Steg för steg: Bygga egen stor putting-green hemma!

Här snackar vi allmänt om golf...
Lefty82
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 apr 2020, 08:47

Hej allihopa!

Först och främst, ja jag har även skapat denna tråd på ett annat svenskt golfforum, men jag tänkte dela med mig av detta projekt även här. Hoppas att det är ok för alla! :)

Nåja... låt mig börja med att presentera mig. Martin heter jag, nyregistrerad här på forumet men har slaviskt följt era trådar, tips och kommentarer dagligen sedan i fjol vilket jag gärna vill tacka er för. Jag är en glad och hackande golfamatör på 38 år som började spela golf i fjol runt midsommar tillsammans med min sambo, och vi tog båda grönt kort i Juli. Jag bor söder om Stockholm och spelar i år på Kallfors/Vidbynäs/Botkyrka och Wasa/Södertälje Park. Till skillnad från min sambo, så spelar jag med vänsterklubbor (kändes helt enkelt rätt från dag ett) och ligger i nuläget på blyga hcp 26,5. Sakta men säkert på väg mot PGA Touren, med andra ord! ;)

Hursomhelst.. Eftersom detta är mitt allra första inlägg så tänkte jag börja med att bidra med något själv också, som kan komma till nytta för några utav er här inne. Som jag ännu inte nämnt, så är puttning en av mina svaga sidor, och efter en massa 3/4-puttar ute på banan så insåg jag att jag dagligen måste öva på puttning. Så den enkla lösningen var att skapa något som jag kan nöta på vid varje ledigt tillfälle, gärna hemma då jag faktiskt jobbar hemifrån. Så här nedan kommer jag i detalj att dela med mig, steg för steg, hur jag byggde upp min lilla hemmagjorda putting-green. Hoppas att ni kommer gilla läsningen!

För att hinta alla er otåliga, så ser den färdiga lösningen ut så här.
Men är ni intresserade av att göra en egen, så följ gärna hela inlägget som går in på detalj, steg-för-steg.
Bild

Så låt oss börja från start!

1. Kostnad
Som ni säkert vet, så är färdiga putting-greens inte billiga att köpa (även utomlands), och speciellt inte om de ska vara större och lite mer omväxlande med många putt-möjligheter. När jag googlat på "professional putting green" så hittade jag alternativ som såg läckra ut, men kunde kosta närmre 10 tusen kronor och uppåt, vilket är helt sjukt i mina ögon. Speciellt denna, som kostar drygt 900 pund plus frakt (forbgolf.co.uk):

Bild

Min tanke är att skapa något liknande på egen hand, för en total-kostnad på kanske 2000 kr, eller max 2500 kr, vilket inte borde vara omöjligt!


2. Mål
Själva målet med detta projekt är att ha en puttinggreen med 3-4 utspridda hål, där jag kan putta allt från 3 decimeters tap-ins upp till kanske 3,5 eller 3,8 meters puttar som längst. Båda raka puttar som följer linje, men även puttar med lätta svängningar, upphöjningar mm för att krångla till det.

För en 3,5-3,8 meters putt krävs en green yta på åtminstone 4 meter i längd (eller 4m på diagonalen), och målet är att göra hålen inbyggda i "upphöjningar" i under mattan på något vis. Det ska ju liksom "kännas" att man får in bollarna i hålet, bollen ska helst stanna i hålet, och gärna ramla i med ett ytterst tillfredsställande klonk-ljud. Kanske det bästa ljudet som finns, inte sant?

Vidare så vill jag att putting-greenen ska bestå av två material. En green-yta i tunnt matt-material/konstgräs som är lagom trögt att putta på (och som inte rullar som på de hemska konst-greenerna på Wasa/Park GK i Södertälje ;)), samt en ruff-yta runtom. Ruff-ytan skall inte bara vara där för utseendets skull, men också för att hålla bollarna innanför greenen, samt ge mig en liten chip-yta i ett hörn, där jag kan leka med wedgarna, för korta rull-chippar mot hålen - Phil Mickelson style förståss!

3. Planering
Nåja, först och främst så krävs det lite småplanering innan inköpen av material påbörjas. Vi bor i lägenhet, så utrymmet är ytterst begränsat. Efter mycket om-och-men så fick jag i alla fall OK av min kära sambo att lägga ut en 4x2 meters putting green i vardagsrummet, så länge den inte är permanent placerad, dvs går att rulla ihop och gömma undan om vi får hem gäster eller liknande. OK tänkte jag, och började skissa på enputting-green som maximalt utnyttjar den tillgängliga ytan:

Bild

Varje "fyrkant" är en 50x50 cm yta. Det färdiga resultatet skiljer sig en aning från skissen, men detta blev iallafall startpunkten för projektet. I det övre högra hörnet står en TV-bänk, vilket gör att jag måste skära ut nära en halv kvadratmeter på diagonalen, men det är inget större problem. I det övre vänstra hörnet vill jag också ha (som tidigare nämnt) en ruff-yta med högt (3-4 cm) gräs för korta chippar in mot flaggorna.
Jag bestämde mig för att strategiskt placera ut 3 hål på olika avstånd och i olika hörnplaceringar. I mitten längst ner planerade jag först ha en öppning av ruffen, vilket jag senare tänkte om och tog bort, då det ändå står en soffa på den sidan.

4. Inköp av konstgräs
Nu börjar det roliga - själva inköpen!

4a. Green-mattan
Så billigt som möjligt var nyckelordet, men ändå ska grejerna ha god kvalitet och greenen ska ha en bra yta för rullande bollar utan att bollen hoppar runt, svänger på rak linke, och målet var att hitta en inte allt för snabb och inte alltför långsam green.
Efter att ha åkt runt till Biltema, Bauhaus, Hornbach, Jula, Byggmax och liknande så bestämde jag mig för en konstgräs matta från Hornbach, som säljs på löpmeter och finns i 4 meters och 2 meters breda rullar.

Mattan heter "Konstgräs Wimbledon" (lugghöjd 4,5 mm), jag valde 200cm bred rulle och den säljs för 78 kr per kvadratmeter.
4 meter gånger 2 meter blir 8 kvadratmeter, så mattan jag köpte gick exakt på 624 kronor.

Konstigt nog hittar jag inte länken på hemsidan till den gröna mattan, men här är länken till mattan i grå färg:
Länk: https://www.hornbach.se/shop/Konstgras- ... aljer.html
Åker ni in till Hornbach (i alla fall i Kungens Kurva) så finns den gröna versionen garanterat där.

Så såg den ut innan jag klippte av hörnet för TVn (vek bara hörnet). Och bortse från leksaks-puttinggreenen som ligger över, den är redan historia idag ;)
Bild

4b. Ruff-mattan
När det gäller den tjockare ruff-mattan så blev det lite svårare. Finns inte alltför många alternativ där ute. Hornbach har fina ruff-mattor i olika tjocklekar, men de flesta är beställningsvaror och endast en sample för varje finns i butik. De är dessutom rätt dyra per meter.

Åkte runt i olika butiker och till slut stod det mellan Biltema och ÖoB. Mattan på ÖoB hade 30mm höga gräs-strån och kostar bara 299kr för 1x4m, men den kändes lite billig i övrigt och inte tillräckligt tät. Biltema mattan däremot har 35mm höga gräs-strån, är mycket mer tät och inger mer en kvalitetskänsla. Dessutom har den lite av en brun-grön färg längre in i gräset och i botten, som ger mattan ett mer verklighetstroget utseende och i övrigt ett coolare utseende. Den kostar dock 499kr för en 2x1.2 m rulle, vilket inte är så billigt. Nåja, Biltema mattan kändes bäst och jag insåg snabbt att jag kommer behöva 2 sådana för att täcka alla kanter och hörn utan att krångla för mycket. Så jag valde:

2 stycken "Konstgräs på rulle" (Art. 14-1951) på Biltema. 499 kr för 2x1.2 meters rulle.
Länk: https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... XgEALw_wcB

Mattan från Biltema är tjock och fin, helt klart över förväntan! (Jepp min tumme är helt slaktad efter att jag klämde den med nya golf-vagnen..)

Bild

Tillsammans funkar mattorna rätt bra färgmässigt, även om jag gärna hade velat haft greenen ljusare än ruffen, men men...
Bild
Bild

5. Klippa till ruffen

Så nu när konstgräset är hemma så har det blivit dags att klippa till ruffen! Eftersom jag har 2st ruff-mattor på 2x1.2m och hela green ytan är 4x2m, så börjar jag med varsitt hörn och varsin sida, så att jag slipper klippa de raka ytterkanterna helt och hållet. Blir såklart ganska mycket spill över av ruff-mattan, men det kan man spara som reserv ifall någon del behöver bytas ut framöver.

För att klippa ruffen använder jag en helt vanlig Fiskars köks-sax, och klipper för hand lite sådär på måfå endast genom att titta på ritningen, utan att markera i förväg. Markerade endast lite lätt på green-mattan genom att dra ett streck med fingret, så jag hade koll på hur nästa bit ska klippas. Trodde på förväg att det skulle va krångligare, men visade sig vare lätt som en plätt. Själklart är katterna med och hjälper till hela tiden!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

5. Städning

När klippningen är klar, och allt ser ut att passa rätt, så är det dags för en drygt 40 minuters dammsugning. Kändes som en evighet och jag lyckades fylla 2 dammsugarpåsar med konstgräs, men det blev rätt fint till slut:

Bild

6. Fästa ihop ruffen och greenen

Nästa steg är såklart att på något sätt fästa ruff-delarna med själva green-ytan. Grejerna får inte sitta löst. Tanken är ju trots allt att jag ska kunna rulla ihop hela kalaset när sambon tappar humöret :)

Först tänkte jag limma ihop delarna, vilket jag ångrade snabbt. Nästa idé var att använda en häftpistol och häfta ihop delarna. Problemet är att häftstiften kan repa parketten, så jag fick tänka om. Slutligen, efter lite brainstorming insåg jag att green-mattan (det korta gräset) faktiskt fäster riktigt bra med kardborreband, alltså tillsammans med den "hårda" delen av kardborreband. Och om den delen av kardborrebandet kan tejpas ihop med ruff-mattan så är det ju en smidig lösning, men kanske lite dyrare än väntat...

Det blev åter igen en vända till Biltema, där kardborreband finns att köpa på rulle om 3m. De är dock rätt dyra, 100 kronor perförpackning, så jag rekommenderar att ni kikar någon annanstans efter billigare kardborreband. Hursomhelst, detta kardborreband har lagom stark tejp på baksidan, vilket är perfekt! Jag tog 4 förpackningar (jepp totalt 400kr) så det precis räcker runtom (sidorna på hela mattan är 4+2+4+2 = 12m, vilket är 4 rullar av kardborreband, där varje är 3m. Nu snålade jag faktiskt in på vissa håll, så att jag kunde använda extra kortare remsor av kardborrebandet på de bredare ruff-ytorna:

Bild
Bild

Detta tog sin tid, och var krångligt då delarna är så stora och otympliga, men det gick bra till slut!

7. Skära upp hål
När mattan var klar så var det dags att strategiskt bestämma vart hålen ska sitta. bestämde mig för endast 3 hål, men fler kan ju göras senare om jag ångrar mig.

Bild

Det här med att klippa upp en perfekt rund cirkel med 10.8cm i diameter (vilket är riktiga storleken på golf-hål) visade sig vara enklare än jag trodde. Lyckligtvis hittade jag det perfekta föremålet för att klippa till hålen, men som sedan också skulle användas som flagg-stänger:
Mina gamla svarta Oculus Rift sensor-stativ (ett tillbehör till VR headset, ifall ni undrar). Och det sjuka är att jag just hade 3 sådana hemma som bara låg och skräpade.

Stativens fot har EXAKT 10.8mm diameter. Så jag började med att lägga ett underlag under green-mattan, runt området där hålet ska göras (för att inte repa eller skära i golvet). Sedan la jag stativet på sin plats, tog en mattkniv och drog försiktigt runt stativfoten bit för bit. Det blev 3 helt perfekta hål, och dessutom kan jag lägga tillbaka den utskurna delen i hålet, ifall jag inte vill använda det hålet längre:

Bild
Bild
Bild
Bild

8. Fixa "upphöjning" för hålen

Att bara ha ca 0.5cm djupa hål är ju inget kul, så för att hålen ska se mer äkta ut och även vara funktionella vid puttning så måste mattan lyftas upp lite runtom hålet. Helt enkelt skapa en backe runt hålet. För detta valde jag att använda sambons gamla EVA gummi/foam tränings-matta i sånna där 70-80 centimeters fyrkanter som man passar ihop, ja ni ser vad jag menar här nedan. De finns på Biltema billigt, ni får länken nedan. Jag skar upp hålet på precis samma sätt, genom att använda matt-kniven och stativet som referens för diametern. Mycket lättare och snyggare så, än att använda en sax eller liknande.

Bild

Nu ska ju ett golf-hål vara vitt inuti såklart, eller hur? Annat funkar ju inte! :) Så för att lösa detta så klippte jag remsor av vit el-tejp runtom på insidan av hålet. Detta gör insidan av hålen helt vita, och ser estetiskt snyggare ut. Jag har förmodligen lite problem med min OCD, så saker måste helt enkelt se bra och äkta ut, annars duger det inte alls...

Bild
Bild

För att kanterna på EVA-mattans delar inte ska skapa konstiga och ojämna lutningar på greenen, så filade jag till sidorna här och där, för att göra sluttningen mer "avrundad". Lägg märke till att jag på 2 utav hålen använder endast 1 EVA matt-platta, medans på 1 av hålen använder två lager av EVA matt-plattor, för att göra hålet på en högre höjd, mer lutning och även få ett djupare hål såklart.

Bild
Bild

9. Sätta hål-upphöjningar på plats och justera
När alla EVA-matta upphöjningarn var klara så var det dags att sätta de under greenen och justera för hålen. Jag har valt att inte fästa dessa på något sätt, utan endast lägga de under greenen. Om hela greenen flyttar sig så kan man behöva om-justera hål-upphöjningarna, men jag ser det inte som ett stort problem. Visst blev det snyggt? Och dessutom kan jag sätta den runda utklippta green-biten i botten på varje hål, ja eller ställa stativet inuti hålet som en flaggstång :)

Tycker personligen att hålet som har dubbla EVA matt-plattor botten ser lite coolare ut, med mer vit yta och djupare hål för bollen!

Bild
Bild
Bild

10. Printa flaggor

Men vad vore en putting-green utan flaggor? Eftersom jag redan har 3 perfekta flagg-stativ, så måste de ju ändå ha flaggor i toppen, eller hur?
Den enkla och lata lösningen blev att snabbt slänga ihoptre stycken röda flaggor med numrering 1,2 och 3, samt printa ut dessa med min usla färglaserprinter.

Bild

Röda färgen blev inte riktigt så röd, då skrivarens pulver-kasetter redan för länge sen passerat bäst-före datumet, och jag kommer säkert göra om det förr eller senare med en bättre skrivare eller kanske beställa några "riktiga" småflaggor från ebay, men detta får duga tills vidare!

Bild
Bild
Bild
Bild

Så där har vi allt, tror jag. Det tog mig mer eller mindre 2 kvällar att få färdigt hela putting-greenen från scratch. Inte så illa ändå, eller vad tycker ni?

Och vad kostade hela kalaset då?
  • ??? kr för eventuella flaggstänger och flaggor, finns säkert billigt på Ebay eller liknande, eller tillverka något eget. Har ni Oculus Rift sensor-stativ över, så använd dessa gratis hehe...
Så totalt: 2187 kronor,

Kanske inte är super-billigt, men ändå ca 5-6 gånger billigare än vad ni får betala för en färdig matta från butiken jag nämnde i början på inlägget :) Och dessutom är detta en 4x2 meters putting-green, vilket trots allt är rätt så stort. Vill ni göra en mindre så blir det såklart billigare eftersom mattorna säljs som metervara.

Berätta gärna vad ni tycker, och om ni kanske har egna lösningar att bidra med. Har ni tips på hur jag kan förbättra putting-greenen så är alla tips välkomna. Och har ni frågor så svarar jag gärna så fort jag är inne och kikar i forumet.

Ha det gött ute på golfbanan!
MVH
/Martin, sambon Veronica ...och katterna förståss
Senast redigerad av Lefty82 den 29 apr 2020, 19:08, redigerad totalt 2 gång.
Hemmaklubb: Kallfors GK
HCP: ~21

Driver: Titleist 917 D2, 10,5°
FW3: Titleist 917 F2, 15°
Hybrid: Titleist H818, 21° & 25°
Järn: Titleist 718 AP1, 4-PW +48°
Wedge: Titleist SM7, 52°, 56°, 60°
Putter: Odyssey O-Works #7 Tank
Användarens profilbild
korben
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 aug 2017, 15:17

Snyggt!
Hemmaklubb: Ingarö GK

Driver Ping G400 Max
3W Ping G425
Irons Callaway Hot X2 3-PW (3-4 Hybrid)
Wedge Titleist SM5 50, 54 SM6 58
Putter Odyssey Works #7 Versa

Hdcp: 13.5
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Otroligt coolt projekt, man blir lite avis. Men med EVA mattorna vid hålen är det alltid lite uppför närmast hålen, eller hur?
Hur snabb är puttningen, vad är det för stimp på mattan?
/ HE
Lefty82
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 apr 2020, 08:47

Tack, egentligen ett ganska simpelt projekt som vem som helst kan göra, bara man orkar :)

Jepp, alla hålen är alltid lite uppför, eftersom ytan runtom är ca 1cm höre med 1 EVA platta och 2cm med två EVA plattor. Det är väl nackdelen egentligen.

Enda lösningen vore att lägga hela greenen på en EVA träningsmatta, så allt blir platt och upphöjt 1cm, samt göra hålen därefter. Jag skulle iofsig kunna göra det, då jag har tillräckligt många sånna EVA plattor, men det blir lite av ett större projekt att "lägga ihop" alla plattor varje gång, innan man rullar ut mattan. Putting-greenen måste gömmas undan ibland, har sambon bestämt ;)

En annan lösning vore att limma på sånna där 1-1.5cm tjocka liggunderlag hela vägen under hela greenen, och göra hål i dessa istället. Dessa är oftast 180x50cm så det krävs totalt kanske 8-10 liggunderlag hehe. Då skulle man fortfarande kunna rulla ihop allt smidigt i ett nafs. Får klura på den lite...

När det gäller stimp så vet jag inte riktigt, då jag inte äger någon stimpmeter. Måste ändå säga jag är riktigt nöjd med hur bollarna rullar (spelar med riktiga bollar). Rullen påminner väldigt mycket om de halvtröga greenerna på Kallfors och Vidbynäs GK. Helt klart mycket mer verklighetstroget rull, jämfört med de billiga (väldigt snabba) putt-mattorna man kan köpa på Dormy tex.

Finns det något annat sätt man kan mäta stimp annars?
Hemmaklubb: Kallfors GK
HCP: ~21

Driver: Titleist 917 D2, 10,5°
FW3: Titleist 917 F2, 15°
Hybrid: Titleist H818, 21° & 25°
Järn: Titleist 718 AP1, 4-PW +48°
Wedge: Titleist SM7, 52°, 56°, 60°
Putter: Odyssey O-Works #7 Tank
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Tack för ett mycket inspirerande inlägg! :D
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Riktigt coolt bygge! Man blir ju lite sugen på att göra något liknande den dagen man får möjligheten att göra en mancave :P
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Lefty82
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 apr 2020, 08:47

MaxP skrev: 30 apr 2020, 06:52 Tack för ett mycket inspirerande inlägg! :D
Tack själv Max, för en mycket inspirerande YouTube kanal som jag följer, och alla tips och råd här i forumet! :)
joakim.pekkari skrev: 30 apr 2020, 09:53 Riktigt coolt bygge! Man blir ju lite sugen på att göra något liknande den dagen man får möjligheten att göra en mancave :P
Tack! En egen mancave vore drömmen, en stoor putting green på ena sidan och en sjysst golfsimulator med projektor och duk på andra sidan. Krävs "bara" ett hus då, med högt i tak... Nåja, Lotto på Lördag! :)
Hemmaklubb: Kallfors GK
HCP: ~21

Driver: Titleist 917 D2, 10,5°
FW3: Titleist 917 F2, 15°
Hybrid: Titleist H818, 21° & 25°
Järn: Titleist 718 AP1, 4-PW +48°
Wedge: Titleist SM7, 52°, 56°, 60°
Putter: Odyssey O-Works #7 Tank
jorkar
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 jul 2018, 06:23

Intressant projekt. Undrar om du tror man kan ha en sån matta utomhus? Har en stor altan som absolut till viss del skulle kunna bli en puttinggreen.


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Jab
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 aug 2022, 22:10

Supersnyggt!
Och magiskt välskriven byggbeskrivning.

Kikar just på något liknande och det enda jag möjligen skulle testa för att frångå ditt recept är betongmatta under hela konstgräset.

10 mm, typ liggunderlag. Och vettig kr/kvm om man får tag på slattar.
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/t ... QaEALw_wcB
Skriv svar