Puttinglinje med hjälp av klubbskaft

Här snackar vi golfregler...
MagiskMan
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 aug 2020, 00:57

Det finns en ny regel som infördes 2019, som säger att du inte längre får *lägga ned* klubban på green för att indikera spellinjen.

https://expertgolf.com/en/golf-rules-20 ... endringar/

Jag gör ofta såhär:
Markerar boll, enligt regler, tar upp bollen och håller puttern framför mig riktad mot hålet. Notera att jag aldrig rör green(marken) med klubban. Jag lägger ned bollen med en indikator i form av text eller linje på bollen i linje med min framhållna putter.

Den nya regeln säger att klubban inte får ligga på green, som jag förstår, vilket, enligt mig, låter som att min metod är tillåten.

Är min metod tillåten?

Sent from my HD1913 using Svensktgolfforum mobile app

MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

MagiskMan skrev:Det finns en ny regel som infördes 2019, som säger att du inte längre får *lägga ned* klubban på green för att indikera spellinjen.

https://expertgolf.com/en/golf-rules-20 ... endringar/

Jag gör ofta såhär:
Markerar boll, enligt regler, tar upp bollen och håller puttern framför mig riktad mot hålet. Notera att jag aldrig rör green(marken) med klubban. Jag lägger ned bollen med en indikator i form av text eller linje på bollen i linje med min framhållna putter.

Den nya regeln säger att klubban inte får ligga på green, som jag förstår, vilket, enligt mig, låter som att min metod är tillåten.

Är min metod tillåten?

Sent from my HD1913 using Svensktgolfforum mobile app
Ja. Den är tillåten.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Många på PGA Tour gör just så...


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Är det okej att ställa sig på huk bakom bollen, ha putterhuvudet på green men hålla skaftet i luften och sikta? Klubban ligger inte på green men vidrör den.
/ HE
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

hericson skrev: 16 aug 2020, 18:40 Är det okej att ställa sig på huk bakom bollen, ha putterhuvudet på green men hålla skaftet i luften och sikta? Klubban ligger inte på green men vidrör den.
Om jag förstår dig rätt, ja.
När du lägger ner klubban och släpper den blir detta ett sikthjälpmedel. Det är någonting helt annat.
MagiskMan
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 aug 2020, 00:57

MaxP skrev: 17 aug 2020, 06:36
hericson skrev: 16 aug 2020, 18:40 Är det okej att ställa sig på huk bakom bollen, ha putterhuvudet på green men hålla skaftet i luften och sikta? Klubban ligger inte på green men vidrör den.
Om jag förstår dig rätt, ja.
När du lägger ner klubban och släpper den blir detta ett sikthjälpmedel. Det är någonting helt annat.
Såhär står det:
"No positioning the club to help line up the shot (Rule 10)
Previously, laying the putter down on the green to line up your shot, for example, was permitted.
Now, you are no longer allowed to position your club to help you line up your stance.
Good to know: The same applies to other objects that could help you to line up."

Refererar till den här: https://expertgolf.com/en/books/consume ... -2019.html

Det ser ut som att det endast verkar vara mot regler att verkligen lägga ned puttern på green.

Bild
Bilden är från samma bok som refererats tidigare.
Skriv svar