Out of bounds

Här snackar vi golfregler...
jimmyekdahl
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 aug 2014, 08:36

Nej då… jag krånglar inte. Jag vänder mig bara mot din felaktiga ”definition”.
Du skriver ju:
Definition: allt som tangerar linjen är out.. dvs. bollen måste vara innanför linjen för att vara i spel.”
Det stämmer ju inte, och nu har du ju dessutom hittat en bild som beskriver regeln.

Sedan kan du slå upp ordet tangera också.
Jag avslutar härmed denna diskussion.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Egon skrev: 08 nov 2022, 12:38
jimmyekdahl skrev: 07 nov 2022, 23:29 Dina erfarenheter kan ju vara begränsade. Men oavsett.. så har jag rätt även i praktiken.
Om hela bollen är ute så är den ”out of bounds”, odiskutabelt.
”Ute” avses i det här fallet att hela bollen är utanför Out-pinnens innersta sida.
Det räcker alltså inte med att bollen tangerar (vidrör/snuddar vid) Out-linjen.
Jag anser att tangerar är detsamma som att bollen är på linjen. Då är den out…
Snuddar… får du tolka hur du vill men jag blir aut. betänksam när någon hävdar att den absolut har rätt.

Bild

Edit/
Jag fattar inte varför du ska krångla till det.
Linjen är obestridbar och är den PÅ linjen så är den out. Varför ens nämna det som in/utsida. Linjen är linjen oavsett hur bred den är.

Egon
Den där bilden är bra eftersom den visar att linjen går innanför out-pinnarna. I praktiken är ju endast den varianten som finns. Måste vara väldigt ovanligt med en målad linje längs hela fairway? Kanske på tour-tävlingar då? Antagligen för att det inte är supertydligt med några pinnar som står 20 meter ifrån varandra. Folk fuskar definitivt när bollen har hamnat på out-linjen och fortsätter spela bollen...Det har man sett mer än en gång.
Hcp: ~12
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 08 nov 2022, 12:38
Jag anser att tangerar är detsamma som att bollen är på linjen. Då är den out…
Snuddar… får du tolka hur du vill men jag blir aut. betänksam när någon hävdar att den absolut har rätt.

Bild

Edit/
Jag fattar inte varför du ska krångla till det.
Linjen är obestridbar och är den PÅ linjen så är den out. Varför ens nämna det som in/utsida. Linjen är linjen oavsett hur bred den är.

Egon
Ursäkta, men jag tolkar snarare bilden som: att om bollen tangerar banan så är den i spel. Dvs, hela bollen måste vara ute.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev: 11 nov 2022, 13:39
Egon skrev: 08 nov 2022, 12:38
Jag anser att tangerar är detsamma som att bollen är på linjen. Då är den out…
Snuddar… får du tolka hur du vill men jag blir aut. betänksam när någon hävdar att den absolut har rätt.

Bild

Edit/
Jag fattar inte varför du ska krångla till det.
Linjen är obestridbar och är den PÅ linjen så är den out. Varför ens nämna det som in/utsida. Linjen är linjen oavsett hur bred den är.

Egon
Ursäkta, men jag tolkar snarare bilden som: att om bollen tangerar banan så är den i spel. Dvs, hela bollen måste vara ute.
Ja, det verkar som om definitionen på ”tangera” inte funkar som en referens. Tangera är lika med.. dvs. Samma, men kan också vara jäms med och bredvid.
Den som tror att jag är så korkad att jag verkligen tror att en boll bredvid är out… vill väl gärna få det till att jag tänkt fel. Det har jag inte. Definitionen av ordet är inte perfekt som synonym för det jag ville säga.

Vi snackar en teoretisk mm-rättvisa här. ”På” är lätt att se och ”bredvid” är också lätt att se. I praktiken räcker det att bollen är mer på banan än på linjen. För att förstå mitt uttalande här så får man betänka att linjen i 100% av fallen är bredare än en boll så “mer inne än out”, funkar som referens och är jättelätt att avgöra.

Btw.
Jag är tävlingsledare och en som får döma i såna här fall. Inte menat som mästrande utan bara en förklaring att jag har erfarenhet i ämnet.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 11 nov 2022, 21:02 Vi snackar en teoretisk mm-rättvisa här. ”På” är lätt att se och ”bredvid” är också lätt att se. I praktiken räcker det att bollen är mer på banan än på linjen. För att förstå mitt uttalande här så får man betänka att linjen i 100% av fallen är bredare än en boll så “mer inne än out”, funkar som referens och är jättelätt att avgöra.

Btw.
Jag är tävlingsledare och en som får döma i såna här fall. Inte menat som mästrande utan bara en förklaring att jag har erfarenhet i ämnet.

Egon
Jag tolkar bilden som att det inte är en fråga om mer eller mindre, är bollen på något sätt på banan så är den inne?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar