Märka sin boll

Här snackar vi golfregler...
morgannyqvist15
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jun 2022, 08:15

Som jag förstår så skall man märka sin boll för identifiering och man får även göra ett streck på bollen för inriktning innan man slår ut på ett hål.

Så till mina frågor.

Får jag göra det när jag markerat bollen på green om jag glömt bort det innan jag slog ut på hålet?

Samt vart hittar jag det i reglerna?

tacksam för hjälp //Morgan
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

morgannyqvist15 skrev: 10 jun 2022, 08:22 Som jag förstår så skall man märka sin boll för identifiering och man får även göra ett streck på bollen för inriktning innan man slår ut på ett hål.

Så till mina frågor.

Får jag göra det när jag markerat bollen på green om jag glömt bort det innan jag slog ut på hålet?

Samt vart hittar jag det i reglerna?

tacksam för hjälp //Morgan
Kul fråga! Mitt initiala svar är att man får det.
Å andra sidan, om det är en markering i identifieringssyfte så är det ju lite i senaste laget, och man kan anta att man inte kommer att tappa bort sin boll på greenen. Då bör man kunna vänta till man är emellan hål. Är det i ett syfte att få till en siktlinje, då kanske det är en annan femma?

Men hade du frågat mig så hade jag sagt att feel free, go ahead så länge det inte uppehåller selet.

Följer!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Vad jag förstått får man väl aldrig under ett hål göra något med bollen förutom rengöra den på green?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
morgannyqvist15
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jun 2022, 08:15

Ok men ingen som kan hänvisa till någon regel eller något annat forum.

//Morgan
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

morgannyqvist15 skrev: 11 jun 2022, 09:51 Ok men ingen som kan hänvisa till någon regel eller något annat forum.

//Morgan
Med största sannolikhet måste du gå in i decisions för att verkligen få ett officiellt uttalande om detta. Min åsikt utifrån kunskap om golfreglerna är dock ett nej på frågan. Du får byta boll mellan hål eller vid bortslagen/skadad boll och generellt får du inte påverka utrustning under spelets gång. Detta hamnar givetvis någonstans mitt emellan.

Gällande att du SKALL markera bollen så stämmer det inte. Du bör markera bollen eftersom du vill kunna identifiera den. Som ett resultat kan du inte straffas för en omarkerad boll. Men du kan straffas för en borttappad boll om den inte går att identifiera.
Iarwain
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 aug 2014, 14:10

Med stor säkerhet är detta tillåtet.

Jag (och andra) hittar ingenting som säger att detta ska vara otillåtet. Så tills jag hör högre instanser säga något annat (R&A / USGA), så kommer jag betrakta detta som tillåtet.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Hände en sak igår som hade gett anledning att märka sin boll när den är i spel. Jag och min kompis var bredvid varandra på fairway och jag gick fram till det som jag var säker på var min boll. Tittade på bollen, såg inte min markering och gick till den andra bollen som jag inte tittade på så noga. Min kompis slår på "sin" boll först och antar att det är hans eftersom jag gick fram och tittade på den och gick till den andra bollen. Sen när jag ska slå kollar jag noggrannare på "min" boll och ser tydligt att det är min kompis boll.... :lol: . Det som har hänt är att jag spelat på en och samma boll så länge så markeringen hade försvunnit på min boll och i motljuset och polariserade solglasögon tyckte jag inte det var så lätt att se siffran på bollen. Såg till att markera den innan nästa utslag. Lärdom, kolla alltid din egen boll innan du slår för det är inte alls säkert att de andra i bollen har koll på vad de slår på (väldigt vanligt enligt min erfarenhet).
Hcp: ~12
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Niklas skrev: 28 jun 2022, 06:48 Hände en sak igår som hade gett anledning att märka sin boll när den är i spel. Jag och min kompis var bredvid varandra på fairway och jag gick fram till det som jag var säker på var min boll. Tittade på bollen, såg inte min markering och gick till den andra bollen som jag inte tittade på så noga. Min kompis slår på "sin" boll först och antar att det är hans eftersom jag gick fram och tittade på den och gick till den andra bollen. Sen när jag ska slå kollar jag noggrannare på "min" boll och ser tydligt att det är min kompis boll.... :lol: . Det som har hänt är att jag spelat på en och samma boll så länge så markeringen hade försvunnit på min boll och i motljuset och polariserade solglasögon tyckte jag inte det var så lätt att se siffran på bollen. Såg till att markera den innan nästa utslag. Lärdom, kolla alltid din egen boll innan du slår för det är inte alls säkert att de andra i bollen har koll på vad de slår på (väldigt vanligt enligt min erfarenhet).
Golfregler | 6-1
Ansvaret för att spela rätt boll vilar på spelaren. Varje spelare bör sätta ett identifieringsmärke på sin boll. Om en spelare har skäl att tro att en boll i vila är hans, och det är nödvändigt att lyfta bollen för att identifiera den, får han lyfta bollen utan plikt för att göra det.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

långryggen skrev: 28 jun 2022, 09:11
Niklas skrev: 28 jun 2022, 06:48 Hände en sak igår som hade gett anledning att märka sin boll när den är i spel. Jag och min kompis var bredvid varandra på fairway och jag gick fram till det som jag var säker på var min boll. Tittade på bollen, såg inte min markering och gick till den andra bollen som jag inte tittade på så noga. Min kompis slår på "sin" boll först och antar att det är hans eftersom jag gick fram och tittade på den och gick till den andra bollen. Sen när jag ska slå kollar jag noggrannare på "min" boll och ser tydligt att det är min kompis boll.... :lol: . Det som har hänt är att jag spelat på en och samma boll så länge så markeringen hade försvunnit på min boll och i motljuset och polariserade solglasögon tyckte jag inte det var så lätt att se siffran på bollen. Såg till att markera den innan nästa utslag. Lärdom, kolla alltid din egen boll innan du slår för det är inte alls säkert att de andra i bollen har koll på vad de slår på (väldigt vanligt enligt min erfarenhet).
Golfregler | 6-1
Ansvaret för att spela rätt boll vilar på spelaren. Varje spelare bör sätta ett identifieringsmärke på sin boll. Om en spelare har skäl att tro att en boll i vila är hans, och det är nödvändigt att lyfta bollen för att identifiera den, får han lyfta bollen utan plikt för att göra det.
Precis, så det är ju helt på honom som inte kollade och litade på mig. Hoppas han inte gör om det misstaget att lita på mig igen.
Hcp: ~12
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Niklas skrev: 28 jun 2022, 09:24
långryggen skrev: 28 jun 2022, 09:11
Niklas skrev: 28 jun 2022, 06:48 Hände en sak igår som hade gett anledning att märka sin boll när den är i spel. Jag och min kompis var bredvid varandra på fairway och jag gick fram till det som jag var säker på var min boll. Tittade på bollen, såg inte min markering och gick till den andra bollen som jag inte tittade på så noga. Min kompis slår på "sin" boll först och antar att det är hans eftersom jag gick fram och tittade på den och gick till den andra bollen. Sen när jag ska slå kollar jag noggrannare på "min" boll och ser tydligt att det är min kompis boll.... :lol: . Det som har hänt är att jag spelat på en och samma boll så länge så markeringen hade försvunnit på min boll och i motljuset och polariserade solglasögon tyckte jag inte det var så lätt att se siffran på bollen. Såg till att markera den innan nästa utslag. Lärdom, kolla alltid din egen boll innan du slår för det är inte alls säkert att de andra i bollen har koll på vad de slår på (väldigt vanligt enligt min erfarenhet).
Golfregler | 6-1
Ansvaret för att spela rätt boll vilar på spelaren. Varje spelare bör sätta ett identifieringsmärke på sin boll. Om en spelare har skäl att tro att en boll i vila är hans, och det är nödvändigt att lyfta bollen för att identifiera den, får han lyfta bollen utan plikt för att göra det.
Precis, så det är ju helt på honom som inte kollade och litade på mig. Hoppas han inte gör om det misstaget att lita på mig igen.
:D :D
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar