi slutat att passa flaggan och lämnar den i hål istället. Sen när första bollen är nära kopp rycker vi pinnen i samband med att man knackar i sin putt eller markerar sin boll. Vi har dessvärre fel pinnar för att man egentligen ska kunna lita på de, men på långputtar duger det.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jag konstaterade igår att flaggan måste vara ur på korta puttar för att det öht ska vara möjligt för mig att putta. Det är en psykologisk faktor. Hålet ser minimalt ut med flaggan i, men enormt med flaggan ur. Men på långa puttar spelar jag med flaggan i så ingen behöver passa för att spara tid. Vill andra ha flaggan i hela tiden, tar jag bara min korta putt sist.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

På korta puttar, under 1 meter, håller jag med om att det är störande att ha flaggan i men det sparar verkligen tid på de längre puttarna eftersom ingen behöver passa flaggan.
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

25 minuter är ju verkligen otroligt bra.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Wurre
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 apr 2017, 20:24

Nu när säsongen har satt igång igen i Sverige, hur många ser ni som puttar med flaggan i?
Anledningen till att jag undrar är att i stort sett alla som jag och mina vanliga spelpartners ser på banan spelar med flaggan ur likt förut, medans vi alla själva i stort sett alltid har flaggan i.

Vad är era reflektioner, och spelar ni själva med flaggan i nu? :)
Skriv svar