Hur nära ”får” flaggan stå foregreen?

Här snackar vi golfregler...
Swahn
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 dec 2016, 02:20

Tjena, lirade Brollsta idag, vi reagerade på flera ställen hur nära flaggorna stod foregreen.. finns det en regel eller kanske mer någon riktlinje??
Hade bland annat en birdieputt på knappt två m som låg på foregreen.. kändes sådär att inte få markera bollen när man slagit ett bra slag från 150 m...

Är själv gammal banskötare men lärde mig inget om just det då.. dock en ”regel” att man skulle kunna släppa en boll en armlängd från koppen
Och då skulle bollen inte rulla iväg.. detta verkar dock bara varit på Arlandastad där jag jobbade för
Så mycket flaggor som står i lutningar man sett genom åren verkar det ibland som banskötarna jävlas med oss golfare...

Någon som vet?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Vad jag har hört finns det ingen regel, bara rekommendationer och de är ungefär som du skriver.

Tyvärr så verkar en hel del banarbetare inte spela golf själva så hålen hamnar lite här och där ibland.
Swahn
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 dec 2016, 02:20

Okok... så är det nog.. när jag själv jobbade som banarbetare var nästan ingen av dom som jobbade där golfare eller iaf sånna som spelade regelbundet..
Iarwain
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 aug 2014, 14:10

Som Sandstream skrivit så finns inga hårda regler, utan rekommendationer.

Med det sagt står följande i SGFs Spel och Tävlingshandboken
4.6.6 Hålplaceringar
• Under inspelsrond rekommenderas att hål inte placeras i områden som ska användas
under tävlingen.
• Fundera på hur spelare går in och ut från green (dessa slits mer) för att avgöra lämpliga
områden för hålplacering.
• Ta hänsyn till hur hålet kommer att spelas. Långa inspel kräver mer greenyta vid
landning än korta inspel.
• Är det risk för regn, tänk på var vattnet brukar samlas på greenen.
• Titta på greenytans kvalitet – om det finns kala fläckar, gamla hålplaceringar eller
många nedslagsmärken i tänkta områden.
• Balansera valet av hålplaceringar över hela banan utifrån följande: höger, vänster,
mitt, kort, mellan och lång. Svårighetsgraden kan fördelas med sex lätta, sex svåra
samt sex medelsvåra hålplaceringar.
• Det rekommenderas att hålen inte sätts närmare greenkant än tre till fyra meter och
inte närmare en kraftig lutning (platågreen) än tre meter.
• Ett område med radie 65–100 cm runt hålet ska vara så plant som möjligt.
• Om hela greenen sluttar ska området runt hålet vara så plant som möjligt i lutningen.
• Hålet ska skäras vertikalt och inte vinkelrät mot lutningen.
Det viktiga är att anpassa hålplacering till det tänkta spelfältet, som exempel kan man ju nämna att det finns hålplaceringar på US Masters som ser ut att vara mindre än 1 meter från kanten.
Swahn
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 dec 2016, 02:20

Intressant, inte många som följer dessa rekommendationer kan ja tycka..
tack!
Iarwain
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 aug 2014, 14:10

Jag tror att mycket av de mer konstiga hålplaceringarna under sällskapsspel kommer sig från grundtanken att slita hela greenen jämnt och "spara" hålplaceringar inför tävlingar.

Vissa greenen kan det vara svårt att hitta 4 bra hålplaceringar, så då kan det blir lite "provisoriskt" inför tävlingar på dessa banor.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Det är Brollsta som är lite speciell. De följer inte de vanliga rekommendationerna.
Hcp: ~12
H3nke
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 jun 2017, 17:45

Swahn skrev:Tjena, lirade Brollsta idag, vi reagerade på flera ställen hur nära flaggorna stod foregreen.. finns det en regel eller kanske mer någon riktlinje??
Hade bland annat en birdieputt på knappt två m som låg på foregreen.. kändes sådär att inte få markera bollen när man slagit ett bra slag från 150 m...

Är själv gammal banskötare men lärde mig inget om just det då.. dock en ”regel” att man skulle kunna släppa en boll en armlängd från koppen
Och då skulle bollen inte rulla iväg.. detta verkar dock bara varit på Arlandastad där jag jobbade för
Så mycket flaggor som står i lutningar man sett genom åren verkar det ibland som banskötarna jävlas med oss golfare...

Någon som vet?

En flaggstång från greenkant, har jag hört från en banarbetare.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Spelade Brollsta igår igen och det var de vanliga U.S Open flaggplaceringarna. Den absolut dummaste var på hål 16 där man den stod så långt bak och till vänster att man inte kunde putta förrän gruppen framför hade slagit ut från tee på hål 17. Att sätta flagga på ett sånt ställe en fullbokad söndag visar att man inte har full koll på vad man håller på med.

Med de flaggorna och byiga, kraftiga vindar tog de väldigt mycket tid. Att det var hålpipar och dressat gjorde ju inte flagg-placeringarna mer logiska direkt....
Hcp: ~12
Iarwain
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 aug 2014, 14:10

Niklas skrev: 01 jun 2020, 08:05 Spelade Brollsta igår igen och det var de vanliga U.S Open flaggplaceringarna. Den absolut dummaste var på hål 16 där man den stod så långt bak och till vänster att man inte kunde putta förrän gruppen framför hade slagit ut från tee på hål 17. Att sätta flagga på ett sånt ställe en fullbokad söndag visar att man inte har full koll på vad man håller på med.

Med de flaggorna och byiga, kraftiga vindar tog de väldigt mycket tid. Att det var hålpipar och dressat gjorde ju inte flagg-placeringarna mer logiska direkt....
Du funderar inte på om det finns en tanke från banpersonalens sida att kanske skydda de mer slitna områdena för att låta dressning och hålpipning få största möjliga effekt där det slits mest?
Skriv svar