Klubbans fel podcast

Här snackar vi allmänt om golf...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Klubbansfel skrev: 02 dec 2022, 20:05
svingit skrev: 01 dec 2022, 17:32 Helt rätt. Det är alltid klubbans fel BildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är alltid klubbans fel, det är sen gammalt 😂
Förbannat bra titel… men klubban har jag slutat skylla på.
Jag brukar anklaga mina spelkamrater… det ger bättre effekt. Det är inget allvar i det men det blir tjafsig stämning och lite sätter det sig i dem. 👹

Egon
Klubbansfel
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:47

Egon skrev: 02 dec 2022, 20:11
Klubbansfel skrev: 02 dec 2022, 19:55 Tack Egon, ja en HIO är när man slår bollen i hål på ett slag det är vi nog alla överens om, även fast jag inte haft ynnesten att få göra någon själv! Frågan vi lyfte var utifrån hur vi bedömde det teoretiskt som en HIO! när man startar rondan från gul tee men byter tee till röd på just ett hål som man sedan gör hio på, regel 6.1B säger att det är 2 slags plikt om man spelar utanför tee området, vilket en annan tee än den man startar rundan på räknas som. Så är det världens snyggaste par eller är det en HIO, vad säger du? :)
Jag fattade att det var lite grabbigt och så i podden. Gott så.

Att det var under en icke regelrätt rond missade jag…. men t.ex en scramble el.l skojtävlingar täcks ju inte av reglerna och där räknas det som en hio. Så…. rätt säker på att det går igenom OCH inte minst, prestationsmässigt så är det en hio.

Ser fram emot nästa avsnitt. Fritte är ju omtalad som oerhört kunnig och personligen så har jag stött på många som antas vara det men som är allt annat än….
Lite press på Fritte alltså, tror han svarar upp.
Jag kommer lyssna.. 😉

Egon
Jag köper helt ditt resonemang att man ska spela efter den tee som passar ens handicap för att få en bättre spelupplevelse! Spelaren i fråga har 5 i hcp och spelar alltid Gul tee men av någon anledning så på just detta hålet så valde de spela från röd tee, det är väll typiskt golf att man spelat 40 år och när väl den första hion kommer så finns det en parantes haha!

Ja finns många experter inom golf men Fritte är omänsklig när det kommer till onödig och nördig golfkunskap! Jag kommer ställa han mot väggen i varje avsnitt, in och följ oss på Instagram @klubbansfel där tar jag emot frågor som lyfts i podden, jag vill inget annat än att han inte ska kunna svara på en fråga haha! Nästa avsnitt på torsdag! 🎧
Klubbansfel
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:47

Egon skrev: 02 dec 2022, 20:18
Klubbansfel skrev: 02 dec 2022, 20:05
svingit skrev: 01 dec 2022, 17:32 Helt rätt. Det är alltid klubbans fel BildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är alltid klubbans fel, det är sen gammalt 😂
Förbannat bra titel… men klubban har jag slutat skylla på.
Jag brukar anklaga mina spelkamrater… det ger bättre effekt. Det är inget allvar i det men det blir tjafsig stämning och lite sätter det sig i dem. 👹

Egon
Haha det är lättare att byta ut sina golfklubbor än spelkamrater!
Klubbansfel
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:47

Äntligen Torsdag och nytt avsnitt! Hemliga tips för att öka din slaglängd avslöjas!


https://open.spotify.com/episode/6gaVZA ... 0wn9E64qew
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 02 dec 2022, 19:57 Det räknas, punkt!
Vad du o jag tycker är oviktigt…

Jag är inte alltid så pk jag heller men det är rätt lamt att ha en åsikt om ”röd” tee när man själv inte borde spela nåt annat. Minst en av de som poddar ligger väl där!?

Det var ju det ”tee it forward” gick ut på. Den tee där du får slag som bäst matchar ditt hcp är din tee.

Egon
nja, visst, det var ett slag från en tee, så definitionsmässigt så stämmer det, men regelmässigt, not so much va?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Klubbansfel skrev: 08 dec 2022, 11:15 Äntligen Torsdag och nytt avsnitt! Hemliga tips för att öka din slaglängd avslöjas!


https://open.spotify.com/episode/6gaVZA ... 0wn9E64qew
Bra, och bättre ljud den här gången.

Jag gillar intresse för nörderi inom golf men anser samtidigt att det förpliktigar.
Med det sagt så inser jag att Fritte greppar att det är VCoG som direkterar behov av loft mm. och jag tycker att det blir lite missvisande om man inte bämner det.
Dock är jag väldigt glad för att level till lite + i AoA nämns. Det är såååå många som vill slå upp, upp, upp och så tappar de 10-15mph från botten till träff.

Spin loft nämndes inte men det är ju ett hittepå ord som sägs beskriva det enkla faktum att en riktning på VCoG i bollträff som bättre matchar launch angle fixar en ”högre utväxling”.
Så,i min bok… mitt i men med rätt AoA för ditt loft så får du ut max bollhastighet.

Sen… är jag inte helt tillfreds med slutsatsen att slaget blir längre från träff mot tån. Även om Trackman mäter att det är högre hastighet där (eftersom huvudet går från öppet till stängt) så är det egentligen inte en högre klubbhastighet. Bara en teoretisk matmässig teknikalitet, och det är egentligen inte mer speed som ger längden utan främst träffen och den spinn/bollbana den ger som utmynnar i längre slag.

Intressant med Vertical gear effect på wedgar. Alla vet att det sker men alla kopplar kanske inte ihop det med vad som händer när bollen glider på ett flippat/lägre loftat blad. Snyggt förklarat.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Off topic.

Vad gör man när man är ”född i fel kropp”?
Alltså det skrivs massor om att folk identifierar sig som ??? trots att de är födda som en han/hon.

Vad gör man när man är en ”Fritte” men aldrig fått till/gjort något för att bli en sån fullt ut?

Alltså, alla är vi väl golfproffs inombords även om det inte syns på golfbanan men vad göra med alla andra drömmar?

När jag lyssnar på Wishon, PXG och, som nu, i podden på Fritte … så är jag med från ruta 1 och vet vad som komma skall i nästa mening. Det är fullt logiskt och det finns egentligen ingen annan väg att gå vidare. När jag sen pratar lite utrustning med min PRO eller andra intresserade på klubben så tappar de tråden helt efter 2 meningar. Samma sak på Dormy så jag har slutat prata för att slippa höra tugget då jag skäms å deras vägnar.

Alltså, förstå mig rätt … jag har kompisar som kan betydligt mer än det de använder på jobbet.
Vi snackar kunskaper som de/vi kan doktorera i men likväl så sitter vi fast och lite lojt nöjer oss med den vardag vi har.

Nåja, jag klagar inte … jag sitter på ett jobb för jag är excellent och erkänt överkvalificerad trots 0 högskolepoäng, men ändå.

Ju äldre man blir desto mer funderar man ju på livet och de val man inte gjort.

Egon
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Egon skrev: 10 dec 2022, 01:32 Off topic.

Vad gör man när man är ”född i fel kropp”?
Alltså det skrivs massor om att folk identifierar sig som ??? trots att de är födda som en han/hon.

Vad gör man när man är en ”Fritte” men aldrig fått till/gjort något för att bli en sån fullt ut?

Alltså, alla är vi väl golfproffs inombords även om det inte syns på golfbanan men vad göra med alla andra drömmar?

När jag lyssnar på Wishon, PXG och, som nu, i podden på Fritte … så är jag med från ruta 1 och vet vad som komma skall i nästa mening. Det är fullt logiskt och det finns egentligen ingen annan väg att gå vidare. När jag sen pratar lite utrustning med min PRO eller andra intresserade på klubben så tappar de tråden helt efter 2 meningar. Samma sak på Dormy så jag har slutat prata för att slippa höra tugget då jag skäms å deras vägnar.

Alltså, förstå mig rätt … jag har kompisar som kan betydligt mer än det de använder på jobbet.
Vi snackar kunskaper som de/vi kan doktorera i men likväl så sitter vi fast och lite lojt nöjer oss med den vardag vi har.

Nåja, jag klagar inte … jag sitter på ett jobb för jag är excellent och erkänt överkvalificerad trots 0 högskolepoäng, men ändå.

Ju äldre man blir desto mer funderar man ju på livet och de val man inte gjort.

Egon
Varför inte då leva drömmen istället för att fortsätta drömma genom livet. Bli en Wishon eller PXG eller vad du vill.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Klubbansfel
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:47

Egon skrev: 10 dec 2022, 01:32 Off topic.

Vad gör man när man är ”född i fel kropp”?
Alltså det skrivs massor om att folk identifierar sig som ??? trots att de är födda som en han/hon.

Vad gör man när man är en ”Fritte” men aldrig fått till/gjort något för att bli en sån fullt ut?

Alltså, alla är vi väl golfproffs inombords även om det inte syns på golfbanan men vad göra med alla andra drömmar?

När jag lyssnar på Wishon, PXG och, som nu, i podden på Fritte … så är jag med från ruta 1 och vet vad som komma skall i nästa mening. Det är fullt logiskt och det finns egentligen ingen annan väg att gå vidare. När jag sen pratar lite utrustning med min PRO eller andra intresserade på klubben så tappar de tråden helt efter 2 meningar. Samma sak på Dormy så jag har slutat prata för att slippa höra tugget då jag skäms å deras vägnar.

Alltså, förstå mig rätt … jag har kompisar som kan betydligt mer än det de använder på jobbet.
Vi snackar kunskaper som de/vi kan doktorera i men likväl så sitter vi fast och lite lojt nöjer oss med den vardag vi har.

Nåja, jag klagar inte … jag sitter på ett jobb för jag är excellent och erkänt överkvalificerad trots 0 högskolepoäng, men ändå.

Ju äldre man blir desto mer funderar man ju på livet och de val man inte gjort.

Egon
Man lever bara en gång och det är aldrig försent att följa sina drömmar! Kör hört Egon, kunskap är till för att delas brett!

// Klubbans fel
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Gillar nyansen mellan värdarna. Speciellt där fritte dessutom verkar vara en helt egen Egon med en enorm kunskapslåda.

Tycker att ljudkvalitén på mickarna är MYCKET bra och det vinner man lyssnar med, även om volym är en aning låg. (Där finns det andra poddar som kan ta efter med noter.) Däremot förlorar man nästan allt igen när man lägger in andra obskyra ljud från någon låt/kommentering/annat med en ljudvolym som är så mycket högre. Det är jobbigt att behöva ha fingret på volymknappen på ratten för man vet att snart går trumhinnorna sönder och jag måste vara beredd.

Nu är jag enbart halvvägs genom avsnitt två, så den skiten kanske försvinner. Jag ska ge podden en chans iallafall, för potentialen är hög här.

Hoppas Fritte får sin operation också. Kämpa!



Uppdatering - Är på avsnitt fem och ljudet är redan bra. Gillar när man har en podcast och ser problemet själv så snabbt. (Om man nu inte blivit tipsad.)
Skriv svar