Varför ska bunkerslag vara en gissnings-lek?

Här snackar vi golfregler...
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jag vet reglerna om bunkerslag, men denna artikel fick mig att tänka på en sak: https://www.svenskgolf.se/artiklar/tour ... de-sanden/

Varför får man inte vidröra sanden i bunkern? Egentligen? Hade varit trevligt att veta innan man slår om det är sand i bunkern eller inte. Kanske är för enkelt då, nu är ju bunkrar definitivt ett hinder på en vanlig svensk bana :lol: .
Hcp: ~12
frostsparv
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 sep 2020, 11:24

Det är väl "bara så det är" när det gäller hinder av olika slag där du får spela bollen som den ligger, att man inte får grunda klubban för att testa underlaget. Jag vet dock inte om det finns någon finurlig tanke kring det historiskt.
Bunkern är väl ett resultat av att man i Skottland spelade på linksland där sandgropar uppstod över tid när småbäckar skapats av vinden och fyllts med sand, ELLER, gamla stenbrott. Oavsett hur det ser ut nu var väl inte sandfyllda hål något mer annorlunda än vattenhål eller bäckar som blev hinder/hazards i spelet och återskapades sen på banor som inte låg på linksland.
Jag vet inte vilken förklaring som är den mest korrekta faktiskt så jag välkomnar rättningar från någon mer insatt.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

frostsparv skrev:Det är väl "bara så det är" när det gäller hinder av olika slag där du får spela bollen som den ligger, att man inte får grunda klubban för att testa underlaget. Jag vet dock inte om det finns någon finurlig tanke kring det historiskt.
Bunkern är väl ett resultat av att man i Skottland spelade på linksland där sandgropar uppstod över tid när småbäckar skapats av vinden och fyllts med sand, ELLER, gamla stenbrott. Oavsett hur det ser ut nu var väl inte sandfyllda hål något mer annorlunda än vattenhål eller bäckar som blev hinder/hazards i spelet och återskapades sen på banor som inte låg på linksland.
Jag vet inte vilken förklaring som är den mest korrekta faktiskt så jag välkomnar rättningar från någon mer insatt.
Fast det konstiga är ju att du idag får grunda i vattenhinder men ej i bunker.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
frostsparv
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 sep 2020, 11:24

stevvee skrev: 09 sep 2020, 09:31
frostsparv skrev:Det är väl "bara så det är" när det gäller hinder av olika slag där du får spela bollen som den ligger, att man inte får grunda klubban för att testa underlaget. Jag vet dock inte om det finns någon finurlig tanke kring det historiskt.
Bunkern är väl ett resultat av att man i Skottland spelade på linksland där sandgropar uppstod över tid när småbäckar skapats av vinden och fyllts med sand, ELLER, gamla stenbrott. Oavsett hur det ser ut nu var väl inte sandfyllda hål något mer annorlunda än vattenhål eller bäckar som blev hinder/hazards i spelet och återskapades sen på banor som inte låg på linksland.
Jag vet inte vilken förklaring som är den mest korrekta faktiskt så jag välkomnar rättningar från någon mer insatt.
Fast det konstiga är ju att du idag får grunda i vattenhinder men ej i bunker.
Sant, mitt misstag! Jag är en relativt nybliven återvändare så jag grundar aldrig oavsett hinder av gammal vana, men det finns flera uppdaterade regler jag är lite oinsatt och/eller förvirrad kring. Har flertalet fått droppa om då jag fortfarande har muskelminnet kvar att droppa från axelhöjd som en idiot, för att sedan behöva ställa mig i en konstig ställning för att droppa i knähöjd för att se ut som en idiot en andra gång det hålet.
Iarwain
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 aug 2014, 14:10

stevvee skrev: 09 sep 2020, 09:31
frostsparv skrev:Det är väl "bara så det är" när det gäller hinder av olika slag där du får spela bollen som den ligger, att man inte får grunda klubban för att testa underlaget. Jag vet dock inte om det finns någon finurlig tanke kring det historiskt.
Bunkern är väl ett resultat av att man i Skottland spelade på linksland där sandgropar uppstod över tid när småbäckar skapats av vinden och fyllts med sand, ELLER, gamla stenbrott. Oavsett hur det ser ut nu var väl inte sandfyllda hål något mer annorlunda än vattenhål eller bäckar som blev hinder/hazards i spelet och återskapades sen på banor som inte låg på linksland.
Jag vet inte vilken förklaring som är den mest korrekta faktiskt så jag välkomnar rättningar från någon mer insatt.
Fast det konstiga är ju att du idag får grunda i vattenhinder men ej i bunker.
Varför är det konstigt?
Läget i ett pliktområde är antingen på vanlig mark eller i vatten. Pliktområdets stora syfte är att snabba upp spelet, det är inte längre benämnt som ett hinder i regelboken. Det nya är att pliktområden kan användas för att få spelarna att slippa springa tillbaks och slå en ny om bollen hamnar i ett stort ospelbart område t.ex. snårbuskage eller mindre sjö. Ligger bollen inom området men inte i det som specifikt hindrar slaget (vatten, taggbuskar) så är det som att slå från vilket annat område som helst, bortsett bunkrar, tee och green.

Bunkern är till för att skapa svårigheter och göra banan utmanande.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Iarwain skrev:
stevvee skrev: 09 sep 2020, 09:31
frostsparv skrev:Det är väl "bara så det är" när det gäller hinder av olika slag där du får spela bollen som den ligger, att man inte får grunda klubban för att testa underlaget. Jag vet dock inte om det finns någon finurlig tanke kring det historiskt.
Bunkern är väl ett resultat av att man i Skottland spelade på linksland där sandgropar uppstod över tid när småbäckar skapats av vinden och fyllts med sand, ELLER, gamla stenbrott. Oavsett hur det ser ut nu var väl inte sandfyllda hål något mer annorlunda än vattenhål eller bäckar som blev hinder/hazards i spelet och återskapades sen på banor som inte låg på linksland.
Jag vet inte vilken förklaring som är den mest korrekta faktiskt så jag välkomnar rättningar från någon mer insatt.
Fast det konstiga är ju att du idag får grunda i vattenhinder men ej i bunker.
Varför är det konstigt?
Läget i ett pliktområde är antingen på vanlig mark eller i vatten. Pliktområdets stora syfte är att snabba upp spelet, det är inte längre benämnt som ett hinder i regelboken. Det nya är att pliktområden kan användas för att få spelarna att slippa springa tillbaks och slå en ny om bollen hamnar i ett stort ospelbart område t.ex. snårbuskage eller mindre sjö. Ligger bollen inom området men inte i det som specifikt hindrar slaget (vatten, taggbuskar) så är det som att slå från vilket annat område som helst, bortsett bunkrar, tee och green.

Bunkern är till för att skapa svårigheter och göra banan utmanande.
Fast innan behövde du inte heller springa tillbaka och slå om vid röd eller gulmarkering. Lite olika sätt att droppa bara.
Har man väl slagit i ett pliktområde men hittar bollen borde man inte få grunda klubban precis som vid bunker eller så borde man få grunda klubban även i bunkern.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jag antar nu när jag läser min egen fråga att det är pga av att om ett sandkorn flyttar på sig när man grundar klubban har man förbättrat sitt läge.

Annars tycker jag fortfarande det är så tråkigt att vi fick nya regler, men sen är det ändå inte helt konsekvent. Jag tycker också det är konstigt att man nu får grunda klubban i pliktrområden men ej i bunker.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 09 sep 2020, 12:05 Jag antar nu när jag läser min egen fråga att det är pga av att om ett sandkorn flyttar på sig när man grundar klubban har man förbättrat sitt läge.

Annars tycker jag fortfarande det är så tråkigt att vi fick nya regler, men sen är det ändå inte helt konsekvent. Jag tycker också det är konstigt att man nu får grunda klubban i pliktrområden men ej i bunker.
Tycker inte att det är så konstigt. Bara för att man får grunda klubban i ett pliktområde betyder det inte att man får förbättra sitt läge.

I bunkern förbättrar du i teorin ditt läge om du grundar klubban bakom bollen.
(Hatar termen "bakom" för att beskriva "före" men man utgår tydligen ifrån bollens läge i förhållande till hålet).

För att spinna vidare på bunkrar borde många svenska banor ta bort dem helt då de inte klarar av att sköta om dem.
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev: 09 sep 2020, 12:36
I bunkern förbättrar du i teorin ditt läge om du grundar klubban bakom bollen.
(Hatar termen "bakom" för att beskriva "före" men man utgår tydligen ifrån bollens läge i förhållande till hålet).
Men man skulle ju kunna testa bunkers beskaffenhet en halvmeter från bollen? bara för att känna om det är betong med ett tunnt lager sand eller ett tjockt lager fluffig sand, typ.

För inte en gång har man skinnat en boll över greenen då man trott att man skulle kunna komma under bollen med ett "normalt" bunkerslag, men, ja du fattar...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 09 sep 2020, 12:36
Niklas skrev: 09 sep 2020, 12:05 Jag antar nu när jag läser min egen fråga att det är pga av att om ett sandkorn flyttar på sig när man grundar klubban har man förbättrat sitt läge.

Annars tycker jag fortfarande det är så tråkigt att vi fick nya regler, men sen är det ändå inte helt konsekvent. Jag tycker också det är konstigt att man nu får grunda klubban i pliktrområden men ej i bunker.
Tycker inte att det är så konstigt. Bara för att man får grunda klubban i ett pliktområde betyder det inte att man får förbättra sitt läge.

I bunkern förbättrar du i teorin ditt läge om du grundar klubban bakom bollen.
(Hatar termen "bakom" för att beskriva "före" men man utgår tydligen ifrån bollens läge i förhållande till hålet).

För att spinna vidare på bunkrar borde många svenska banor ta bort dem helt då de inte klarar av att sköta om dem.
Haha, ja, även om det kanske är lite värre i år än vanligt i år pga covid. Sämst bunkrar jag spelat i år är definitivt Täby GK. Fanns ingen sand alls och jag hade en dålig dag så var i lite för många. Inget roligt. Synd för allt annat på banan var i bra skick. Som på så många andra banor. Bäst helt utan konkurrens var Ljunghusen i våras. Att man fick spela från dem har förstört alla andra bunkrar jag varit i efter dem... Problemet är när man anpassar slaget efter ingen sand, sen helt plötsligt är det sand i en udda bunker och ja, det brukar sluta med en dubbel. Man tycker man borde märka det med fötterna, men jag är dålig på det. Kanske inte ens skulle hjälpa att grunda klubban ändå.

Men det är en brist på sand. Det är ett riktigt problem i hela världen och det kommer bara bli värre. Jag menar man flyttar sand från Kalifornien till Waikiki, Hawaii för annars hade hela stranden spolats bort för ett tag sedan. Jag hoppas det kommer något mer hållbart alternativ som också fungerar i Sverige. Jag vet att det pågår lite experiment med annat bunkermaterial så det ska bli intressant att se.
Hcp: ~12
Skriv svar