I dag.

Här snackar vi allmänt om golf...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 27 feb 2023, 13:16
Egon skrev: 27 feb 2023, 12:46 Bilden funkar inte… men.

”Launch angle is highly correlated to dynamic loft.

Launch angle will always be a little less than dynamic loft, but will have a similar value.

Along with ball speed, launch angle is a primary component to determining the height and distance of a shot.

Every golfer should be fitted to achieve the optimal balance of launch angle and spin rate based on their club speed and ball speed.”

Du kan inte ha högre dyn. loft när du skruvar ner det statiska loftet … om du inte skyar bollen.

Egon
Ser inte bilden?

Här är en länk till bilden
https://svingit.se/wp-content/uploads/2 ... 230225.png
Tack.

Då har du likvärdig dyn. Loft med 3 graders skillnad i statiskt loft.
Detta är bara möjligt om du har olika AoA och det har du inte utan även där är den likvärdig.

Orsaker:
1. Loftet ändras inte
2. Du träffar under sweetspot med högre loft och över med lägre loft.
Alt. 1 är möjlig och alt.2 skrev jag bara för att du ska förstå det orimliga i det

3. Din L-M mäter/beräknar helt åt fanders.

Egon
eGolf
Inlägg: 60
Blev medlem: 16 mar 2022, 10:17
Ort: Västerås

Idag tog jag en timme på Indoor Golf tidigt på morgonen. Spelade bana och upplevde hela varvet att Trackman särskilt läste av drivern väldigt märkligt. Blev på skärmen i princip enbart korta extremt höga slag men är ganska säker på att svingen inte borde resulterat i detta. Efter rundan ändrar jag till practice mode och där går dom plötsligt hyffsat rakt och jämnt med den carry jag brukar se utan att jag ändrar svingen, dock noterar jag väldigt hög spinn runt 4k... Nog för att jag är instabil med driver men aldrig sett sånna märkligheter förut. Tyvärr var ingen personal på plats så fanns ingen möjlighet att kontrollera heller.
Hemmaklubb Surahammars GK
HCP 15
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

eGolf skrev: 28 feb 2023, 12:44 Idag tog jag en timme på Indoor Golf tidigt på morgonen. Spelade bana och upplevde hela varvet att Trackman särskilt läste av drivern väldigt märkligt. Blev på skärmen i princip enbart korta extremt höga slag men är ganska säker på att svingen inte borde resulterat i detta. Efter rundan ändrar jag till practice mode och där går dom plötsligt hyffsat rakt och jämnt med den carry jag brukar se utan att jag ändrar svingen, dock noterar jag väldigt hög spinn runt 4k... Nog för att jag är instabil med driver men aldrig sett sånna märkligheter förut. Tyvärr var ingen personal på plats så fanns ingen möjlighet att kontrollera heller.
Trackman blir lätt konstigt om det är för nära väggen man slår mot och kalibreringen inte sköts helt perfek, flera som skrivit om det. Sett nu att vissa går över till GC quad. tror det kanske fungerar bättre inomhus.
Hcp: ~12
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Igår rök Midsize greppen på mina nya P770 och det åkte på Standard grepp idag istället. Blev även ett nytt lite längre grepp på 58°

Skönt att ha det gjort och skönt med nya grepp på alla klubborna inför säsongsstarten
IMG_8812.JPG
IMG_8812.JPG (244.17 KiB) Visad 885 gånger
IMG_8814.JPG
IMG_8814.JPG (239.31 KiB) Visad 885 gånger
IMG_8820.JPG
IMG_8820.JPG (212.17 KiB) Visad 885 gånger

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Egon skrev: 28 feb 2023, 12:13
svingit skrev: 27 feb 2023, 13:16
Egon skrev: 27 feb 2023, 12:46 Bilden funkar inte… men.

”Launch angle is highly correlated to dynamic loft.

Launch angle will always be a little less than dynamic loft, but will have a similar value.

Along with ball speed, launch angle is a primary component to determining the height and distance of a shot.

Every golfer should be fitted to achieve the optimal balance of launch angle and spin rate based on their club speed and ball speed.”

Du kan inte ha högre dyn. loft när du skruvar ner det statiska loftet … om du inte skyar bollen.

Egon
Ser inte bilden?

Här är en länk till bilden
https://svingit.se/wp-content/uploads/2 ... 230225.png
Tack.

Då har du likvärdig dyn. Loft med 3 graders skillnad i statiskt loft.
Detta är bara möjligt om du har olika AoA och det har du inte utan även där är den likvärdig.

Orsaker:
1. Loftet ändras inte
2. Du träffar under sweetspot med högre loft och över med lägre loft.
Alt. 1 är möjlig och alt.2 skrev jag bara för att du ska förstå det orimliga i det

3. Din L-M mäter/beräknar helt åt fanders.

Egon
Det enda set som var över sweetspot är första. Resten är under.
Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Idag blev det nytt skaft i min nya LTDx spoon. När den köptes så fanns bara Hzrdus Smoke im10 5.5 i lager hos min PRO.

Men vännen som fick testa min gillade spoonen så pass att han köpte en själv med 6.0 istället så jag kan ta det skaftet och han tar mitt 5.5 han gilla.

Perfekt när man har vänner som är snälla o byter skaft med en BildBild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

hericson skrev:Idag har jag följt LIV tourens första dag på plats i Mexiko.

Du måste berätta hur det var!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

JohanAdministratör skrev:
hericson skrev:Idag har jag följt LIV tourens första dag på plats i Mexiko.

Du måste berätta hur det var!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Började med att kolla in spelarna på range och övningsgreen. I och med att det är kanonstart så är alla på plats samtidigt. När tävlingen började ville jag titta in några av de mest kända spelarna så på tee 1 kikade jag på DJ, Cameron Smith och hemmafavoriten Abraham Ancer när de slog ut, det var nog också den boll som drog mest publik. Vid första tee fanns även Greg Norman som brukligt. Sedan gick jag till green på hål 18 där Stenson, DeChambeau och Garcia befann sig. Därefter till hål 6 där Reed, Westwood och Pieters var.

Fortsatte runt så ett tag för att se olika spelare men det blev ganska hackigt. Valde i stället att följa Stensons boll under några hål och då får man bättre känsla på hur de spelar och hur otroligt långt de slår. Spelarna var ganska koncentrerade på sitt hela tiden men jag fick några ord ur Stenson på ett hål när han gick nära repet. Mot slutet av dagen bytte jag till att följa Mickelson, Bubba Watson och Brooks Koepka under deras sista hål. Phil är sig lik, slog lite snett några gånger, chippade från publiken osv och gjorde sin tumme-upp-hälsning.

Jag har ingen motsvarande stor tävling att jämföra med, men det är lite svårt på plats att följa hur det går i tävlingen. Det finns leaderboards på några ställen utefter banan men de ser man inte så ofta ändå. Då är faktiskt de här små analoga tavlorna som någon bär på i varje boll faktiskt bra för att se hur det går för de tre spelarna man följer just då. Tipset är också att följa med en boll under några hål för att få lite sammanhängande golf. Sedan ser man faktiskt bättre på tv när man får bilder uppifrån, det är inte samma sak att stå och titta på från sidan av fairway, men framför teven för man å andra sidan inte uppleva ljuden och atmosfären på samma sätt som på plats.

På i stort sett alla håll spelades det musik men jag tror inte att det störde spelarna, de störs mer av om publiken står fel eller pratar. På stora scenen kunde man ta del av tv sändningen så där gick det bra att ta en öl eller två och sitta still en stund, en dag i sol och 30 grader behöver man koppla av lite också.

Hur som helst, en häftig upplevelse att få vara på plats och kolla in proffsen hur de spelar. Har ingen aning om hur mycket publik som var på plats, kan inte tänka mig att det var så många, men det blir ju lättare för oss på plats att se något. Publikbollarna drog ju i alla fall en del folk, åtminstone på hålen närmast klubbhuset. Mexiko är kanske inte det land som drar mest publik heller, vet inte hur mycket publik det har varit här när PGA touren har spelat på samma bana.
/ HE
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Idag vill jag tipsa om en giveaway där du har möjlighet att vinna en galet bra resa till St Andrews!

https://pages.viral-loops.com/manors-fi ... ource=copy


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Idag blev det besök på ranchen. Nu börjar det närma sig när dem slår upp dörrarna till ranchen där jag bor BildBild🏌️‍♂️
IMG_8966.JPG
IMG_8966.JPG (192.18 KiB) Visad 556 gånger

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Skriv svar