Hcpsänkning hemmabana

Här snackar vi golfregler...
Marremarren
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 mar 2022, 18:56

Hej jag är nyfiken på era tankar kring hcpsänkning.

Jag har och kommer spela majoriteten av mina ronder på min hemmabana där jag alltid registrerar resultatet när jag går med en markör.

Men ju mer jag spelar hemmabanan desto ”lättare” blir den, dvs vet ofta greenlutningen och avstånden bättre än om man spelar en helt ny bana för första gången. Fuskar jag för mig själv och skapar ett handikapp som inte kommer stämma helt? Skulle gärna åka till nya golfklubbar och spela så mycket jag kan men har blivit till en budgetfråga att spela mest där jag betalar medlemskapet.

Kan tillägga att jag har planer på att”satsa” träna och spela med en ambition att sänka mig från 20 som jag spear på i dagsläget till under 9 detta året.

Hur ställer ni er till hcpsänkning på sin hemmabana?
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Marremarren skrev: 18 mar 2022, 09:04 Hej jag är nyfiken på era tankar kring hcpsänkning.

Jag har och kommer spela majoriteten av mina ronder på min hemmabana där jag alltid registrerar resultatet när jag går med en markör.

Men ju mer jag spelar hemmabanan desto ”lättare” blir den, dvs vet ofta greenlutningen och avstånden bättre än om man spelar en helt ny bana för första gången. Fuskar jag för mig själv och skapar ett handikapp som inte kommer stämma helt? Skulle gärna åka till nya golfklubbar och spela så mycket jag kan men har blivit till en budgetfråga att spela mest där jag betalar medlemskapet.

Kan tillägga att jag har planer på att”satsa” träna och spela med en ambition att sänka mig från 20 som jag spear på i dagsläget till under 9 detta året.

Hur ställer ni er till hcpsänkning på sin hemmabana?
Så är det för alla. Bankännedom är absolut en fördel och det kommer bli så att man kanske har en lite lägre hcp än vad som egentligen är korrekt om man spelade olika banor hela tiden. Sen beror det på hur banan är slopad tycker jag. Om man knappt får några slag på hemmabanan så kan det bli så att ens hcp är lite högre än vad det behöver vara på andra banor. Ibland blir jag fundersam över hur vissa banor är slopade. Så det finns ju riktiga "sänkar-banor" och banor man aldrig kommer spela på sitt hcp.

Jag har valt att vara medlem på en klubb med två helt olika banor och skulle antagligen ha singel-hcp (10.8 idag) om jag endast spelade den ena som är mycket enklare trots färre slag. Men spelar mest på den betydligt svårare banan så det inte blir ett problem.

Från 20 till under 9 är väldigt ambitiöst. Det är i stort sett att gå från någon GIR per runda till 50% per runda. Bara så du vet. Men om du har tid för den träningen så är det bara att köra på!
Hcp: ~12
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Marremarren skrev: 18 mar 2022, 09:04 Hej jag är nyfiken på era tankar kring hcpsänkning.

Jag har och kommer spela majoriteten av mina ronder på min hemmabana där jag alltid registrerar resultatet när jag går med en markör.

Men ju mer jag spelar hemmabanan desto ”lättare” blir den, dvs vet ofta greenlutningen och avstånden bättre än om man spelar en helt ny bana för första gången. Fuskar jag för mig själv och skapar ett handikapp som inte kommer stämma helt? Skulle gärna åka till nya golfklubbar och spela så mycket jag kan men har blivit till en budgetfråga att spela mest där jag betalar medlemskapet.

Kan tillägga att jag har planer på att”satsa” träna och spela med en ambition att sänka mig från 20 som jag spear på i dagsläget till under 9 detta året.

Hur ställer ni er till hcpsänkning på sin hemmabana?
Helt naturligt och en realitet för en stor del av sveriges golfare.
Tänker du att det skulle kunna vara någon "hemmabanafaktor" medräknat? Och ska den isåfall kicka in om man spelat +x antal gånger för att man verkligen ska ha lärt sig banan?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Talar för mig själv nu, själv nere på ”9” efter två säsonger sen jag började spela. Mitt mål för i år är under 5 o kunna få en bra placering på KM

Mitt mål har alltid varit att jag ska kunna spela på mitt HCP på andra banor och inte bara min hemmabana. Oftast spelar jag bättre på andra då jag spelar ett helt annorlunda spel mot hemmabanan. Hemmabanan vet man ju exakt vart man ska o jag själv chansar mer där än en ny banan där jag oftast väljer säkrare slaget.

Idag tex på helt ny bana jag aldrig spelat. Dock bara 12 hål. 9 GIR av 12. Sen visa puttningen att jag inte slagit en putt på 5-6 månader men det är en helt annan femma.

Det är bra o sätta upp mål, men som tidigare skrivit ifrån 20 ner till 9 är många slag som ska bort
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
Henrik_Lundh
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 sep 2016, 11:26
Ort: Stockholm
Kontakt:

Ja det säger sig självt att ju mer du spelar en bana desto lättare blir den. Du lär dig greenlut och får koll på avstånd. Ett tips för att få hemmabanan att kännas något annorlunda är att då och då välja en annan tee. Spelar du normalt gul tee, testa röd osv. Då kommer du få andra avstånd och kanske tvingas välja andra spellinjer och tänka något annorlunda.
WITB 2020
Driver Taylor Made M1
Spoon Taylor Made Aeroburner
Adams Pro Hybrid
4-PW Ping S55
Wedgar 50/54/60 ERG W7
Putter Scotty Cameron Newport

http://www.henriklund.nu
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Helt rimligt. Det hade varit helt meningslöst att ha ett klubbmedlemskap med spelrättighet om man inte fick spela golfen fullt ut.

Jag registrerar ingenting men till och med jag hade ogillat om man inte fick registrera sina hemmarundor.
Skriv svar