Är OOB alltid OOB?

Här snackar vi golfregler...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Ni som spelat Bro-Hof senaste året har säkert sett att man satt upp OOB-pinnar på var sida om vägen som skiljer Castle hål 3 från Stadium hål 2.
Har alltid trott att OOB betyder att bollen är förlorad oavsett vad som finns på andra sidan pinnarna men i går hade en kille i bollen en fundering på om det verkligen är så.

Vad säger expertisen?
Spelar det någon roll om tex ett av banans andra hål ligger på andra sidan OOB-pinnarna?
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

I det här fallet skulle jag nog säga att det är out-of-bounds om det inte finns ett argument för att man slagit till "andra sidan" out of bounds. Tex, många hål har en OOB med en 90 graders vinkel, tex runt en åker eller liknande, om du passerar över den men kommit in på banans område igen så är du ju inte OOB. Så om någon vill så kan man kanske titta på hur den här outgränsen verkligen ser ut och argumentera lite med en domare :P
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
SDahlgren
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 maj 2017, 10:35

Hittade det här i reglerna om jag tolkar dom rätt så är det bara själva vägen som är oob om det inte finns en lokal regel som säger nåt annat.
IMG_2526.JPG
IMG_2526.JPG (184.48 KiB) Visad 9872 gånger

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: TM M1 10,5gr
Fw3:TM M1 15gr
Fw5: TM M1 19gr
Järn:4-P Titleist ap2 714
Wedgar: vokey SM7 50gr, 54gr, 58gr
Putter: Scotty Cameron California montery
Hcp:10,6
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Har inte Hofen någon skrivelse om den?
Utan att ha sett det så skulle jag tolka det som att det är OoB om du ligger på fel bana, alltså slår över vägen. Mest logiska tolkningen, men sen kan såklart reglerna säga något annat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

@joakim.pekkari @SDahlgren @StefanL

Jag har frågat klubben om deras lokala regler men har inte fått något svar ännu.
De anordnar ju en hel del tävlingar så reglerna borde finnas plus att det är bra om man själv vet vad som gäller vid sällskapsrundor.

Forskar vidare och återkommer! :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Intressant frågeställning, jag har aldrig varit med om en situation där ett visst område varit OOB. Men det verkar ju som att det finns. Personligen kan jag inte förstå varför man skulle markera ett specifikt område t.ex. en väg som OOB och inte andra sidan vägen.
Iarwain
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 aug 2014, 14:10

Skulle jag ge mig på en gissning så är det markerat så för att det är två olika banor som är out för varandra, vilket gör det lättare med övning på andra banan samma dag som annan tävling.
Nu har jag aldrig varit på Bro Hof, så jag kan ha fe.
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

I banguiden är det markerat Out-gräns längs med vägen, vilket jag bara kan tolka som att det är out om man ligger på fel bana.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 07 apr 2020, 12:50 Intressant frågeställning, jag har aldrig varit med om en situation där ett visst område varit OOB. Men det verkar ju som att det finns. Personligen kan jag inte förstå varför man skulle markera ett specifikt område t.ex. en väg som OOB och inte andra sidan vägen.
Båda sidorna om vägen har out-pinnar.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Iarwain skrev: 07 apr 2020, 13:25 Skulle jag ge mig på en gissning så är det markerat så för att det är två olika banor som är out för varandra, vilket gör det lättare med övning på andra banan samma dag som annan tävling. Nu har jag aldrig varit på Bro Hof, så jag kan ha fe.
Det är min gissning också men det vore kul att få det klarlagt.
Skriv svar