Antal slag vid udda extra slag på 9 hål?

Här snackar vi golfregler...
Musmatta
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 apr 2020, 13:16

Hej!

Är rätt ny inom golfen, så ni får be om ursäkt för min lite udda fråga :)

Om jag exempelvis har 31 extra slag vid 18 hål, hur många extra slag har jag då vid 9 hål?

(31/2 = 15,5 det vill säga).

Jag har försökt läsa mig till detta, men får inga exakta svar, och när jag frågor kompisar som har spelat golf lite längre, så säger vissa att det är 15 slag som gäller, och vissa säger att man avrundar uppåt, det vill säga till 16.

Jag har dock för mig att jag har försökt läsa mig till detta någon gång för något år sedan, och att det var då att avrunda uppåt som gäller, men detta hittar jag inte igen, så detta är jag inte alls säker kring.

Någon som vet hur det faktiskt ligger till?

Tack!
Iarwain
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 aug 2014, 14:10

Hej

Det beror på hur indexeringen är på banan. Slag fördelas efter index oavsett om man spelar 9 eller 18.

Så har du får 31 slag får 1 slag på hål med index 14-18 och 2 slag på hål med index 1-13, detta oavsett var på banan de befinner sig och hur många hål du spelar.

Sedan finns det rekommendationer om hur dessa index ska fördelas mellan hål, men det är just rekommendationer.
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Spelas det slaggolf så drar man av mer på den slinga som har hål med udda index, i detta exempel alltså 16 slag. Och så följaktligen 15 slag på slingan med jämna index.
/ HE
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Som @Iarwain redan skrivit styrs antalet slag av vilket index hålet har. Svårare än så är det inte.
Skriv svar